Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bibbilo2013-11-30 15:50
Antal inlägg: 365

Hur kallt får det vara?
På min skola är det kallt i stort sett hela tiden. Det beror på att på måndagar sätter de på värmen. Men det tar ju ett tag innan en hel skola blir varm. Så på onsdagar då är det helt okej, lagomt vamt. Men efter det så stänger de av värmen igen så att det inte ska finnas någon värme på helgen, vilket gör att på fredagar är det åter igen iskallt.
Vi har sagt till lärare men de gör inget åt det.
Men min fråga är då, hur kallt får det vara i skolor? För jag har hört att det finns en gränns.

Gunilla _2013-11-30 16:01
Antal inlägg: 4425

30 § anger att lokaler för arbete året om i regel ska ha värmeinstallationer. I kommentarerna till paragrafen anges att värmeinstallationen bör beräknas så att den normalt har kapacitet för att hålla en lufttemperatur om minst +20°C i vistelsezonen, för stillasittande arbete som är fysiskt mindre ansträngande.
(Arbetsmiljöverket)

Det finns inga specifika regler för skolan men rektor ska anmäla till förvaltaren o/e Amv om det är för kallt för er att kunna sitta och arbeta!

Känner fö igen problemet - innan vi fick bergvärme i skolan jag arbetar i så fick vi vid ett tillfälle stänga skolan då det var typ 10° inomhus. Det var oftast runt 13°-14° när man kom till jobbet på måndagar - efter ett flertal års tjat från personalen så borrades det till slut för bergvärme.

Pax Romana - Ej medlem längre2013-11-30 16:04
Antal inlägg: 11

Härlig bild från 70-talet Bibbilo. Och oroa dig inte, blir det för kallt så knyter trollfröken ihop alla små troll i deras svansar. Och då värmer de varann:)

mrperfect2013-11-30 19:41
Antal inlägg: 11437

In min skola hade vi inga trollfröknar utan bara trollpackor, därför blev jag ett trådtroll :)

med2013-11-30 20:06
Antal inlägg: 1164

Det vet vi:)

calle342013-11-30 23:01
Antal inlägg: 403

När jag jobbade i industrin då en kall lördagsmorgon så var det ca 15 grader i verkstaden det var nästan så att NC inte ville vara med vätskorna måste hålla en vis temperatur för att det ska bli bra..Annars så slår hundradels klockan väl dåligt

Angel Lady2013-11-30 23:27
Antal inlägg: 94

Svårt med att hålla jämnt luftintag och temperatur, på allmänna utrymmen som skolor och kontor. Antar att man måste "klaga" lite så att de får lov att genomföra kontroller. Sitter själv på ett kontor där man fryser på morgonen, och på eftermiddagen är man slut för så är även syret :(
Nu ska det äntligen kontrolleras, men antar att vi är för många på plats för att värme och luft ska bli bra....

kryddeluntan2013-12-01 10:12
Antal inlägg: 12360

13 grader är gränsvärdet på skolor, annars stänger man lokalerna. Anmälan till Arbetsmiljöverket brukar få fart på fastighetsägare. skyddsombudet kan göra en anmälan, det brukar bita bra

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?