Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Daggdroppe2013-12-25 20:43
Antal inlägg: 1078

Framtiden
Jag har länge funderat på en del faktum.

Förr i tiden fanns det massor av jobb. Det har oftast inte varit ett problem för 40-50-60talisterna.
Idag ser det helt annorlunda ut, många unga och äldre arbetslösa. Jobben försvinner, det ska skäras ned, det ska robotiseras.
När kommer detta bromsas, OM det bromsas? Hur kommer framtiden se ut utan jobb? Vad ska alla människor göra? Hur ska dom kunna leva utan pengar? Ska alla vara bidragstagare? Det finns många frågor jag inte har svar på.
Man läser i tidningar att det skrivs ut antidepprissiva medel mer än någonsin till unga människor, jag tror arbetslösheten har något att göra med det.
Det är bara en teori.

Har ni reflekterat över detta?

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-25 20:47
Antal inlägg: 875

Ja, det har jag, nästan hela dagarna. Är inte speciellt orolig dock, eftersom utvecklingen inte på långa vägar är lika mörk som du verkar tro.

Daggdroppe2013-12-25 20:49

Vad grundar du den tanken på?

annakarineli2013-12-25 20:55
Antal inlägg: 2519

Jag tror faktiskt att det parallellt med den tekniska utvecklingen också kommer att ske en utveckling mot ett mer hållbart och egen-/närproducerat leverne och tror således att det som idag ser galet och negativt kommer att ordna till sig. Jag tror säkert vi kommer fortsätta konsumera mer än det vi behöver för överlevnad -men på ett mera medvetet sätt. Jag personligen vill gärna ha fina saker omkring mig, men ser till att köpa så mycket jag kan på exempelvis Blocket. Jag tror att vi går mot den utvecklingen -att fler väljer begagnat istället för nytt. Både av ekonomiska-, miljömässiga- och etiska skäl. Jag är hoppfull inför framtiden på det viset. Jag tror på mer småföretagande och mera medvetna val. Det vi ser nu tror jag är en omställning.

Daggdroppe2013-12-25 21:05

Det är bra att vara hoppfull.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-26 16:19
Antal inlägg: 37631

tror inte det kommer att bromsas,vi har svårt för att bromsa och gå tillbaks vi väljer andra paralella vägar men backar gör inte mänskligheten.Arbetslöshe ten är ett stort problem en av det största problemet vi har.vi får hoppas på sänkt pensionsålder så dom äldre lämnar plats för dom yngre,en dålig lösning men endå en lösning är att dela på jobben för att slippa att många får psykiska sjukdomar.utbildning är bra lång utbildning med spets kompetens.men alla passar inte för utbildning.vi borde öka exporten tx på olika trävaror eftersom vi har mycket skog i Sverige det gäller bara att komma på något som alla behöver.håller med ts det ser mörkt ut.Att fila på sina personliga brev och söka andra sätt att söka jobb på utomlands tx,vi behöver inte fler lotsasjobb vi behöver riktiga jobb,att ge alla sjuka skruttiga människor som går på halvfart sjukersättning vore bra,det skulle frigöra ganska mycket jobb

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-26 16:25

att köpa saker på blocket är kanske bra för miljön,om man inte tar bilen och hämta dom.men det är riktigt dåligt val om man vill att det leder till jobb,att köpa byggklossar från Tajland som säljs på blocket istället från den lokale snickaren är ingen höjdare

Rödpeppar - Ej medlem längre2013-12-26 16:42
Antal inlägg: 64

Det finns alltid jobb för rejält folk som vill jobba. Resten är latarslen och bidragstagare och galna kärringar.

Linders - Ej medlem längre2013-12-26 16:47
Antal inlägg: 1943

Folk får väl lära sig att vi lever i ett informations- och tjänstesamhälle. Rätt utbildning leder till jobb.

äppelmåne - Ej medlem längre2013-12-26 17:24
Antal inlägg: 27

Troligen kommer det att bli ett världskrig.
Det är sorgligt. Dock visar historien att ett krig inte enbart raserar samhällen utan även förnyar dem. Efter de senaste krigen i västvärlden fanns det gott om arbetsplatser, alla som kunde arbeta fick göra sin insats när samhället skulle byggas upp igen.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-26 17:34

jag tror också det kommer bli världskrig,Rödpeppar du har så fel som det går att ha det finns inga jobb ens för riejält folk det finns inga jobb det är tydligen svårt att förstå för gamla uvar

Måns_E2013-12-26 19:35
Antal inlägg: 12028

Jag tror inte att det kommer att bli något.världskrig än på ett tag.

Vi har det ju bättre än någonsin, även om arbetslösheten är något högre i Sverige idag än vad den var på 60-70-80-talet.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-26 19:58

det beror på hur man räknar och var man bor,fas 3 är i arbetsmarknadsåtgärd och räknas inte i statistiken vad jag vet,men dom är arbetslösa ändå

kryddeluntan2013-12-26 20:07
Antal inlägg: 12360

Jag tror heller inte på att blir något världskrig . Däremot gör jag som många andra, handlar närodlat, ekologiskt, gärna begagnat.
"Jag bekymrar mig inte om framtiden, den kommer tids nog ändå" -sa Albert Einstein.

Daggdroppe2013-12-27 19:41

Jag har bekanta som har hamnat i fas 3, dom kallar det för det riktiga helvetet. Du jobbar gratis, sätt er in i den sitsen, ni rejäla människor som jobbar.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-27 20:52

daggdroppe,håller med dig fas 3 är ett påhitt för att utnytja människor att jobba gratis och det är bedrövligt

Observer2013-12-28 16:09
Antal inlägg: 266

För min del känns det mest som om vi har framtiden bakom oss

Daggdroppe2013-12-28 21:09

Observer, jag tolkar det som med andra ord att det var bättre förr? Rätta mig gärna om jag har fel.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-28 22:32
Antal inlägg: 228

Det är ju bara en tidsfråga innan politikerna fattar att det med de tekniska framsteg som har gjorts de senaste decennierna inte är vettigt att jobba 8 timmar per dag längre. Korta ner arbetstiden och vips har vi fler jobb.

Observer2013-12-29 00:06
Antal inlägg: 266

Jag tror väl inte att allt var bättre för, men nog håller vi människor på att köra planeten i botten med allt vårt skräp, miljöförstöring m.m. När jag var barn/ungdom på 60-70 talet levde vi under hotet från "kalla kriget" och atombomben. Nu är det borta men i stället är de stora hoten miljön, arbetslöshet, invandringsproblematik och liknande. Det känns som om den framtid vi då trodde på bara har fört hoten närmare oss.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?