Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 343 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2014-02-15 16:45 | |
![]() | Baka bröd och annat gott! Jag kan ju inte vara ensam om att älska att baka. Här kan vi dela erfarenheter, recept och tips som gör en till en ännu bättre bagare. Jag har uppenbarligen en usel teknik när jag ska rulla bullar. När jag gör släta bullar och frallor så blir det väldigt ojämnt, en ojämnhet som blir som en hel ravin när degen fått jäsa efter utbakning. Hur gör ni era bullar tjusiga? | |
| magnusito | 2014-02-15 17:13 | |
![]() | Har ett jättebra tips. Vet du vad det är att runddriva degen? Man lägger en degbit på mjllat bord. Plattar till den försiktigt. Går liksom medsols runt hela bullen och drar ut kanten och viker in tills du kommit hela varvet runt. Då har du en bulle med invikt kant mot mitten liksom som blivit rund. Sedan nänder du på biten och har en slät rund bulle. Att man gjort såhär påverkar jäsningen positivt också. Jag gör på surdeg och det blir suveränt. Kalljser över natten. Pensla med vatten och på med frön t ex sesam eller blå vllkmo och in för gräddning. Sedan blir det nygräddat till frukost. Hoppas du förstår min beskrivning. Annars kanske du kan googla på "runddrivning" av deg/bröd. Good luck! | |
| magnusito | 2014-02-15 17:14 | |
![]() | oj vad skrivfel. Vänder på bullen ska det stå. Resten är nog begripligt. | |
| Lill-IT | 2014-02-15 17:27 | |
![]() | Jag tar i lite mindre mjöl. Låter degen vara lite kladdig.. bara en aning. Då blir bullarna fluffiga, mjuka och slätare när de jäst och gräddats. | |
| apbur | 2014-02-15 17:27 | |
![]() | Tack för tipset, magnusito! Nu tycker jag visserligen inte alls att din beskrivning stämmer överens när jag googlade men det kanske kan göras på flera sätt :) | |
| magnusito | 2014-02-15 17:41 | |
![]() | Stämmer. Jag har nog med tiden börjat göra en egen variant. Kolla in här länken. debakahemma.blogspot.s... -och.htmln Jag gör försiktigare och går runt med fingertopparna och viker in runt om och vrider degbiten medsols samtidigt. Jag pressar inte så hårt. | |
| magnusito | 2014-02-15 17:41 | |
![]() | bakahemma.blogspot.s...l- och.html | |
| Sote | 2014-02-15 19:03 | |
![]() | Bakar allt vårt bröd . En gång i veckan bakar jag en sats som blir ca trettoio bullbröd. Använder alltid brödsirap och sen tre delar vetemjöl och end el grahamsmjöl. Blir fin fina bullar av det. Harbakat samma bullar i säkert femton år så nu när älste sonen flyttar så får jag åka över med ett gäng bullar till frysen åt honom också . Visst skulle han kuna baka med jag gör det gärna......mammas bröd och mammas köttbullar........ | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2014-02-15 19:36 | |
![]() | jag går ner till Frejs bageri så blir bullarna perfekta varje gång :) | |
| kryddeluntan | 2014-02-15 20:13 | |
![]() | Jag tycker om att baka bröd, men den äkta hälften vill absolut inte att det finns frön och annat " konstigt" i brödet. Jag gör som Sote och Lill-IT, lite mindre mjöl än i receptet. Barnbarnen älskar tunnbrödet som jag gör. | |
| fkAina | 2014-02-15 21:17 | |
![]() | Ibland brukar jag baka kladdkaka, men jag slutade när jag insåg att de smakade ugnspannkaka. | |
| Larsdotter92 | 2014-02-15 21:20 | |
![]() | En gång när jag när jag höll på att vispa smeten till en sockerkaka så råkade jag dra ut sladden till elvispen. Jag ställde elvispen på bordet och stoppade in kontakten i uttaget...Det skulle jag inte gjort, för elvispen slog ut bunken med smet o vispade smeten runt hela köket..Sedan den händelsen bakar jag inte... | |
| solros79 - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:11 | |
![]() | Jag har alltid gillat att baka! Jag bakar bröd, kakor, pajer och bullar. Skulle jättegärna vilja baka tårtor så jag tar tacksamt emot råd och tips hur man gör! | |