Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 340 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-02-28 11:51 | |
![]() | Instinkter Vad har vi människor för instinkter? Överlevnadsinstinkt kan vi väl vara överens om. Den kan få oss att göra i princip vad som helst för att inte dö eller förlora vår avkomma. Har ett nyfött barn instinkter som äldre individer tappar? Babyn söker automatiskt efter en bröstvårta och verkar kunna lukta sig till vem den ska ty sig till. Har jag instinkter som ganska snabbt och korrekt känner av en människas situation, eller är det bara erfarenhet och fantasi? Hjälp mig att få vidare perspektiv på instinkt! | |
| Linders - Ej medlem längre | 2014-02-28 12:09 | |
![]() | Flykt bör vara en instinkt. | |
| apbur | 2014-02-28 16:22 | |
![]() | Man kan väl prata om instinkter som ett medfött beteende där man reagerar på nåt stimuli. Vet inte riktigt hur man ska skilja det från reflexer. Själva grejen är väl att man handlar utan att behöva använda sitt intellekt men reflexartat handlingsmönster kan ju mycket väl vara inlärt. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-02-28 16:29 | |
![]() | Undrar du över en förmåga att se en persons "sanna jag" i motsats till vad de vill skylta med? Jag känner av folk direkt, utom när jag blivit kär. Då tar nån ologisk sörja över både förstånd och känsloliv. För min del är det troligen något jag ackumulerat med tiden, kan inte minnas att jag såg igenom människor på samma sätt när jag va yngre. | |
| apbur | 2014-02-28 16:46 | |
![]() | Barn förstår ju inte ens ironi :) | |
| bobo flux | 2014-02-28 18:04 | |
![]() | Jag använde mig av ironi i tredje klass och fick som belöning en oförtjänt utskällning av en magister som inte förstod ironi. | |
| spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-28 18:48 | |
![]() | Det kanske var en ironisk utskällning. | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-03-06 12:04 | |
![]() | Alla levande varelser är normalt född med olika typ av instinkter,beroende på hur viktigt vi tycker det är för oss som varelse att behöva ta fram vår instinkt. Människor som alltid blir upp-passade eller får allt serverat..och inte själv behöver lyfta ett finger för att klara sig själv..Har nog också väldigt dålig instinkt.. Men också Insikt!!! De har helt enkelt laggt locket på! alla levande varelser har otroliga förmågor på väldigt många och olika plan. men i dagens samhälle så behöver inte alla människor ta fram den eller den förmågan..eftersom den tydligen inte behövs! | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-03-06 22:07 | |
![]() | Överlevnadsinstinkt är väl egentligen den enda instinkten man verkligen kan säga att alla som fortfarande lever har? Alla har ju inte instinkten att reproducera sig, till exempel. Och väldigt många andra grejer som just flykt och att äta faller väl under överlevnadsinstinkten? (och primärbehoven då men det är ju ett annat kapitel) | |
| apbur | 2014-03-06 22:12 | |
![]() | Fast även överlevnadsinstinkten kan få stå tillbaka för intellektuella processer. | |
| Björn K-hamn | 2014-03-06 22:25 | |
![]() | Ja, den intellektuella instinkten är farlig, när den tar över kan man fastna i trådar utan slut. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-03-06 22:34 | |
![]() | Haha, spot on. | |
| apbur | 2014-03-06 22:37 | |
![]() | :) | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-08 14:19 | |
![]() | Tack för trevliga inlägg om instinkter :) | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-03-08 15:42 | |
![]() | om överlevnadsinstinkten som står tillbaka för intellektuella processer: intressant och säkert sant. se bara på rökning, exempelvis. det kanske är lite så att ju längre bort i tid och rum det direkta hotet mot ens överlevnad föreligger, desto mer låter man den intellektuella processen påverka utgången. Typ om man är på väg att drunkna så är det ju troligaste att du försöker ta dig till ytan snarare än att försöka hitta luft på något annat sätt. Detta skulle säkert kunna illustreras med en såndär graf dom brukar ha i aftonbladets skämtsida. (dock är det ju ganska gamla nyheter att vi oroar oss mindre för saker som händer långt fram i tiden) | |
| apbur | 2014-03-09 20:21 | |
![]() | Sjukt jobbigt om överlevnadsinstinkten hade kopplats på vid indirekta och eventuella hot i framtiden. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-03-10 08:22 | |
![]() | haha men det skulle se rätt kul ut om folk började med lite random flykt lite här och var och när som helst. Full fart iväg bara! | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-10 10:38 | |
![]() | Är det det som triggar panikångest? En del upplever irrationella hot mot liv och säkerhet, säkert grundade på tidigare obehagliga upplevelser. | |
| -Sweetie- - Ej medlem längre | 2014-03-10 10:49 | |
![]() | Varför inte läsa Deepak Chopras bok "Att välja glädjen"... där man får en glimt av att 'instinkt' kanske är något annat - t ex ett omedvetet sätt att styra sina val, 'not fighting against the river law'.... | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-10 10:57 | |
![]() | Tackar för tipset! | |