Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-FaMo- - Ej medlem längre2014-04-04 22:57
Antal inlägg: 2999

Arbetskläder
Om man nu inte jobbar på ett ställe, typ brandman, polis eller dylikt... hur tänker ni om arbetsuniform?

Är det skönt att slippa bry sig o bara kliva i arbetet?
Är det viktigt med uniformsklädsel i t.ex butiker?
Skulle du hellre vilja kunna ha din egen personlighet på arbetet?

Andra tankar kring arbete/kläder välkomna.

Jag vet att jag har haft problem med att behöva "bara" vara en i högen på flera av mina arbeten, vissa kan jag förstå, andra inte.
Jobbat i butik, inte tyckt att det spelar roll. Jobbat inom vården o fått klä mig i ett fult randigt förkläde ovanpå mina egna kläder. Gör inte stor skillnad direkt, förutom förfular.

Megaherz2014-04-04 23:37
Antal inlägg: 3304

jobbar som sjuksköterska - Har alltså uniform och trivs bra med det. Man slipper stressen av att det ska se (någorlunda) bra ut och jag måste inte.tvätta :)

tycker även det blir lättare att lämna jobbet på jobbet och varva ner när jag byter om. Lite som en ritual, bra om det hänt något "stort", tex reanimation eller så. (dessutom hade det varit jätteäckligt och ohygieniskt att ha egna kläder)

hfranke2014-04-04 23:43
Antal inlägg: 8695

Jobbar också som sjuksköterska men vi jobbar i privata kläder. I butik uppskattar jag om personalen har enhetlig klädsel, slipper då att fråga en annan kund om vart jag kan finna en vara. Inom vården är det en fråga om hygien (men jag jobbar inom rättspsykiatrin så det är ingen fysisk vård) och jag skulle inte vilja bli opererad av en kirurg i fleecetröja.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-04-05 00:05
Antal inlägg: 2999

Hehe, en kirurg i fleecetröja... det går ju givetvis inte.
Franke: Hade det inte räckt med en namnbricka i butik?

Förstår Mega, tack för input.

temperance2014-04-05 07:44
Antal inlägg: 2314

Arbetskläder är det jävligaste jag vet. Som tur är har vi privata kläder på mitt nuvarande arbete.

ttiittii - Ej medlem längre2014-04-05 08:01
Antal inlägg: 37631

Arbetskläder är inte bara fula,dom fyller en funktion också den fulaste av alla måste nog vara präst kragen.och skulle en Prästs klädsel börja diskuteras då vart det liv i luckan.Att personal på olika arbeten har olika kläder är bra,Det har dom inte på Lindex så fort jag kommer innan för dörrarna på Lindex så kommer folk fram och frågar mig vad finns linnena od.gillar inte lindex dom borde ha arbetskläder,går jag på Lindex i stockholm händer samma sak som i Gävle,det kan vara bra på ett äldreboende att personalen har samma kläder.så dom blir igenkända av kungligheterna som bor där.men randiga förkläden som är fula är nog ingen ide.nä det räcker inte med namnbricka iaf inte på Lindex

125478 - Ej medlem längre2014-04-05 12:22
Antal inlägg: 8332

I livsmedelsbutiker och större varuhus är det bra med arbetskläder, om man går runt på Coop ska man på avstånd kunna se om det är en person som jobbar där eller inte, så man vet vem man ska stalka för att kunna fråga var vissa varor finns.

I klädbutiker behövs bara namnskylt. Där strosar man ju omkring och kollar runt själv, och man behöver inte vänta allt för länge förrän en expedit ställer sig framför en och frågar om man vill ha hjälp med något.

Absolut arbetskläder inom vård och omsorg.

Dagispersonal borde få arbetsjackor och liknande som förmån tycker jag.

kajix2014-04-05 12:36
Antal inlägg: 7767

Jag brukar i arbetskläder från annat ställe bli tillfrågad på coop när jag är där och handlar. Brukar=hänt en gång.

siwu2014-04-05 12:42
Antal inlägg: 1242

Arbetar på förskola, vi har fått utekläder, jacka och byxa. Skulle vara önskvärt med innekläder för det blir kladd varje dag. Fick bajs på tröjan häromdagen, tur jag hade linne under tröjan och att tvättmaskinen var ledig. .....

Okreh2014-04-05 13:18
Antal inlägg: 193

Vissa yrken bör ha arbetskläder. Tänker då på främst kläder där det gäller speciella krav på flamskydd, motstånd mot kemiska ämnen etc. Är då en säkerhetsfaktor.

En annan aspekt är livsmedelsindustrin där det också råder en viss aspekt på renlighet. Det är då lämpligt att arbetsgivaren tillgodoser sina anställda med rätt utrustning/klädsel.

Jobbar du inom en industri, så kan det finnas krav på att du skall ha reflexer på kläderna. Dessutom kanske det rentav är mycket smutsigt arbete och även då finner jag det lämpligt med enhetlig klädsel.

I kontorsmiljö tycker jag det enbart skall finnas en klädkod, men att man sedan är fritt att välja, bara koden uppfylls.

I butiker, precis som 125478 nämner ovan, så bör personalen ha samma arbetskläder för att lättare kunna skapa kundkontakt.

Koncerner kör oftast med en egen image. Den anställde blir då ett ansikte utåt för företaget och det bör då finnas tydliga regler hur klädseln får se ut att vara, dvs som jag nämde ovan. Jag tycker det bör finnas en klädkodex på varje arbetsplats/företag.

KJA822014-04-05 20:32
Antal inlägg: 213

Har tidigare arbetat på förskola där det vore bra med arbetskläder.
Man kryper runt på golvet med barnen så kläderna blir slitna och jeans får vita knän.
Färg, matrester och you name it..
Bra att man nu mer får utekläder.

Kommunens emblem bör sitta på kläderna så att personalen ej behöver förmånsbeskattas.

kärsti2014-04-05 20:48
Antal inlägg: 41

Har haft "arbetskläder" på ett av mina jobb. Arbetade på en klass 3 anstalt inom kriminalvården. Fördelen var helt klart att slippa tänka på vad man skulle ha på sig nästa dag på jobbet. Plus också för att det fanns lite variation på kläderna, pikettröja , skjorta fleece etc.
Nackdelen var så klart att det VERKLIGEN markerade skillnaden mellan intagen och personal. Självklart nödvändigt i någon mening, men till syvende och sist är vi alla människor av kött och blod, oavsett yrke, etnicitet etc.
För övrigt det bästa jobb jag haft = )

toonfisken2014-04-05 21:49
Antal inlägg: 732

Jobbar på ett äldreboende och arbetskläder är ett måste , likaså namnskylt , jag tycker det är bra =)

hfranke2014-04-06 20:01
Antal inlägg: 8695

Kärsti, det är en av anledningarna till att vi har privata kläder. Allians motverkas av vita kläder ;)

LadySol - Ej medlem längre2014-04-06 20:18
Antal inlägg: 33199

Vi får välja hur vi gör. Jag gör lite olika beroende på vilket barn jag har hand om just den dagen. Det har helt enkelt med hur arbetet med barnet att göra och vilka moment i arbetet som finns med just det barnet. Jag har alltid privata byxor men väljer ibland att dra på en skyddande tunika.

I butiker kan jag tycka att det är bra om de som jobbar där har en enhetlighet som gör att de är lätta att se. Det behöver inte innebära likadana kläder, men samma färg och en namnbricka är bra. På ICA eller liknande är det dock ofta bättre med något uniformliknande.

le-lou2014-04-06 23:16
Antal inlägg: 17500

Jag älskar arbetskläder. Tycker om allt det står för.

SkySpy_2014-04-07 01:23
Antal inlägg: 4418

Samma här. Arbetskläder är anpassade för sitt syfte vilket knappast kan se som något negativt. Utformat för att fylla en funktion år efter år. Förfinat och utvecklat efter kraven. Samtidigt skönt att slippa tänka på van man ska ha på sig.

annakarineli2014-04-08 20:53
Antal inlägg: 2519

Jag arbetar på förskola och skulle gärna vilja ha arbetskläder. Kläderna slits nåt enormt och tex. ytterkläder måste vara av verkligt god kvalitet då man ofta är ute -inte sällan längre stunder och i alla väder. Billigare vinterskor och -kläder håller sällan någon längre tid för väta och det slitage sand & lera medför.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?