Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 301

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2014-04-08 22:26
Antal inlägg: 6854

Hur står det till med källkritiken?
Jag förvånas varje dag när jag läser olika forum på nätet, framför allt på facebook. När slutade människor att tänka källkritiskt? Det länkas både det ena och andra och folk verkar köpa allt med hull och hår..., står det på facebook så måste det väl vara sant..., eller?

Det kan handla om att alla invandrade får ett bidrag på 22.000 kr rakt ner i fickan..., för det hade en trångsynt gubbe sagt i radion..., han hade nämligen insyn i vad försäkringskassan betalade ut.

Eller så är det så att Sverige har förbjudit pepparkaksgubbar i luciatågen eftersom en..., möjligtvis två lärare på någon skola hade fått för sig att det inte var passande, då måste det ju vara så att det gäller alla skolor.

Nu är det tiggarna som ligger i riskzonen..., de är nämligen alla med i en liga som bedrivs av en högt uppsatt rumän som tjänar 600.000-700.000 kr i månaden på dem. Dessutom har de TBC hela bunten..., så om du får TBC efter några år så har du troligtvis blivit smittad av en tiggare från Rumänien.

Det är så absurda och befängda påstående som kommer ut i medierna så man häpnar. Men mest orolig blir jag över alla som sväljer skiten som den absoluta sanningen?!
Är vi så naiva och godtrogna att vi helt slutat tänka källkritiskt?

Om jag skriver att månen är fyrkantig..., tror alla på det också då?
Hur tänker ni? Sväljer ni och fördömer eller tänker ni källkritiskt?

Jens N - Ej medlem längre2014-04-08 22:33
Antal inlägg: 445

Gäller inte bara forum tyvärr. Många tidningar också...

Rultatultan2014-04-08 22:40
Antal inlägg: 2446

Källkritiken är under all kritik. "Men det är sant, jag läste/såg det på internet" är en fras jag hör säkert tio gånger om dagen på jobbet (högstadielärare). Jag har i fyra veckor arbetat intensivt med källkritik och ungdomar idag har absolut NOLL koll. De sväljer allt.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-04-08 22:41
Antal inlägg: 2999

Tänker inte källkritisk, men självständigt.
Retar mig inte lika mycket på skräpet man "informeras" om, som att det stavas åt h-vete galet i varenda rapport/insändare av dagens journalister.

Artiklarna i sig tar jag mest med en nypa salt.
Utom när folk får för lågt straffvärde. ;)

Linders - Ej medlem längre2014-04-08 22:41
Antal inlägg: 1943

Majoriteten av mänskligheten är tyvärr för dum. :)

Gautama2014-04-08 23:27
Antal inlägg: 6854

Tyvärr kan det ju föra med sig många obehagligheter också. Som när folk skriver ihop en snyfthistoria och efterlyser exempelvis sitt barn som blivit kidnappat av den andra föräldern... Alla delar och på så sätt kan man röja en skyddad indentitet.
Eller när folk varnar för pedofiler och lägger ut fullständigt namn på en person. Alla delar som galningar utan att veta om det finns en gnutta sanningshalt i påståendet. Kan lika gärna vara någon som vill jävlas med en person. Så har man varit med och drivit på drevet efter en oskyldig människa.
Kan inte folk tänka själva?

Jens N - Ej medlem längre2014-04-08 23:36
Antal inlägg: 445

Håller med!

Gunilla _2014-04-08 23:48
Antal inlägg: 4425

Jag tycker att det är rätt vanligt vad det än gäller idag - många behöver någon annan som tänker/bestämmer åt dem. Tom deras (små) barn...

ttiittii - Ej medlem längre2014-04-09 19:50
Antal inlägg: 37631

Alla sanningen om Påskvädret sanningen om Viktorias nya baby sanningen om sanningen om sanningen om GW:s sanning om sanningen,har tröttnat tror inte på några sanningar längre

apbur2014-04-09 20:10
Antal inlägg: 9699

När man använder kvällstidningarna som källor så blir det pannkaka ofta. Journalistkåren blir bara mer och mer ohederliga och de bra personerna försvinner.

brava2014-04-09 20:45
Antal inlägg: 1636

Heder - vad betyder det?

Kan det möjligen bero på marknaden? Alltså att det inte finns någon efterfrågan på - heder.

apbur2014-04-09 21:52

Det är väl just det heder ska reglera?

brava2014-04-09 22:02
Antal inlägg: 1636

Om marknaden premierar ytlighet, snabba klipp (på andras bekostnad), oreflekterat skitsnack, okritisk ryktesspridning, skrämselpropaganda, sensationshysteri, vulgäriteter etc. så är det svårt att behålla både hedern och jobbet.

apbur2014-04-09 22:49

Jag förstår vad du menar men grejen med heder är väl att man håller på värden trots att det möter motstånd, som tex efterfrågan.

kiwiskal2014-04-09 23:41
Antal inlägg: 2684

Tror att vi blivit mer lättpåverkade när vi får så snabb information och kan dela och prata med andra inom loppet av några minuter.
Vi är nog lite sensationslystna överlag. Vi klickar/delar mest häpnadsväckande rubriker och "sanningar".
Kan ju också vara att vi har så jävla lite allvar att prata om (det är för jobbigt att prata klassklyftor och våldtäkter..) att vi bara skiter i källan och delar för att få sitta och hetsa upp oss lite. Vilket jag tror ligger i människans natur, att gå igång och bråka lite ;)

difkepan2014-04-10 00:45
Antal inlägg: 161

Källkritik borde bli ett skolämne! Faktaslarv kan leda till vad som helst nästan, inte minst när det i förlängningen leder till trakasserier.

kiwiskal2014-04-10 17:26
Antal inlägg: 2684

Var väl härom veckan nyheterna tog upp den falska nyheten om italienska extremister som visade hur "lätt" det var att vara flykting och typ drunknade? Minns inte exakt vad det handlade om

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?