Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 295

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kiwiskal2014-04-09 23:25
Antal inlägg: 2684

Den svenska skolan
Jag vet inte om det var 5, 15 eller 50 år sedan ni gick i skolan men trots det har ni säkert en åsikt eller tanke om dagens skola.
Rapporter om hur mycket kunskapsluckor som finns hos svenska elever verkar gå politikerna obemärkt förbi - det är mer populärt att prata skatter. Även om skolan är en del i skattepengen så löser det inte direkt problemen skolan har.

Enligt mig är skolan är ett skämt. Det verkar mest bygga på att man antingen ska kunna allt (utbildade föräldrar, socialt kapital m.m.) eller att man ska få specialpedagog/att hela klassen ska anpassas efter majoritetens låga/höga nivå.
I någon slags demokratisk anda där vi alla suger eller är jätteduktiga, ska vi sitta i ring och enas om att detta är vad vi ska prata om idag. Att vi är olika både vad gäller förutsättningar och kunskapsnivå kan vi skita i, bara vi kan vara ett.
Jag vill, trots min låga utbildningsnivå, inte sitta och traggla saker jag kunde i årskurs 8 eller kanske tidigare. Jag kunde nog stava "eat" (äta) i trean eller så.. Jag vill heller inte sitta och känna mig som om läraren och övriga elever pratar ett språk jag inte förstår något av.
Eftersom det ofta inte finns någon tid till individuell utvärdering och hjälp, men dock ett gäng olika lärare i samma ämne; varför inte dela upp dessa i nivåer? Vart ligger DU och vilket betyg vill DU sikta på?
Den här ringen där vi ska sitta och enas om att vi är på samma nivå när vi inte är det funkar inte längre.
Jag tror att vi alla har våra ämnen där vi glänser och andra där vi behöver putsas upp rejält. För målet är väl ändå att nå högre? Det vill säga; lära sig nya saker och utvecklas. Jag behöver inte lära mig saker jag redan kan och andra behöver inte lära sig saker de kan för att jag inte kan.

Vad tycker/känner/tänker ni?

Minta2014-04-09 23:42
Antal inlägg: 20042

Något är fel. Förmodligen många saker eftersom raset är så stort. Men en sak som är mycket egendomlig och som man borde kunnat räkna ut när man liberaliserade skolan i sådan unik grad att vi kan jämföra oss med Chile, är friskolorna. Friskolornas främsta drivkraft är vinst. Hur får man vinst? Genom att ha så många elever som möjligt för då får man mer skolpeng. Hur får man många elever att söka dit och så få som möjligt att välja andra skolor? I alla fall inte genom att inte ge godkänt. De har ett uppenbart incitament att ge överbetyg och ett annat incitament att ha få lärare och dra in på kostnader i allmänhet. Pisa-undersökningen visar att det inte bara är de svaga elevernas kunskaper som blir sämre, det blir även de bättre elevernas. Och det är ju alarmerande för framtiden.

jin172014-04-09 23:44
Antal inlägg: 129

En av den svenska skolans största problem är att man framförallt satsat på trivseln. Tror att inget annat land kan mäta sig med Sverige när man frågar elever hur de trivs i skolan. Tyvärr har viljan att lära sig något i takt med detta minskat drastiskt, och då menar jag inte bara rena fakta utan även hur man löser problem, förhåller sig kritisk till information som översköljer oss osv.
Efter som många lärare idag saknar en gedigen utbildning och kunskap inom sina ämnen kanske inte lärandet står så högt i kurs hos läraren själv vilket såklart påverkar inlärningsprocessen.
Vidare har föräldrar fått ett alltför stort inflytande på hur undervisningen ska bedrivas. Lärare påverkas av föräldrar som tycker än det ena och än det andra om undervisningen. utan att ha någon verklig kunskap om hur pedagogisk verksamhet bäst bedrives.
Slutligen har kommunaliseringen gjort att en mängd kommunanställda inkompetenta småpåvar fått alltför stort inflytande på hur verksamheten på en skola utformas.
Men i stort håller jag med dig svenska skolan är tyvärr ett skämt.
Är själv fd lärare.

jin172014-04-09 23:45

Friskolereformen har inte påverkat skolan i negativ riktning enligt dom analyser som gjorts efter PISA

Minta2014-04-09 23:47

Trots att de bevisligen ger överbetyg?

Minta2014-04-09 23:48

Men trivseln är det kanske inget fel på.

Minta2014-04-09 23:50

Om lärarhögskolorna inte kräver mer än 0.1 på högskoleprovet är det ju en annan uppenbar orsak.

jin172014-04-09 23:50

Nä alltid något bra

jin172014-04-09 23:51

Enda sättet att få folk som vill läsa till lärare, ta in alla som har lust.

kiwiskal2014-04-09 23:54

Ja, det här med trivsel och demokrati i skolan.. Alltså absolut ska elever trivas, men inte på en sån nivå att det är eleverna som sätter agendan för vad lektionerna ska handla om!
Jag gick i en ganska "sträng" grundskola i 1an-6an och blev rimligt förvånad när vi elever skulle få vara med och bestämma vad vi skulle lära oss, vilka ämnen vi skulle debattera och jag vet inte vad.
Det är lärarna som ska lära ut och styra kunskapsprocessen, inte eleverna.
Sen behöver det inte vara fråga om att leka diktator men det förstår väl de flesta hoppas jag.
Lärare verkar generellt så jävla livrädda. För att stöta sig med elever främst. Låt eleverna prata rätt ut utan att räcka upp handen! Det är så mysigt! Mobilen kan vara på ljudlös men om den ringer så får du gå ut och prata.......alltså fyfan.

kiwiskal2014-04-09 23:57

Har gått på en gymnasial friskola, där verkade betygen rimliga (vi fick ofta se hela klassens betyg) men det var mer fokus på att få en cool, mysig cafeteria än att ha snabba och tillgängliga datorer. Bibliotek fanns inte, bara ett låst rum där man kunde hämta kursböcker med läraren.

kiwiskal2014-04-09 23:58

Inte för att min upplevelse i en enda friskola har att göra med alla friskolors betygsättning, men ja, så var det.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-04-10 00:06
Antal inlägg: 1547

Mycket bottnar nog i rädslan för att ställa krav. Barnen går inte sönder av regler och lite auktoritet.

Höj kraven redan från årskurs ett och ge lärarna bättre styrmedel att tidigt lära utmanande elever att ens handlingar får konsekvenser.

En annan detalj bottnar i Jantelagen. Bra elever premieras inte tillräckligt och understimuleras dessutom för att undervisningstempot anpassas till de svagare eleverna. De bra eleverna tröttnar förr eller senare på att vara duktiga.

kiwiskal2014-04-10 00:16

Ja, skolan är ju inte främmande att sålla ut elever som behöver specialpedagoger eller sitta i mindre grupper, men elever som kan lite mer eller mycket mer får sitta kvar på samma nivå?
Förstår inte rädslan i att någon är bättre på något än en annan! Istället för att se förebilder/inspiration så ska alla dras ner på samma nivå så att ingen blir ledsen i ögat.
Är man själv den som inte kan så mycket är det ju rätt pinsamt att ställa dumma frågor (jo, det finns såna) i en grupp där andra kan mer och då kommer man ju heller ingen vart.

Måns_E2014-04-10 00:44
Antal inlägg: 12028

Det började att gå utför efter kommunaliseringen.

Efter det föll lärarnas status, och nu utbildar sig folk till lärare som varken kan stava eller räkna.

Intagningspoängen är löjligt låg, och antalet avhopp från lärarutbildningarna väldigt många.

Det har skolpolitiken bäddat för under en lång tid.

ttiittii - Ej medlem längre2014-04-10 05:55
Antal inlägg: 37631

Skolan ska vara statlig,skriv A på alla svar på Högskoleprovet så räcker det för att komma in på lärarhögskolan.1962 tjänade lärarna lika mycket som en i regeringen och det säger lite.
var på utveklingsamtal här om dagen med en 13 årig pojke,Läraren sa att pojken mobbade henne med sitt kropps språk,jag ville säga byt jobb kärring.Du borde inte jobba med barn,Vad skulle jag svara !?
Inte bara skolan är en katastrof dom flesta av föräldrarna är ganska skadade.man får skörda det man sår helt klart,många barn i dag har så störda föräldrar och ungarna blir där efter,ungarna curlas så jag kräks.Sen blir barnen 15 år och odrägliga föräldrarna abdikerar och ungarna blir familjehems placerade eller hamnar på tonårsboende och föräldrarna skyller i från sig på allt skolan regeringen,Kyrkan,det är alla andras fel men inte föräldrarna,skolan är inte riktigt ok nä men det är inte katastrofläge,förr tvångs steriliserade dom idioterna nu parar sig idioterna med varandra och deras barn blir dubbelidioter.Det största problemet är FÖRÄLDRARNA.problem 2 är att läraryrket har för låg status och att lärarna har för låga löner

I

jin172014-04-10 08:29

Som vanligt en tämligen förskräcklig och destruktiv tirad från proffstyckaren tiitii. Vet inte riktigt hur man ska kommentera något sådant så därför låter jag det mesta vara, men en liten reflektion kanske är på sin plats.
Har du pratat med din 13åring om hans beteende i skolan. Kan ju vara så att han lärt sig en hel del av att se och lyssna på dig, så jag skulle inte vara helt förvånad om mobbning ingår i hans naturliga uppförande. Men du kanske säger som många föräldrar "så skulle aldrig mitt barn göra" och där har du ett av de stora problemen i dagens skola.

amper sand - Ej medlem längre2014-04-10 08:30
Antal inlägg: 2879

Jag har gått i både statlig och privat skola i England, i engelsk och svensk friskola i Sverige, och i kommunal svensk skola. I den senare hade jag håltimme 2-3 lektioner per dag eftersom jag med min bakgrund i andra skolsystem låg ett par årskurser före. Det är inte positivt att vara duktig i skolan i Sverige; varken på 90-talet eller nu. Jo, du klappas på axeln och får bra betyg, men du får varken dom utmaningar eller det stöd du behöver. För ja, även den som kan mycket behöver hjälp, och inte minst knuffen och stödet att lära sig mer.

Gunilla _2014-04-10 12:36
Antal inlägg: 4425

Nog är det märkligt att det ÄR på ett visst sätt sett utifrån någons personliga erfarenheter..?

Jag kan bara resonera utifrån mina och mina barns skolor förutom den skola jag själv arbetar i sen snart 25 år tillbaka. Skillnaden är för det första väldigt stor jämfört 1974 med nu. De elever som klarar fyrans matte redan i tvåan har böcker och genomgångar utifrån den kunskapen, så även i svenska. Att det inte är så i andra (få, många, de flesta..?) skolor är bara att beklaga - skolan ska vara individanpassad! Till stor del beror det säkert på lärarna men de flesta av dagens lärare är inte de lågpresterande som kommit in på utbildningen med låga betyg, så som vissa vill låta göra gällande, utan snarare danade i "den gamla skolan".

Att föräldrar lägger sig i allt från vilka deras barn (inte) ska sitta/leka med till vilka läxor barnen ska ha är ohållbart - de ska sköta barnens grundfostran, inte skolans pedagogiska arbete!

amper sand - Ej medlem längre2014-04-10 12:46
Antal inlägg: 2879

Syftar du på mig så kan jag ge att jag kanske kunde varit ännu tydligare med att mitt inlägg var en åsikt, inte generell fakta. Trodde dock i min enfald att det framgick.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?