Spelrum
Giraffen32
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 967

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 19:46
Antal inlägg: 104

Sanning
Vad tycker ni om människor som talat sanning?

Själv gillar jag raka rör..Då får man ju iaf. veta sanningen..Och var man har personen ifråga.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 19:48

Obs! Felskrivet:skulle stå: vad tycker ni om människor som``TALAR´´sanning?

Sote2014-07-16 19:49
Antal inlägg: 3557

Av barn och idioter får man höra sanningen finns ju ett talesätt......obs - det är väl ett gammalt uttryck så det där med idioter får väl omvärderas och omformuleras idag dårå.....

dinodog2014-07-16 19:57
Antal inlägg: 4973

Jag säger av fyllhundar och barn får man höra sanningen.

Tror dock att fyllhundar kan vara brutala i sin vokabulär. Medans barn mer ställer sig lite mer frågande.

Och som sagt det beror alldeles på vad det för typ av sanning.
Vissa saker behöver man inte veta oavsett vad det än gäller.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 19:59

Ok..? Och vad kallas de andra som INTE hör till de som talar sanning?

Lill-IT2014-07-16 20:04
Antal inlägg: 31566

Politiker?

Moose72 - Ej medlem längre2014-07-16 20:07
Antal inlägg: 1910

Lögnare...

_Fjällan_ - Ej medlem längre2014-07-16 20:08
Antal inlägg: 339

Amen to that!

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 20:26

Dinodog: Ja. jag håller med dig om att vissa saker kan man gärna slippa att höra! Men en person behöver ju inte tala om saken ifråga alls..och slipper då muntligt stå där och ljuga..Och då har ju inte personen muntligt ljugit heller,eftersom personen ifråga valt/väljer att inte säga nåt alls.

Men om personen ifråga får en fråga/undran från en annan person,och denne inte alls vill svara? De är ju däremot inte rätt! För om en person inte vill svara över en sak? Så måste ju iaf. personen som blir tillfrågad kunna säga att det är svårt att tala/diskutera om!

Och då får ju den som väntar på svaret dra sina egna slutsatser av det hela själv..Men då beroende på vad det hela kan handla om såattsäga.

Ett ex. Om vi snackar otrohet! Och den ena parten frågar om detta pågått från den andre parten? Och denne inte väljer att svara alls,eller börjar prata om nåt annat! Då har ju inte personen muntligt ljugit för den andra parten..Men tystnaden etc. visar ju att denne gått med en lögn, som samtidigt avslöjar sig som en sanning iom.tystnaden att inte vilja svara.

kryddeluntan2014-07-16 20:33
Antal inlägg: 12360

En sanning är inget absolut sant. Det är inte säkert att det jag uppfattar som sanning uppfattas så av den andra, som har sin egen sanning. Alltså, det finns lika mycket sanningar som det finns människor. Och jag tror inte det finns någon som alltid talar sanning.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 20:45

Så vad jag menar är att det finns många som tror att de inte har berättat sanningen för den andra/ eller andra,iom. att muntligt ljuga? eller genom att inte svara alls,eller snacka bort ämnet som sådant!

Men de skiner oftast eller alltid igenom ändå så,om någon går med osanning..Både genom hela uttrycket i kroppsspråket med ord eller inte!

Mig lurar då ingen iaf. ändå så! Så de som inte vill tala sanning för mig? kan hålla sig undan istället...Bara jobbigt att se när nån ljuger en rakt upp i ansiktet..!

Moose72 - Ej medlem längre2014-07-16 20:53
Antal inlägg: 1910

Är det sanningen när du säger att ingen kan lura dig?

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 20:55

Moose72: Ja

kryddeluntan2014-07-16 20:57
Antal inlägg: 12360

Där har du helt rätt Axnx, man brukar ju också säga att sanningen kommer alltid fram förr eller senare.
Jag föredrar också rak kommunikation.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 21:02

Jag har vart med om att någon ljugit mig rakt upp i ansiktet..vilket jag såattsäga också visste direkt! Men låtit peronen ifråga hållas på halster ett tag..för att senare göra det klart för personen ifråga att jag förstod det! och varsogod.. här får du tillbaka för gammal ost! :)

Axnx - Ej medlem längre2014-07-16 22:01

Men det beror ju förstås alldeles på ,vad en person väljer att ljuga om? Som jag då synat igenom! För ibland så orkar jag inte bry mig ens,fast jag vet att en person ljuger,beroende på vad de är förstås?..Jag säger inget,för att jag märker att personen ifråga mår bäst av att tro att jag tror på vad denne säger! Och om det inte betynger mig eller att annat/eller andra kommer till skada,så bryr jag mig ej.

Men det finns ju gånger då nån väljer att gå med osanning/ljuga då jag själv tycker att jag har anledning att säga till.. och få personen att förstå att jag förstår att denne ljuger..Och då säger jag det förstås rakt av till personen ifråga.

Så de beror ju alldeles på vad det handlar om?

Men som sagt.. föredrar rak kommunikation utan krussiduller!

jellyflower2014-07-16 22:53
Antal inlägg: 1108

Väldigt många säger sig föredra rak kommunikation, men blir skitsura om någon verkligen säger sin mening. Det är t ex vanligt på arbetsplatser att ledningen ber om kritik och synpunkter och därefter bemöter den som kommer med kritik och synpunkter med omedelbara repressiva åtgärder.

De flesta människor kan inte ta kritik utan att bli väldigt stötta. Sk rak kommunikation är oftast bara uppskattad om den innehåller beröm och lovord.

En del människor tror att rak kommunikation innebär att i alla sammanhang säga precis vad de tycker. Det ska man egentligen bara göra om man har vetenskapliga bevis för att man själv är universums centrum och att allt man har att säga därför är av ett enormt intresse för omvärlden.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?