Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 19 920 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-08-09 18:49 | |
![]() | Fatshaming Kanske ett nytt begrepp för några, innebär kort att det finns en systematisk hat-taktik mot tjocka. Mot bakgrund att det är det mest ohälsosamma som finns att vara tjock så får man driva hutlöst med tjocka. Tjockisar som gått ned i vikt hyllas som om de hade hittat botemedlet för HIV. Självklart ska de ha ett eget program och sektioner i dagstidningar. Att tjocka personer kan vara nöjda med sin kropp finns inte i folks medvetande, inte heller att de kan vara fullt friska. Tjocka som har ätstörningar existerar såklart inte heller - jo, kanske som hetsätare av stora mängder "skräpmat". Det finns en allmän tro att man inte får driva med tjockisar offentligt, att det snarare ska daltas med dessa. Följ det här kontot så kanske ni ovetande får en inblick instagram.com/fetkvinna Kanske ska det sägas att det inte alltid är verkligt tjocka som får utstå fatshaming, exempelvis Molly Sanden som kallats tjock för att hon inte har storlek 34 och därför hyllas som MODIG för att hon är naken i sin nya musikvideo. Hennes mage veckar sig när hon sitter ner - så starkt att våga visa detta! Men större personer borde främst veta att tjockhet är det mest ohälsosamma och det största hotet mot skattebetalarna, eftersom alla tjocka hamnar på sjukhus för igenpluggade artärer, hjärtinfarkt och diabetes. | |
Blasse | 2014-08-09 18:55 | |
![]() | Är emot all hatrelaterade saker som dyker upp. Men jag förstår inte om du var emot eller för detta nya begrepp. | |
kiwiskal | 2014-08-09 19:00 | |
![]() | Mot. Är trött på normala människor som hyllas som modiga och program som helt ägnar sig åt viktnedgång - det bidrar inte till något gott. Den som vill gå ner i vikt ska självklart få göra det, jag undrar bara varför det måste sändas i tv. Länk till "tjockisvideon" med Molly www.youtube.com/watc...Mj Dne_Z4Gs | |
kiwiskal | 2014-08-09 19:01 | |
![]() | Alltså inte mot begreppet, men vad det innebär. | |
kiwiskal | 2014-08-09 19:03 | |
![]() | Läs kommentarerna till videon. Hur många handlar om hur bra låten var? | |
Blasse | 2014-08-09 19:09 | |
![]() | Då är ju du och jag överens, jag anser ju att det är helt fel att mobba någon eller att framföra hat | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-09 21:17 | |
![]() | klart det är fel att mobba.vissa grupper är mer utsatta en andra,med tanke på vad skit som sänds på tv så är jag inte förvånad över någonting.Men jag tror program om viktnedgång kan vara bra för många som vill gå ner i vikt.En annan utsatt grupp är vi med många barn. Oss får man tydligen kränka hur mycket som helst Men ingen skulle komma på iden att kränka en barnlös | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-09 21:40 | |
![]() | Jaså? Lägger in veto där. Jag är både smal och barnlös. Du anar inte vilja kommentarer man kan få. Å andra sidan används ordet "kränkt" alltför lättvindlugt idag. Det är knappt tillåtet att ha en åsikt utan att nån anser sig kränkt av den. Så kränkt känner jag mig inte. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-09 21:41 | |
![]() | *vilka, inte vilja | |
Sote | 2014-08-09 21:52 | |
![]() | Där har du fel Ttiittii. Det är väldigt många barnlösa som får ta emot konstiga och elaka kommentarer framförallt om dom väljer att inte skaffa barn. Det är tydligen väldigt provocerande. För övrigt håller jag med kiwi om att det är fel att kränka vissa grupper och attjust överviktig får ta oförtjänt mycket kritik i många sammanhang. Det finns en ny slags hälsohysteri där det verkliga hotet är just överviktiga människor. Jag kan känna mig tveksam inför biggest looserliknande program eftersom de visar viktnedgångar som är extrema på extremt kort tid . Det är aldrig bra att tappa så snabbt i vikt och framförallt så ger det en orealistisk bild av hur man kan gå ner i vikt. Dessa människor får ju all hjälp dygnet runt och tränar och sliter i princip på heltid utan att ha ett normalt liv under tiden. Tror att det kan vara oerhört svårt att sedan återgå till vardagen. Om någon inspireras av dessa program till att själv gå ner i vikt så kan ju målet känmas oövervinnerligt när man ser hur lång tid det tar när man lever ett vanligt liv där man faktiskt inte kan träna på gym flera timmar om dagen utan måste få in det i vardagen med allt annat. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-09 21:58 | |
![]() | hur kan någon känna sig hotad av en eller flera människor med övervikt?Vad har du för belägg att det inte är bra att tappa för fort i vikt ? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-09 21:59 | |
![]() | jag menade inte dom sm valt barnlöshet,utan mera dom som försöker och inte kan få barn av olika orsaker,var otydlig där | |
Sote | 2014-08-09 22:14 | |
![]() | Ttiittii- det finns massor av belägg för det. Att tappa i vikt så fort och så mycket på så kort tid är inte särskilt hållbart eftersom det är oerhört svårt att behålla vikten när man börjar leva ett vanligt liv i sin hemmamiljö igen. Dessutom så är det väl självklart att man inte kränker människor med ofrivillig barnlöshet. | |
kiwiskal | 2014-08-09 22:27 | |
![]() | Finns en drös med Biggest loser-deltagare som gått upp de flesta eller alla sina kilon igen, eller "bara" fått en ny typ av ätstörning: anorexi/bulimi. | |
kiwiskal | 2014-08-09 22:32 | |
![]() | Lite mer läsning för den intresserade ladydahmer.nu/catego...cc eptance/ (jaa, min husgudinna) | |
Megaherz | 2014-08-10 20:58 | |
![]() | RambleTamble +1 Är väl mer ett "ditt-liv-är-inte-som-mit t-och-stör-min-världsbild "syndrom. Får ofta höra dryga, nedvärderande kommentarer pga min vikt och eftersom jag inte vill ha barn. Speciellt från överviktiga och kvinnor med barn. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-10 21:22 | |
![]() | Megaherz +1 du med. Så är det. Skulle aldrig komma på tanken att nedvärdera någon annans livsval. Men har blivit kallad allt från jävla egoist till kroppsfixerad för att jag i all enkelhet föredragit ett liv utan barn och valt att hålla min kropp i någorlunda form. Som du säger, det verkar störa världsbilden för vissa. | |
mrperfect | 2014-08-10 23:24 | |
![]() | Man kan väl inte säga att överviktiga personer är fullt friska, kanske de är på bra humör och har bra ork och bra vänner, familj etc, men det är inte bra för kroppen att ha för många kilon, blodtryck, kolesterol etc är några viktiga parametrar som blir påverkade. | |
Sote | 2014-08-10 23:42 | |
![]() | Mr perfect- nja det där är ju inte alltid sant faktiskt. Det finns överviktiga som har ett jättebra kolesterolvärde och smala vältränade som har skitdåligt. Men för tex leder så är det ju naturligtvis inte bra om man är för tung men rent fysiskt så finns det kraftiga människor som är friskare än en smal. Men oftast så innebär det ju sämre hälsa speciellt vid kraftig övervikt naturligtvis. | |
Bitte - Administratör | 2014-08-11 08:24 | |
![]() | mrperfect som Sote säger så måste inte en överviktig person lida av andra sjukdomar än själva övervikten, och detta vet jag ju från egen erfarenhet. Dessutom är det ju faktiskt lika farligt att vara för underviktig . Jag kan tycka att dagen kroppsideal är skrämmande och att unga framför allt flickor bantar och pratar vikt redan som 8-10 åringar . Sedan detta med att diskutera överviktiga,underviktiga , de som har många barn, de som väljer att inte skaffa barn . mm mm. Jag tror nog att alla redan är medveten om sin livssituation. Bitte | |