Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Fransktekopp | 2014-08-13 10:59 | |
![]() | En man! Jag har noterat att många nu för tiden skriver “en kan ju undra” istället för “man kan ju undra”, som jag lärde mig att det hette, på den tiden då jag själv var ett litet barn som kämpade med svenskan i skolan. Vad beror det här på? Är det dialektalt? Är det engelskans one som färgat av sig på svenskan? Om det är dialektalt känns det lite förvirrande, då jag ser att stockholmare använder sig av en istället för man. Det tillhör väl inte stockholmska att säga eller skriva så? En annan teori jag har är att det är en protest mot patriarkatet. Att man inte är neutralt nog. Hur lät det i skolan när du lärde dig svenska? Vad fick du lära dig att det hette? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-13 11:06 | |
![]() | Lärde mig "man kan ju undra". "En kan ju" är dialektalt. Finns knappt några infödda stockholmare kvar i stan längre. | |
Dammen | 2014-08-13 11:13 | |
![]() | Ja, jag är infödd stockholmska och jag har mängder skol- och arbetskamrater samt släktingar som också är födda här, så det där får stå för Dig. De flesta jag känner säger "man kan ju undra" en kan ju undra sa man på landet eller hörde på gamla filmer. Bara man nu inte börjar med "hen kan ju undra" då tycker jag att man är ute och cyklar. | |
skrutta00 | 2014-08-13 11:13 | |
![]() | Varför över huvudtaget skriva om sig själv i främmande person?? JAG kan ju undra borde det vara. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-08-13 11:29 | |
![]() | Ibland kan man syfta på fler än sig själv, som t.ex. "Man kan ju undra"... | |
Tindris | 2014-08-13 11:55 | |
![]() | Man ur huse ! Alle man på däck .. man kan.. "En" kan ... "någon av alla".. Klurigt det där ;) | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 11:58 | |
![]() | Jag läste idag att det är i kölvattnet av hen-debatten och feminismens uppsving som man i stället för man börjar använda en som är könsneutralt. | |
skrutta00 | 2014-08-13 12:01 | |
![]() | Håller inte med...om jag har en åsikt om något som jag tror också andra har ville jag uttryckt mig....Jag och flera med mig tycker... Många gömmer sig bakom orden MAN och EN när de skriver och pratar för att det är enkelt....då har inte personen sig tyckeligen kommit med sin egen åsikt som kan ifrågesättas.Vem i all världen är då man??? Grannen...konsumpersonale n...prästen eller kanske postmannen?? Uttrycket man och en borde bort. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-08-13 12:05 | |
![]() | Nää, tycker "man" är ett bra uttryck som kan innefatta många eller "en själv". ;) | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 12:30 | |
![]() | Många gånger kan man (?) nog använda jag istället för man. Men ibland syftar man (som jag gör nu) på gemene man. | |
Rhotheta | 2014-08-13 12:47 | |
![]() | Något man kan fundera över är hur många kvinnor genom åren som har sagt eller hört "man" som det allmänna pronomenet och inte tänkt på sig själv utan i stället på någon skäggig skogshuggare? Helt enkelt, har det egentligen funnits ett problem eller är det en teoretisk konstruktion? Jag känner till exempel inte att jag måste ta rejäl sats för den skull att jag hoppar i säng. När jag börjar tänka på refrängen, gör jag faktiskt inte det, utan snarare på hemgång. En extrem ordagrann tolkning av vardagsuttryck och ord tyder på grav asperger. När jag säger att klockan, jo hon är fem över kvart i halv, får jag exakt noll genustankar i huvudet. Min klocka är visserligen stötsäker men det är inte skälet till att jag inte lägger in en. Användandet av"en" är en kulturell markör för att meddela sin omvärld att man är en jobbig djävel. Ungefär som "det heter faktiskt Besserwisser". | |
skrutta00 | 2014-08-13 12:49 | |
![]() | Men det är just det...att den gemene man skulle tycka va jag också tycker det vet vare sig du eller jag.När uttrycket man..en kommer i skrift eller tal står alltid personen som säger detta bakom åsikten.Har aldrig hört att de som uttrycker sig så inte står som huvudansvarig för det de känner.Den gemensamma man finns faktisk inte...tänk på det.Vi bara går ut ifrån eller tror oss veta va den gemensamma man tycker eller har för avsikter allt utifrån oss själva. | |
kiwiskal | 2014-08-13 13:01 | |
![]() | Skriver "en" för att jag är ingen "man". Dock är jag van vid "man" så det kommer inte helt naturligt ännu att skriva "en". Kanske ska börja skriva "Kvinna är ju lite trött nu". Det är ganska lustigt hur vi benämner olika saker med "han" eller "hon" för övrigt. Pratat företagande idag och då lät det typ "han som startar upp ett företag..." och varför är klockan en hon? | |
kiwiskal | 2014-08-13 13:04 | |
![]() | Hur många män hade velat säga "kvinna" om sig själva, även om det var en vanesak vilket det aldrig skulle bli haha. | |
Rhotheta | 2014-08-13 13:34 | |
![]() | Pga språkkänsla skulle jag aldrig använda "kvinna". Både "hon" och "en" hade dock funkat utmärkt i stället för "man" om det vore normen, eftersom det används könlöst. | |
kiwiskal | 2014-08-13 14:55 | |
![]() | Jag trodde motsvarigheten till "man" var "kvinna". Det kan väl inte vara könlöst eftersom vissa saker benämns "hon" (typ klockan) och andra "han" "man". Vad är klockan? Klockan är/Den är. <-- könlöst | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2014-08-13 15:31 | |
![]() | "man" kan även syfta på människa, då kan man säga det i vid betydelse. | |
skrutta00 | 2014-08-13 17:17 | |
![]() | Jo men då är ju man vilken som helst människa. | |
kiwiskal | 2014-08-13 17:57 | |
![]() | Dock tänker jag alltid på Karlstadsdialekt när jag eller någon annan skriver "en" | |
omeganoll | 2014-08-13 17:57 | |
![]() | Gillar den här av Rotheta: "Användandet av"en" är en kulturell markör för att meddela sin omvärld att man är en jobbig djävel. Ungefär som "det heter faktiskt Besserwisser". Man/en kan stoppa in många alternativ där! | |