Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 19 920 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-21 22:40 | |
![]() | Helfranskt band Undrar om någon vet hur man sköter om böcker i skinn ?som är gamla helfranskt band med guldsnitt ska dom smörjas med något ? | |
Nassin | 2014-08-22 02:37 | |
![]() | Hör efter hos KB, de borde veta allt om gamla böcker och hur man bäst håller dem i skick. | |
kryddeluntan | 2014-08-22 11:21 | |
![]() | Jag fick tips av museet här när jag frågade efter någon konservator av gamla textilier. | |
Oskar K - Ej medlem längre | 2014-08-22 11:45 | |
![]() | Jag kommer inte på vad det heter, men om du har ett antikvariat i närhet så brukar de ha en särskild sorts pasta, tror det är delvis vax, se till att du talar med någon så att du får rätt, annars kan man fördärva böckerna. Som någon skrev, någon av de stora biblioteken måste väl veta. Kul att du vårdar gamla böcker. | |
elaa | 2014-08-22 13:15 | |
![]() | Allt beror på hur gamalt och torrt lädret har blivit . Man ska inte använda medel med lanolin det kan bildas mögelsvamp av det. Om det har torkat ut så ska man bara borsta av det och lätt dammsuga det. Om man smörjer in sådant läder så ligger bara det feta på ytan för att lädert har slutat att suga in. Dettta innebär bara en hinna som samlar dam och smuts lättare. Om det är läder som inte är uttrokat så hör med en konservator för det är olika på hur den har blivit behandlad från början. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-23 18:11 | |
![]() | Tack, dem är inte så gammal bara 70 år men det är en fantastisk vacker bok | |
SämstpåBeta | 2014-08-24 02:42 | |
![]() | bibeln? Men du vet att den är påhittad av ett gäng armenier va? Long time no see, ditt skrälle! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-24 17:49 | |
![]() | Nu var det inte innehållet det handlade om,utan skinnet på boken om och hur det ska behandlas,men det har du ingen aaning om va? | |
kryddeluntan | 2014-08-24 18:18 | |
![]() | Ttiittii, du har överhuvudtaget inte nämnt innehållet. SämstpåBeta, läs först, om du kan, innan du skriver ett inlägg. | |