Spelrum
Giraffen3
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 780

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 15:54
Antal inlägg: 2728

Tips på bra ekologiska viner?
Systembolaget ökade sin försäljning av ekologiska viner med 98,8 % under första halvåret i år.
Själv dricker jag numera endast ekologiska viner, då de aldrig ger mig huvudvärk som andra viner.
Nu låter det som att jag bälgar kvantiteter, vilket jag inte gör ;)
Men faktum är att jag, och flera av mina vänner med mig, märkt skillnad på eko respektive icke eko-viner i måendet dagen efter. Även vid intag av endast ett glas eller två.
(Måste vara åldern....:))
Nu undrar jag om någon har tips på något bra, ekologiskt vin, rött, vitt, rosé...
Priset är inte avgörande, köper inte mycket.
BagInBox är inte av intresse då jag inte dricker mycket.

Bueno Vodka - Ej medlem längre2014-08-29 16:08
Antal inlägg: 79

har du prövat svart-vin-bärssaft?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 16:11

Mer än du provat läsa rubriken.

MissCoco - Ej medlem längre2014-08-29 16:32
Antal inlägg: 129

Running Duck är ett bra vitt, Sydafrikanskt för 75:-. Sen gillar jag också Azabache som är en Crianza för under hundringen.

Bueno Vodka - Ej medlem längre2014-08-29 16:58
Antal inlägg: 79

Tja, ekologiskt svartvinbärssaft smakar gott. Fast gamla fyllekärringar föredrar väl rejält rödtjut i box?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 17:05

Fråga dem?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 17:07

Tack MissCoco! Running Duck är gott. Den andra skall jag testa.

Pubbe2014-08-29 17:48
Antal inlägg: 4591

Picunche är ett ekologiskt och fairtrademärkt rött vin som är mycket gott och prisvärt. 6637 på systemet och kostar 89 kr!

throwback - Ej medlem längre2014-08-29 21:36
Antal inlägg: 642

Jag dricker i stort sett bara ekologiskt vin, min favorit som jag alltid har en flaska på lut av är Raza Selection Malbec Shiraz som är ett trevligt rödvin.

Vitt dricker jag mer sällan, men köper isf gärna Las Moras som dessutom kommer på Pet-flaska, mycket miljövänligt :)

Maradona19862014-08-29 21:44
Antal inlägg: 1801

Boira är ett trevligt vitt vin. Italienskt Pinot Grigio. Runt åttio kronor eller så.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 23:01

Tack för tipsen. :)

throwback - Ej medlem längre2014-08-30 20:03
Antal inlägg: 642

Har ikväll druckit ett glas av en ny bekantskap:
Valle Reale Montepulciano d'Abruzzo (nr 2355)

Väldigt gott, funkade både till ost och kex och till middagens Boeuf Bourguignon ( enligt uppgift från köttätaren i familjen)

llloyden2014-09-01 22:45
Antal inlägg: 758

Intressant!
Hur var det med tänderna? Blev de blå eller rödblå?
Jag har problem att mina tänder blir rödblå - ser för djävligt ut.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-01 23:21

Då har du mycket prolin i din saliv.

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-18 11:15
Antal inlägg: 235

Verkar som om de flesta inte hört de senaste om hur mkt. skit och bekämpningsmedel och hälsoskadliga ämnen som finns i vin? Och ekologiskt vin kan man nog inte heller vara allför säker på om de är nåt säkrare?

Så jag är jävligt glad att jag inte hör till Vindrickarskaran överhuvudtaget.!
Och de är nog säkert en massa hälsoskadliga ämnen i annan sorts alkohol också..och som att inte de är nog med de? Och Som grädde på moset får personer med kontinuerliga intag av alkohol större och större brist på hjärnceller! Är de verkligen värt priset bara för att man inte klarar av att vara nykter? Vilket är värst? vara nykter eller tappa eller förstöra sina hjärnceller? och för att inte tala om alla andra kroppsliga organ! :-/

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-18 11:35

Varför jag skriver om att man inte kan vara säkrare på ekologiska viner? är för att det uppdagas då och då att de hittar spår av bekämpningsmedel i ekologiska livsmedel..Såsom Te vid ett tillfälle!?

Och inte nog med de? Folk som då vill försöka äta och dricka bättre kvalite av livsmedel som då ska gå under ekologiskt? Ska då dessutom betala dyra pengar för detta och ändå inte kunna vara säker på om livsmedlet verkligen är fri från bekämpningsmedel eller inte!?

Fy Faan vilken falsk marknadsföring ...!!! Det är helt enkelt inte försvarsbart att livsmedel som ska gå under ekologiskt=inga bekämpningsmedel eller annat hälsoskadligt godtas till försäljning om det inte håller måttet för marknadsföringen och dessutom sitt pris!!? tala om att bli riktigt grundlurad!!!

Och om nu världshälsoorganisationer na vill att människan ska undvika hälsofarligt livsmedel pga. ökade sjukdomar på olika vis, och det världen över dessutom? varför i helvete stoppas inte sådan produktion då?
För vi människor kan ju bara köpa det som framställs och finns till försäljning!

MissPiggy692014-09-18 11:46
Antal inlägg: 919

Ecologica Berlina (vitt) är riktigt gott till fisk

RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-18 11:58

Vad skönt att du fick avreagera dig, IVIVIVI :)
Lär annars finnas en retartråd för sånt.

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-18 12:27

Ok..? Det jag i tidigare inlägg skrivit i denna tråd samt denna,har ju inte enbart med frågan om vilket BRA VIN man har att förslå..Om man nu är vindrickare vill säga? Vilket jag då inte är!

Men jag vill ändå framhålla hela kedjan av produktion/försäljning/&a mp; pris för kund Oavsett om det handlar om VIN eller annat..

-Och Ekologiskt vin som då ingick i trådskaparens fråga är ju också en del och en länk till mina nedan skrivna ord som helhet! Och jag anser att denna kommentar och undran från mig rätt ut i luften bara = Jävligt viktig att ta till sig för er som alls bryr er såattsäga?

-Och jag vill säga en till sak ang. hälsofrämjande livsmedel!?

Såsom det är idag? Så finns det ekologiskt eller inte ekologiska livsmedel!
Och då väljer ju oftast de personer med mindre pengar i börsen de billigare alternativet..Men som då också oftast är de mer skadliga livsmedlet! :-/

Och jag vill säga--> -Om nu tanken och uppmaningen är att människor ska äta nyttigare och hälsosam kost/ livsmedel?

Då ska också enbart hälsosamma livsmedel framställas..och ALLA ska också ha råd att kunna köpa det som är hälsosammast/Hälsosamt !

För om INTE alla ändå har råd att köpa hälsosamma livsmedel? Vad är då vinningen/poängen i det hela för alla människors hälsa till sisst? Alltså VEM är det som vinner på att bara vissa har råd att köpa ekologiskt och liknande? Hela världen eller?
Är det bara vissa personer som ska ha råd att köpa hälsosam föda?

-Samma gäller ju miljövänliga fordon? Ja fy fan =/ Listan kan som sagt göras lååååång inom alla de olika områden Vha..? =/ Vem vinner på att bara VISSA personer ska ha råd med miljövänlig bil eller annat fordon? Meningen är väl att alla människor ska ges/kunna ha möjligheten att bruka den möjligheten? Eller? =/

Hela koncepet verkar ju basera sig på att alla de människor som har mer pengar i börsen,är de som då tydligen ska FÅ ÄRAN för att minsann ha bidragit till att äta hälsosam -->men dyr/dyrare mat och likn..och köra miljövänligt!? =/

Grejen och poängen och de goda resultatet som blir är väl om alla har den möjligheten? Eller?

Hela jävla systemet är ju både orättvist och felvridet!!!

Är det bara JAG som reagerar och undrar över detta eller vad!!!??? =/

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-09-18 12:29

RambleTamble? Du..? Du verkar höra till den sarkastiska skaran angående ämnet som sådant!

Men det är ju ditt intelligenta svar och val!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?