Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 780 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-09-12 22:16 | |
![]() | Funktionsnedsättning? Varför utgår vi från att det normala är att kunna gå, höra, se, ha 46 kromosomer, kunna jobba heltid på "vanliga" jobb.. med mera? Jag tror att det sätter käppar i hjulen för dessa personer som ses på som funktionsnedsatta, inte som personer. Den diskriminering som pågår än idag är inte okej. Det här kontot instagram.com/funkofobi har lyft mina ögon kring sånt som Jag inte behöver oroa mig för. Funktionsnedsättning för mig är om man råkar ut för en olycka och inte får samma förmåga efteråt, men det finns ju personer som är födda så. Varför kalla det funktionsnedsättning? Men framförallt, varför på olika vis stänga ute dessa ur samhället på olika vis? Får bara "normala" ta del av hela samhället? | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:24 | |
![]() | No pun intended.. | |
Sten_Saxpåse | 2014-09-12 22:26 | |
![]() | kvittar väl vad man kallar det, så fort man tar ett ord som samlingsnamn för en grupp människor blir det känsligt. Lika bra då att beskriva något med ordet som man faktiskt väljer då. Som funktionsnedsättning. Vår kropp har massor av olika funktioner som vi kan använda oss av för att klara livet. Kan man inte använda dessa till hundra procent... ja, vad ska man kalla det? Jag tycker funktionsnedsättning låter som ett bra val. | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:29 | |
![]() | Menar inte att man ska kalla det hallonbåtar eller nåt annat, men personer som är födda blinda.. är de funktionsnedsatta? Varför utgå från ett seende perspektiv? | |
Possitiv - Ej medlem längre | 2014-09-12 22:39 | |
![]() | Vad tycker du vi ska utgå ifrån? Noll? Och sen lägga på alla funktioner efterhand. Blir ju mycket krångligare kiwi. Eller hur tänker du? | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:43 | |
![]() | Utgå från individen | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:44 | |
![]() | Bara för man är synskadad behöver man inte ha bidrag och specialjobb liksom. Det är bara för att normen inte är anpassad för variationer. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-12 22:46 | |
![]() | En av mina vänner är förståndshandikappad. Hon är i mångt o mycket betydligt visare och ner insiktsfull än många andra i ett flertal avseenden. Själv förstår hon inte på vilket sätt hon är förståndshandikappad. Skall vi då utgå från hennes eller mitt perspektiv? Vem sätter normen? Hon eller jag? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-12 22:46 | |
![]() | Mer* | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:48 | |
![]() | "När vi hade hörförståelse på nationella proven i nian fick jag på text, eftersom jag inte hör annars. Klassen var sur på mig efter efter proven och sa att jag fuskade och det var orättvist, jag sa att jag läste i den takt texten lästes upp och att jag inte gick tillbaka om jag missade något för att jag skämdes så mycket." från instagramkontot | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:50 | |
![]() | Tror jag inte uttrycker mig så bra vad jag menar.. | |
Possitiv - Ej medlem längre | 2014-09-12 22:56 | |
![]() | Tror jag förstår vad du menar och tänker. Vet bara inte hur praktiskt vi ska göra. Ex utgå från att alla är synsvaga och jobba utifrån det. Nej. I grunden är en mall och sen jämför man med den. | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:57 | |
![]() | Ska man inte anpassas till sin egen förmåga än till samhällets? Mitt 100% är någon annans 50% och ytterligare en annans 10%. Vet inte hur jag ska förklara | |
Possitiv - Ej medlem längre | 2014-09-12 22:59 | |
![]() | Jo men vad ska man utgå ifrån? Varje enskild människa menar du? | |
kiwiskal | 2014-09-12 22:59 | |
![]() | Då kan ju en person som bara orkar jobba 60 timmar i veckan vara funktionsnedsatt jämfört med den som jobbar 90 timmar. Vem bestämmer vad som är normen? | |
kiwiskal | 2014-09-12 23:00 | |
![]() | Om alla hade fått samma tillgång till samhället, hade det funnits funktionsnedsättningar då? | |
kiwiskal | 2014-09-12 23:01 | |
![]() | Sitter jag i rullstol och det inte finns någon ramp är det klart att jag är funktionsnedsatt liksom | |
kiwiskal | 2014-09-12 23:03 | |
![]() | Tänk vad funktionsnedsatta vi varit utan en mobilkalender att planera i eller en klocka som ringer på morgonen :) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-12 23:04 | |
![]() | "Individens förmåga ställs då i jämförelse med den genomsnittliga funktionen hos befolkningen." wikipedia | |
kiwiskal | 2014-09-12 23:06 | |
![]() | Personligen kan jag komma ihåg möten jag ska gå på i huvudet. Kan jag då göra mig lustig över någon som inte kan det? Eller neka den personen jobb för att jag inte vill lägga pengar på en kalender? | |