Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 20 010 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
RaymondW | 2014-12-06 11:52 | |
![]() | Svensk folhälsa? Pensionärer och barn får mat som liknar något som skulle kunna presenteras i ett koncentrationsläger medans landet gör 'all time high' på Börsen. Sverige är nog det land som ger mest ADHD diagnoser per capita i världen, något som ökat med 500% över 7 år. Under senaste decenniet har antalet el-behandlingar inom psykiatrin ökat från 17 000 till 45 000 per år och Socialstyrelsen skall efter Uppdrag Gransknings reportage undersöka huruvida det strider mot vårdetiska principer om 'att göra gott'. I värsta fall slutar det vårdgetton, ett CyberApartheid där fattiga, sjuka och annorlunda får leva ett halvt men olyckligt och dysfunktionellt liv. Det är ohållbart för alla, se effekterna efter ytterliggare ett decennium där vi kanske har 500 000 människor utan minne för att man bränt sönder hjärnan. Tar man även titt på antalet narkotikarelaterade dödsfall som är uppe över 500 per år (jämfört med 75 per år under 70-talet) så kan vi nog räkna in ca 2500 trauman per år där. Politiken måste nu vara progressiv, human och ansvarsfull för att hantera och bemöta Sveriges framtida folkhälsa. Det är bevisat att rika lever längre än fattiga, skall den nya svenska fattigdomen som nästan är uppe i 10% leda till att vår medellivslängd minskar? Hur krass och hänsynslös kan det bli? Hur många hemlösa klarar landet? Vad gör vi när människor dör i snödrivorna? Exponera fattigdomen, lidandet och den misär som landet står inför. Prata med alla om hur ni känner! | |
kiwiskal | 2014-12-06 14:40 | |
![]() | Trött på att folk tror att man får ADHD-diagnos i flingpaket.. Känner två pers som har fått det och kan säga att det har gett klarhet i varför saker gått som det gått i deras liv, så att dom kan tackla livet bättre. Bränd i hjärnan kan man bli av annat än el-behandlingar. Att vara bäng på benzo är ungefär lika stärkande. Fattigdom, ja.. folk bryr sig mest om sig själva så vad ska man säga. Jag är inte förvånad. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-06 19:50 | |
![]() | Håller med kiviskal.Det är inte lätt att medisinera bipolär sjukdom,elbehandlingar sker under narkos och den drabbade bestämmer själv om hem vill ha det.Och maten i skolan och äldrevården Du beskriver är fel.äh Du har fel om allt Du skriver ts | |
Bueno Vodka - Ej medlem längre | 2014-12-06 20:02 | |
![]() | Låter som om Raymond förväxlat Nordkorea med Sverige? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-06 20:18 | |
![]() | Jo vi bestämmer att det är någonstans men inte i Sverige | |
pzn | 2014-12-10 02:31 | |
![]() | men allt e inte bra i lilla landet lagom!! en enkel sak vi kan göra e o ge tillbaka minst 3 timmars gymnastik / vecka i skolan i varje åldersklass. detta e ett ämne där betyg har noll mening MEN alla behöver motion på olika sorts nivå | |
pzn | 2014-12-10 02:35 | |
![]() | så länge man rör sig och stimulerar kroppen fysiskt. helst minst 3 kvart om da`n men iaf 3 timmar i veckan! o jag slår vad om att mkt mer kommer bli bättre än bara deras fysik | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-10 22:35 | |
![]() | 3 timmar är för lite det räcker inte | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-10 22:35 | |
![]() | 3 timmar är för lite det räcker inte | |
omeganoll | 2014-12-10 23:27 | |
![]() | Hårdjoggning i 20 sekunder tre ggr varannan dag= ca tre minuter motion i veckan tar inte onödig tid från Betapet och annan datoranvändning och räcker bra enligt allas vår Moosley. | |
tanja77 | 2014-12-10 23:38 | |
![]() | Håller med. Maten är katastrofal både inom skola och äldreomsorg. På vissa äldreboenden har de dragit in på både sylt och grädde, inlagd gurka som tillbehör. 1 Varför ska våra barn ha sämre mat (läs billigare) än bös som sitter på kåken? 2 Varför har inte maten ändras på 20år? (Menyn) 3 Varför ska mat ransoneras ( vilken tonåring blir mätt på ett taco bröd tex? Men snälla!! Besparingar i helt fel ände. :-/ De ggr jag har besökt och blivit erbjuden den där vidriga maten med timmar i varmhållning så har jag avböjt vänligt men bestämt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-11 18:42 | |
![]() | Menyerna ändras hela tiden i skolan,maten kommer kall till skolorna och den värms upp,och hålls inte varm i timmar,Men maten är kokt för länge grå broccoli,pastan är så överkokt,maten är för salt.Varför maten blivit sämre beror på att barn och gammla prioriteras inte,Rondeller och motorvägar är viktigare en barnen tycker dom som bestämmer.Barnen är vår framtid.men det har inte alla fattat | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-11 20:27 | |
![]() | Det som är intressant är att man får detta att framstå som ett nytt fenomen. Skolmaten var usel redan på 60-70-talet. Det är inte en nyhet. Inte någon effekt av nya besparingar. Därmed inte sagt att det det inte bra om den blev bättre. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-11 20:29 | |
![]() | * inte vore bra :) | |
Anna Linnea | 2014-12-16 23:09 | |
![]() | Angående maten för äldre och inom skolan, så är min erfarenhet att den inte är sämre nu än den var för 30-40 år sedan. När jag gick i skolan var maten ofta oätlig. För salt, överkokt osv. Min mor bor på äldreboende och jag tycker att hon får helt okej mat där. Det snålas varken med tillbehör eller kaffedopp. Den mat som många idag äter sk. färdigmat som ska micras antal minuter, tycker jag är sämre än maten inom äldreomsorgen. Sådan mat lever idag stor del av befolkningen. Åtminstone som lunchalternativ. Angående diagnoser ADHD. Det är klart att diagnoserna ökat eftersom man idag har kännedom om denna dysfunktionalitet. När vi hade väldiga problem med min styvson för ca 30 år sedan var det ingen som kunde säga vad felet var eftersom det var ytterst få som kände till denna diagnos. Summa sumarum blev att det var jag styvmodern och pappan till styvsonen som det var fel på. Att vi helt enkelt inte kunde uppfostra honom. Det var oerhört kränkande att få höra detta av soocialen och psykologer. Vi har två barn till som är helt normala och aldrig ställt till med några problem. | |
jellyflower | 2014-12-16 23:41 | |
![]() | Kiwi, "bäng på benzo" har den fördelen att man kan tända av. Du kan inte tända av från hjärnskador du fått av elbehandling. (Om man får hjärnskador av elbehandling, vilket inte nödvändigtvis är fallet. ). | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:01 | |
![]() | Jelly,el är ibland den sista utvägen,vad ska göras i stället menar du? När benzo dosen inte kan höjas mer | |
pzn | 2014-12-24 01:06 | |
![]() | lägg till minst 3 timmar varje veckas skolgång enbart i gymnastik. det behövs!!! | |
pzn | 2014-12-24 01:07 | |
![]() | vad som helst, bara d rör på sig | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-12-25 20:47 | |
![]() | Vill rösta på en blockpolitik då ryker Sd | |