Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nachteis2015-10-31 22:05
Antal inlägg: 1426

Ögonlaser eller linskirurgi?
Har ett tag funderat på att utsätta mina ögon för korrigering med hjälp av laser. Alla jag känner som har gjort det har blivit nöjda.

Men så läser jag reklam på tåget, om något nytt hittepå som kallas linskirurgi, där man operera in en lins bakom hinnan på ögat. När jag sedan googlat lite om operationen, så verkar den bara ha fördelar kontra laser (man ser ännu bättre, det är smärtfritt, det är ingen övergångsperiod, man kan ta ut den om man ångrar sig).

Någon som har något att säga om någon av de två varianterna? Allt ni har att komma med som är relevant är uppskattat.

frumoreus - Ej medlem längre2015-11-01 01:05
Antal inlägg: 239

Har haft fundering på op också men avråddes av optiker eftersom det inte går att göra nåt åt att man blir "ålderssynt" alltså börjar se sämre även på nära håll och då behöver man ju glasögon så småningom ändå.. Det var med laser, har inte hört talas om det andra men det kan ju va intressant kanske.

dinodog2015-11-01 05:25
Antal inlägg: 4973

Mim optiker sa samma sak. Det är en kortsiktig lösning har man synfel så har man det.
Dessutom så kan det gå fel, och varför riskera att man blir sämre?

kryddeluntan2015-11-01 08:21
Antal inlägg: 12360

Jag är närsynt, har brytningsfel och ålderssynt, min optiker avrådde också. Jag tror inte att jag hade gjort det ändå, är för feg, men känner andra som har fått jättebra effekt av laser behandlingen.

ttiittii - Ej medlem längre2015-11-01 10:03
Antal inlägg: 37631

Min mamma har laseropererat ögonen och hon är nöjd

mz_lzrd2015-11-01 10:24
Antal inlägg: 2498

Där är alltid vissa risker med alla implantat, men i värsta fall kan man ju som du säger ta ut dem igen. Läs om intraocular implants, det finns en del om man googlar.

Jag har en i min närhet som har gjort en sådan op och som är mycket nöjd, men det säger ju inte så mycket.

ttiittii - Ej medlem längre2015-11-01 12:37
Antal inlägg: 37631

Alla som opererat ögonen som jag känner är nöjda.en av sönerna står på tur för laseroperation.själv har jag helt vanliga kontaktlinser och läsglasögon å det är drygt

Hällekis2015-11-01 15:01
Antal inlägg: 58

Det är väl inte konstigt att optikern avråder, det är ju deras födkrok som är i farozonen.

125478 - Ej medlem längre2015-11-01 15:50
Antal inlägg: 8332

Tror nog att de har tillräckligt med kunder ändå.

Alla ingrepp medför någon slags risk, jag använder linser och är nöjd med det. Förut hade jag funderingar på laser, men risken att få kvarstående gloria kring ljuskällor vid mörker var det som avgjorde.

Den här nya kirurgin har säkert sina baksidor med, det lär väl komma fram vad det lider.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?