Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 012 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-31 23:27 | |
![]() | Flyktingsituationen enligt Henrik Schyffert Saxat från Henrik Schyfferts Facebook sida: "Jag tror att de som är emot invandring är i grunden bara rädda för att det kommer hit folk och kulturer som de inte förstår sig på. Men man kan inte stänga av flyktingströmmen pga ”Det känns läskigt!”. Därför viftar de med olika siffror för siffror är KONKRET. Jag tycker det är dags att visa att siffrorna är helt irrelevanta. Vi har råd att hjälpa folk. Punkt. Säg istället att ni är rädda för det som är annorlunda så kommer diskussionen att hamna på en mycket vettigare nivå." Henrik Schyffert tycker att siffror är helt irrelevanta. Många håller med honom. Jag tycker att det är absurt att påstå det. Jag tycker att det är ett dumt uttalande som utgår ifrån att alla i sverige har det bra ställt. När det kommer från en ekonomiskt oberoende person tycker jag att det är direkt förolämpande. Vad tycker du? | |
janne121212 | 2016-01-31 23:58 | |
![]() | Hade det kommit från en kunnig person hade jag kanske blivit förolämpad, men han är ju bara en pajas som kämpar på för att få "hyllas" i massmedia. En nolla som dessutom i mina ögon är enormt överskattad som komiker. Dessutom är han oärlig med siffrorna han presenterar. | |
Marcus76 | 2016-02-01 00:30 | |
![]() | Jag tycker Schyffert är relativt klarsynt men i denna fråga delar jag inte hans åsikter, sympatisk som person beskyller jag också Schyffert för att vara. Jag är inte ett dugg rädd för andra kulturer, det är ju valfritt att bekanta sig med dem eller icke. Jag är rädd för att vi nu skall få ännu mer nedskärningar på sjukhus, förskola och ännu sämre sjukförsäkring och sämre vägar. Någonstans finns en gräns för hur mycket kostnader ett samhälle kan bära. Självklart vill jag hjälpa flyktingar, men inte för mycket på egen bekostnad och så tror jag de flesta resonerar när det kommer till kritan. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-01 00:37 | |
![]() | Jag håller med om mycket av det du skriver. | |
Marcus76 | 2016-02-01 01:01 | |
![]() | Det jag saknar i debatten är människor som faktiskt vågar säga att det de är rädda för inte är andra kulturer utan att man faktiskt är rädd för att själv få det sämre. Det låter själviskt men den som slitit och släpat och varit med om att bygga upp välfärd är såklart rädd om den. Hur många har tänkt på att om vi nu får massor av ökade kostnader i samhället så är det i första hand de människor, oavsett etnicitet, som är beroende av vård/hemtjänst/skola och övrig välfärd som initialt får betala priset. Allt har en alternativkostnad. Många talar om att det är egoistiskt att inte hjälpa, men alla har troligtvis en egen gräns där man inte längre är beredd att skära ner på sin egen och sina barns välfärd för att hjälpa andra. Över tid får vi hoppas att de flyktingar som beviljas uppehållstillstånd så snabbt som möjligt börjar arbeta, för sin egen och för samhällets skull. | |
Mouche - Administratör | 2016-02-01 12:06 | |
![]() | Jag såg att den här tråden var låst, av rätt anledning också. Men jag tycker ändå att vi kan se lite mellan fingrarna när det gäller ett så brännande aktuellt ämne så jag öppnar tråden igen. Vi kan ju säga att den här tråden inte behöver vara fullt så strikt som den under fliken Seriöst. Mouche | |
ingson | 2016-02-01 12:12 | |
![]() | Min gamla fysiklärare sa en gång att det man inte kan väga,mäta och räkna om är inte värt att prata om | |
kiwiskal | 2016-02-01 13:25 | |
![]() | Ja, han är ett praktarsel likt de flesta vita mediamän. Usch. Han bor i en bostadsrätt i Vasastan. Han kanske kan inhysa några flyktingar där? Han lär ju kunna få tag på en simpel hyresrätt. Man ska ju göra plats. Henrik har råd :) | |
kiwiskal | 2016-02-01 13:30 | |
![]() | Fast Tilde de Paula gör rätt bra anspråk på Henriks roll också. Hon bor också i Vasastan. Slump? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-01 21:23 | |
![]() | Henrik Schyffert tror att det enbart beror på rädsla för främmande kulturer att man är emot invandring (han gör ingen skillnad på om man vill begränsa invandringen eller om man rätt och slätt är emot invandring. Det verkar vara samma sak för Henrik.). Henrik Schyffert tycker att siffror är irrelevanta. Henrik tar 50.000 i timmen för att uppträda på företag. Henrik är rolig. Att ingen seriös journalist har kritiserat Henriks uttalanden utifrån vinkeln att de flesta i sverige inte har samma ekonomiska möjligheter som Henrik är en gåta för mig. Detta är ett bra exempel på världsfrånvända åsikter som får lov att stå oemotsagda av etablissemanget. | |
Sten_Saxpåse | 2016-02-01 21:42 | |
![]() | jag bor i en tvåa i en miljonprogramsförort och tycker att "vi har råd". Dock hade vi kanske haft ännu mer råd om vi inte slösat 89 miljarder på nuon-affären vilket ledde till en förlust för vattenfall på 15 miljarder. Det i sig innebär att staten fick sin utdelning på 6,9 miljarder slopad. Ni som klagar på dålig ekonomi och hur ska Sverige klara sig, hur kommer det sig att ni inte verkar ett dugg upprörda (eller ens medvetna) om det här? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-01 22:39 | |
![]() | Starta en tråd om det om det är det du vill diskutera. Hur vet du att folk inte är upprörda av det om du inte frågar dem? Det är fullt möjligt att vara intresserad av olika frågor rörande sveriges ekonomi - men jag tycker att det är bäst att ta en sak i taget, annars blir det lätt lite rörigt :) | |
yora - Ej medlem längre | 2016-02-01 23:01 | |
![]() | Jag anser också att vi har råd. Det handlar om människor. Vi är alla världsmedborgare och världen är på sina ställen ond och galen. Vi kan inte bara blunda och låtsas som att det inte händer på riktigt. Jag är beredd till personliga nedskärningar om det behövs för detta. Men blir förfärligt upprörd över t ex Vattenfalls dåliga affärer med tyska kolkraftverk. Dessutom tror jag inte att flyktingarna är en kostnad för vårt land i längden. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-01 23:13 | |
![]() | Ok. Du tror att vi tjänar på det i längden. Om vi inte gör det, är det då fortfarande värt det? Kan du föreställa dig ett scenario där du inte anser att vi har råd? Hur stora personliga nedskärningar är du beredd till? | |
ingson | 2016-02-02 04:03 | |
![]() | Glider du inte från trådens ämne nu, cm? Frågan var om siffror, ( i det här fallet ekonomi) är irrelevanta. Ingen i tråden,vare sig de anser något vara dyrt eller billigt,vinst eller förlust, tycks anse att siffror(ekonomi) är ointressanta | |
Sten_Saxpåse | 2016-02-02 06:31 | |
![]() | cm mitt antagande att folk inte är upprörda över noun affären är den väldigt knapphändiga rapportering om den jämfört med tillexempel invandringsfrågan. Det avspeglar sig även i forum och olika flöden på sociala medier. Kolla bara här på beta, hur många trådar startas det inte med åsikter om invandringen och ekonomi kontra nuon-affären? du frågade vad man tycker i trådstarten. Jag tycker att vi har råd. skulle jag avslutat där menar du eller är det inte lämpligt att lämna någon sorts förklaring på varför man tycker som man tycker, eller varför man inte anser att invandringfrågans ekonomiska aspekter är speciellt viktiga egentligen? Jag tycker inte att några miljarder till att rädda människor på flykt från krig är något man kan gnälla över om man kan förlora 6,9 miljarder utan att ens ifrågasätta vad fan som hände. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-02 09:00 | |
![]() | Ingson Jag vill diskutera hela paketet av det som uttrycks i trådstarten. Sten_ Det är helt ok att perspektivera. Jag förstår din tanke i ämnet. Jag håller dock på inget sätt med om att det är gnäll att vara kritisk till hur miljarder av skattemedel används. Uttrycket gnäll är dåligt valt. För mig låter det som en bagatellisering, och just det är jag hjärtligt trött på. | |
kiwiskal | 2016-02-02 09:18 | |
![]() | Sten, jag är mer upprörd över rika människor generellt. Hjälper hellre fem flyktingar med en inkomst på 10k än gör så Henrik får 50k :) Men Henrik kanske gör massa själv? Jag vet inte han skriver liksom inte om det i sina kräkinlägg. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-02 09:54 | |
![]() | Hur många miljarder har Sverige redan tjänat på att generera krig i form av Bofors vapenförsäljning? | |
mz_lzrd | 2016-02-02 10:45 | |
![]() | Är det vapen som genererar krig? Beror krig på att det finns vapen? Förr (inte så långt tillbaka i tiden heller, 1970-talet räcker) hade väldigt många (icke-kriminella) svenskar skjutvapen hemma. Alla som bodde på landet hade minst en hagelbössa. Men vi hade inga krig. Jag tror det är att förenkla att påstå att konflikterna i Mellanöstern beror på tillgång till vapen. I Israel begås attacker på slumpvis utvalda offer med knivar. Det kan knappast vara knivtillverkarnas fel, ärligt talat. Man kan slå ihjäl folk med stenar om man vill slå ihjäl folk. Det är viljan att slå ihjäl folk som är drivande. | |