Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 012

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Boel73 - Ej medlem längre2016-03-08 09:08
Antal inlägg: 1980

Internationella Kvinnodagen
idag är det Internationella Kvinnodagen,, har vi kommit närmre männens lön?? Vad tycker ni??

Mormodern492016-03-08 11:53
Antal inlägg: 8354

Inte i vårdyrket ivarjefall , det kommer vi aldrig att göra , tyvärr . Men annars har jag ju läst att det börjar bli bättre på den fronten .

le-lou2016-03-08 18:59
Antal inlägg: 17500

Kvinnodagen är inte en dag att gratulera någon till, den är inte heller onödig.
Kanske ska vi påminna oss om att den heter INTERNATIONELLA kvinnodagen och samtidigt lyfta blicken utanför vårt jämställda land.
Komma ihåg att denna dag är till för att uppmärksamma alla kvinnor och flickor som är rättslösa, som förskjuts och dödas efter våldtäkt, som säljs, som stympas och som gifts bort som nioåringar, som misshandlas, tvingas in bakom slöjor eller låsta dörrar och nekas skolgång och självständighet enbart pga av kön.
Tyvärr är den även av nationell betydelse.
I Sverige har vi fortfarande inte lika lön för lika arbete enbart pga kön och vi har ett eccelererande kvinno- och flickförtryck i specifika områden och förorter med den gemensamma nämnaren religion och tradition från patriarkala samhällen.
I dagarna år 2016 har polisen i en svensk stad för första gången bett kvinnor att ändra sitt sätt att leva för att undvika överfall, den offentliga delen i det offentliga rummet har plötsligt krymp lite för 50% av Sveriges befolkning.
Jag önskar verkligen att denna dag vore helt onödig.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-09 12:43
Antal inlägg: 37631

Kvinnodagen är till för kvinnor som känner sig underlägsen mannen.

anneriiiiiii2016-03-09 12:47
Antal inlägg: 162

Inte alls, ttiittii! Läs le-lous ypperliga inlägg!

micro1132016-03-09 13:29
Antal inlägg: 17540

le-lou
Bra inlägg - kan bara instämma.

Boel73 - Ej medlem längre2016-03-09 14:20
Antal inlägg: 1980

Behövs verkligen Internationella Kvinnodagen??

Jo,, absolut!! Det är bra att uppmärksamma många kvinnors svåra livssituationer runt om i världen:)

apbur2016-03-09 15:34
Antal inlägg: 9699

Jag håller med le-lou men tycker det är viktigt att det ena inte utesluter det andra. Med internationella mått mätt är Sverige absolut jämställt, vilket i sig inte bör betyda att vi inte ska jobba med feministiska frågor på hemmafronten. Ibland försöker man få dessa frågor att vara icke-frågor just för att det är så mycket värre i Indien och Afghanistan.

Jag tror det är väldigt provocerande när vissa feminister väljer en relativistisk hållning när de uppmanas ta ställning till solklara kvinnoförtryckande frågor. Det blir en akademisk gyttjehög de slirar runt i medan de verbalt eftersatta männen tittar på och ropar "se, det jag alltid har sagt för jag är så j_vla smart! Alla feminister är dumma i huvet!"

Debatten om lika lön är ungefär lika upphetsande som mellanmjölk. Det finns en rätt gedigen analys att göra som förklarar ojämlika löner. Det är dock ganska få "klart jag är för lika lön"-anhängarna som faktiskt tar till sig det utan de tror det räcker med "klart jag är för lika lön". Lite tröttsamt.

Härejagigen - Ej medlem längre2016-03-10 14:52
Antal inlägg: 1888

Är vi kvinnor mer lättlurade än män??
Bara ngt jag kom att fundera över .........

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-11 21:09

Nä det tror jag inte.Det har inget med könet att göra,utan är från person till person.
Fast Vi kvinnor är nog lite smartare en männen eftersom vi kan få männen att göra precis det vi vill .
Förmodligen den kvinnliga listen

kiwiskal2016-03-12 00:10
Antal inlägg: 2684

Kommer lite såhär i efterhand och instämmer med le-lou's braiga inlägg.
Alltid känt mig provocerad när någon sagt "Grattis på kvinnodagen" och nu vet jag varför med säkerhet.
När jag haft råd har jag, 8 mars, skänkt pengar via någon organisation som jobbar för/med kvinnor.

kiwiskal2016-03-12 00:13
Antal inlägg: 2684

Lättlurad eller känna förtroende för ulvar i fårakläder, spelar ingen roll man får skit hur man än gör :)

apbur2016-03-12 00:25
Antal inlägg: 9699

ttiittii, du är medveten om att det du skriver inte är förenligt med varandra?

Jämställdhet och upprätthållande av könsstereotyper är inga bra danspartners.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-12 07:57

Det är personligt eller ? Jag kan inte känna mig underlägsen en man helt omöjligt .
Jag är inte för jämnstäldhet jag är bara emot det är världens skit.

Silfverkrok - Ej medlem längre2016-03-13 20:43
Antal inlägg: 7174

så könsstympning och våldtäkt som tas lättvindligt eller tom anses att kvinnan förtjänat är ingenting att jobba för, titti?

vilken jävla planet kommer du ifrån??

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-14 07:10

I Sverige nu krokis i Sverige.
Sen hoppas jag inte att Du tror att en kvinnodag ingen hört talas om i Afrika hjälper dom könstympade.Där handlar det om utbildning.
Tror Du på allvar att någon kvinna I Sverige som blivit våldtagen tänker på en kvinnodag... Knappast
Genom att fira en dag hjälper man ingen

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-14 07:52

Internationella Pi dagen 3,14 lika dumt

SA20122016-03-14 11:38
Antal inlägg: 385

Det enda som utmärker sig som dumt här är dina försök till att provocera.

Det handlar inte om att fira. Det handlar om att uppmärksamma och att sprida information, att hjälpa och förbättra.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?