Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-22 00:56
Antal inlägg: 157

Lokalproducerat/Ekologisk t?
Hur viktigt tycker ni det är att försöka köpa lokalproducerade/Ekologis ka livsmedel?

Själv försöker jag köpa de livsmedel jag äter och som är lokalproducerade,såsom potatis,ägg,smör,grädde,m jölk,kött,och vissa fisksorter,grönsaker,viss a brödsorter m.m.Och köper också endel Ekologiska produkter/livsmedel,såsom spagetti,potatis,ägg,smör ,grädde,mjölk,kaffe.

Och just kaffe? Som också är nåt som de flesta av personer dricker! Och läste just om hur otroligt mkt. skadliga/hälsofarliga bekämpningsmedel som just finns i kaffe som inte går under Ekologiskt? Människor som jobbar på fälten blir sjuka,och många dör dessutom,och de enbart pga. att ha fått utsätta sig för dessa farliga bekämpningsmedel? Och som också alla andra människor får i sig som då dricker icke Ekologiskt kaffe! Även om dosen inte är i samma omfattning,så får alla kaffeälskande människor i sig en hel del gifter ändå? Så jag köper enbart Ekologiskt kaffe,för att stödja det ekologiska och också bidra till att förhoppningsvis få dessa kaffeodlare som inte odlar ekologiskt att gå över till ekologisk kaffeproduktion för både dessa människors hälsa som då arbetar på fälten,men såklart också för att alla som då sedan ska köpa och dricka detta kaffe ska slippa att bli exponerade för onödiga hälsovådliga bekämpningsmedel och andra gifter,och som såklart ger olika sjukdomstillstånd på sikt vid långvarit förtärande av t.ex. då kaffe som de flesta dricker mer än 2 koppar/dag av!? !? För Jufler som stöttar närproducerat och Ekologiska livsmedel? Dessto snabbare går det att få producenter att också ändra produktionsriktning såklart! Om försäljningen minskar för de som inte är Ekologiskt ,så måste tillverkarna ta det på allvar och tänka om,annars får dom lägga ned sin produktionsverksamhet,och alla vinner ju på de tillslut!

Så..hur går era tankar kring närproducerat och Ekologiskt?

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-22 01:03
Antal inlägg: 37631

Jag undviker närproducerat pga för mycket becurell.vill att det jag köper kommer från Sverige men inte just här ifrån.visserligen är det halverat nu men ändå

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-22 01:05

Glömde också tilläga ang. Vin? Många människor som hör till dessa som gillar att sippa på vin ,och kanske dessutom varje helg eller också vardag? Många människor Vet tydligen `´Inte?´´ om Huuur mkt. bekämpningsmedel det faktiskt är i bl.a. Vin som inte är Ekologiskt? Och riktigt farliga bekämpningsmedel också,som påverkar både hjärnan,fertriliteten och annat? Så tänk på de ni som hör till t.ex. Vinälskare och som inte köper Ekologiskt Vin?
Själv är jag ingen brukare av varken Vin eller annan alkohol,så jag behöver iaf. inte tänka på detta då heller!

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-22 01:10

ttiittii: Okej

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-22 01:25

Kaffe köper jag fairtrade alltid och det är rättvisemärkt.vin dricker jag inte.

Pubbe2016-07-22 08:36
Antal inlägg: 4591

Vi köper en hel del ekologiskt och/eller närproducerade produkter, bla kaffe och bananer (även en del annat) är uteslutande ekologiska, oftast även fairtrade.
Vin är lite olika men rätt ofta ekologiska då det numera faktiskt finns ett ganska bra utbud av bra sådana!

magnusito2016-07-22 09:26
Antal inlägg: 4942

Utbudet av ekologiskt vin är stort numera. Har förstått att just vin är det väldigt mycket bekämpningsmedel i. Fast å andra sidan köper jag allt ekologiskt i princip.

Härejagigen - Ej medlem längre2016-07-22 13:27
Antal inlägg: 1888

Jag försöker köpa svenskt . Tänker på alla långa transporter .

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-22 15:05

Låter trevligt att höra hittils inkomna kommentarer! Varför jag öppnade denna tråd var mest för att just få se hur många på t.e.x enbart en sånhär sajt/forum som vill svara och vad alla svarar ang. just Ekologiskt/närproducerat. För om kanske 200st skulle svara här på denna tråd? Så blir det ju som intressant för alla andra också som besökt och kommenterat under denna tråd om hur många människor tänker och handlar gällande ämnet som sådant? Lite av en intressant statistik,även om det inte kan bli en genomslående statistik för Sverige som sådant? De kanske finns hopp om livet med goda förändringar tillslut för oss människor om såmånga som möjligt stöttar det som är bra för alla på sikt såattsäga.

vigren2016-07-22 22:04
Antal inlägg: 1146

Köper mer och mer ekologiskt. Grönsakerna är närodlade där jag handlar och äpplen/päron köper jag bara när det är säsong här hemma.

Har ett slakteri här i staden men köper ej varor därifrån då de är i mitt tycke osmakliga... Stinker ko/gris när man tillagar! Har dock ett annat slakteri i närheten och köper gärna deras köttvaror. Färs köper jag på en affär där de mal själva, avskyr dessa uppblåsta paket med grova "maskar" som håller hur länge som helst!

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-22 23:56

Vigren mfl.? ja..de är ju iåfs. inte alla människor som råkar bo på en ort/en plats där det då finns alldeles närproducerade livsmedel på orten? Men att iaf. i möjligaste mån stötta de odlare som då finns i kanske annan närmaste ort /kommun, el. odlare i Sverige överhuvudtaget såattsäga. Beror ju såklart alldeles på vad man som person äter för nåt och är ute efter att hitta att kunna köpa också, och vilka odlare som då råkar odla eller finns som närmaste för just en specifik produkt/ livsmedel? Men iaf. så närodlat som möjligt från den plats man bor på,och att livsmedlet såklart känns okej producerat? Och så är de ju med allt? Det kan ju finnas många som odlar samma sorts gröda av kanske korn,vete,majs,grönsaker m.m.? Men alla kanske inte riktigt håller samma kvalitet av olika anledningar? Beror såklart alldeles på hur noga och ordentlig varje odlare är också? Men hursomhelst så är det ju viktigt att försöka minimera många av de transporter som kör land och rike runt,för att frakta fram olika livsmedel,och som lika gärna handlarna skulle kunna köpa in på närmare håll? Och i takt med att förhoppningsvis fler och fler odlare går över till att satsa på Ekologiskt framställda livsmedel? Så kommer det i samma sväng skapa många nya arbetstillfällen också. Så allt blir ju bara ett plus om Ekologiska livsmedel ökar och vidgar sig i både odling och produktion! Bättre hälsosammare livsmedel,och ökade arbetstillfällen! Så tillika om folket gynnar närproducerat,då ökar även arbetstillfällena inom denna odling/samt produktion. Och människorna,naturen och allt annat liv i vår natur mår bättre!

Tindris2016-07-23 00:42
Antal inlägg: 3510

Äter inte ägg själv så mycket men när jag köper det så är det ekologiska, alltid eko-bananer, fairtraid..gynnar traktens odlare när det blir tillfällen.

apbur2016-07-23 17:48
Antal inlägg: 9699

Statistiskt underlag för hur många som köper närproducerat och ekologiskt utifrån svaren i den här tråden? Tillåt mig småle. Nog snarare så att människor som skryter om sin egen förträfflighet postar här. Nu blev jag undantaget som bekräftar regeln. Ojsan.

Linders - Ej medlem längre2016-07-23 17:56
Antal inlägg: 1943

Jag skulle aldrig köpa ekologiskt. Ekologiskt odlat mat tar upp betydligt större ytor, så vi i väst äter gott på bekostnad av att andra svälter. Inte många år kvar innan vi blir tio miljarder människor på jorden. Vi borde fokusera på att producera mer på ett så miljövänligt och hållbart sätt som möjligt.

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-23 21:57

Fantastiskt att det går att skryta med att man köper ekologiskt.
Har svårt för att se det som skryt

vigren2016-07-23 22:03
Antal inlägg: 1146

Ja oj vad vi är förträffliga...

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-24 00:10

Linders?: ja,absolut! Jag menar väl givetvis också att det ska fokusseras på att producera så miljövänligt det går! Menar att människor som stödjer Ekologiskt och även närproducerat? Ja..dom människorna vill nog också,och stöttar väl ``Givetvis att det ska produceras så miljövänligt det går,och de ``oavsett´´ typ av produktion såattsäga? Varför skulle Människor som stöttar ekologisk och närproducerade livsmedel inte stötta detta då plötsligt? Jag menar att det går ju som hand i hand?

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-24 00:34

Apbur?: Märkligt att du vill yttra dig så med att människor som vill dela med sig av att de köper ekologiskt,men också närproducerat är människor som skryter på nåt sätt? Varför skulle människor skryta med de?
Om människor säger att det är skryt? Så tror jag det handlar om att du och likasinnade med ett sådant yttrande på nåt sätt tolkar det som att människor som säger att dom köper Ekologiskt t.ex.? Skryter på nåt sätt med att dom minsann har råd att köpa detta,trots att det oftast och givetvis kostar någon krona mer? Men som t.ex. jag då? jag har inte börsen proppfull med pengar presis? Och jag och många andra som ibland väljer att köpa ekologiska livsmedel,tycker såklart att det kostar ju lite mer? Men har man inte tillräckligt med slantar att direkt köpa allt som t.ex. då är ekologikst? Då kan man ju iaf. köpa nåt då och då som t.ex.är ekologiskt? För att försöka stötta fortsatt ekologisk livsmedelsproduktion i den mån man kan och tycker man har råd såklart? För att iaf. på nåt sätt visa att man som människa vill försöka vara delaktig i att vilja påverka livsmedelsframställningen på ett sätt som ger oss människor ett hälsosammare livsmedelsintag för vår hälsa! För om ingen bryr sig el. gör sin röst hörd om vad som önskas kunna köpa som livsmedel t.ex.? Ja..då får vi såklart lov att bara kunna köpa livsmedel som oftast finns på hyllorna,och som också skadar vår hälsa på sikt!
Jag är t.ex. en storförbrukare av kaffe! Och jag börjad eköpa Ekologiskt kaffe i mitten av förra året. Och Ekologiska kaffepaket/el. t.ex. iaf. gevalia? Dessa paket är dessutom mindre,och kostar ca. 10kr mer! Men? då får man helt enkelt lov att minska intaget av kaffe,och dricka kaffe med mera andakt istället! och då kostar det inte mer än tidigare,och då får man ju iaf. dricka ekologiskt kaffe och samtidigt veta att man stöttar nåt bra! Just nu brygger jag kaffe, men när jag tidigare kokat kaffe? Då snålade jag faktiskt på kaffet då också,med att t.ex. koka kaffe 2 ggr. på samma sump,lade bara i lite nytt kaffe! och de smakade huur bra somhelst,och dessutom bättre än automatkaffe iaf.,sånt som ofta finns att tillgå på olika ställen där du lägger ned nån slant för att sedan få nåt brunt i koppen som deffinitivt inte smakar kaffe direkt? Och de är dyr kaffe de dessutom? :-/

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-07-24 01:02

Och min teori,tanke och vision om detta är att?: Att jufler som gör sin röst hörd för t.ex. Ekologiskt,närproducerat, men också så miljövänliga produktioner som möjligt,och de oavsett produkt? Bör ju också göra att priserna måste och kommer att gå ner på dessa produkter eftersom såmånga som möjligt av folket vill ha och kräver miljövänligt och hälsosammare livsmedel för hela miljön men också såklart för pågående men också kommande folkhälsa! Alla människor ska också kunna och ha råd att köpa dessa producerade varor och livsmedel, och samma gäller ju även framställning av fordon som sparar på miljön! Priserna måste alltså kunna hållas på en nivå så att såmånga människor som möjligt har möjlighet att kunna köpa och stötta detta också! De vinner ju alla på,vilket alla producerande företag måste kunna lösa helt enkelt! För de är ju inte bara människor med mkt. pengar /el. pengar i överflöd som ska ha möjlighet att köpa miljövänligt,ekologiskt och liknande heller!?

ttiittii - Ej medlem längre2016-07-24 23:57

Du har fel.ju fler som köper ekologiskt ju dyrare blir det.eftersom det behövs mer yta.
Fattiga människor har inte en chans att kunna välja ekologiskt.
Folkhälsan behöver inte bli bättre det är en nitlott eftersom pensionärer kostar pengar.så lagom giftig mat är bäst så folk inte blir 90 år

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?