Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stellina2016-08-26 10:25
Antal inlägg: 255

Recept på alkoholfritt bål
Jag har åtagit mig att göra ett alkoholfritt bål till aperitifen på en fest för 100 pers. Nu är det så att jag inte gjort bål på evigheter och hittar inget intressant recept. Har någon ett beprövat att tipsa mig om? Festen är imorgon (27/8), så det brinner lite i knutarna...hjälp!!

Tommy 19792016-08-26 10:58
Antal inlägg: 1182

Använd sockerdricka eller fruktsoda som bas, alternativt kolsyrat vatten om du inte vill att det ska bli för sött. Fyll sedan på med juicer av olika slag, samt färsk frukt (t ex äpplen, kiwi, päron, apelsiner, persikor etc). Lycka till :-)

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-26 10:58
Antal inlägg: 157

vill du inte ha för mkt. socker i bålen som det då är i vanliga läskedrycker,eller undvara Aspartam så då många lightläskedrycker innehåller som såkallat sötningsmedel? Ja..ta då enbart kolsyrat vatten,och olika riktiga fruktsaftdrycker med enbart naturligt fruktsocker i. Så får du ju både brus och en riktigt nyttig bål också. Ja..du kan ju såklart skiva ned endel appelsinskivor, eller slänga i lite skivade jordgubbar eller andra bär också. Och vill du köra med enbart citronsmak? ja..då bör du ju såklart göra en egen separat bål för just citron,eftersom citron är så surt,så kanske de int eär de bästa att blanda i för mkt. av i en bål bestående av andra goda söta bär,där man då vill behålla mera sötma i bålen. Men iaf.? Gör en så nyttig bål som möjligt,eftersom du dessutom efterlyser alkoholfritt :) Och den bålen passar ju då också alla ev. barn som kommer till en fest med en sådan bål :) I t.ex. vanliga söta bär/frukter finns ju tillräckligt med skr. också. :) Ja..du kan nog säkert komma på nåt med basen av kolsyrat vatten i skålen..För just bruset av kolsyra känns ju fräschare i en bål såklart :)

Tommy 19792016-08-26 11:03

Du kan också blanda i alkoholfritt vin, om det inte skär sig för mycket med de övriga smakerna förstås.

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-26 11:09
Antal inlägg: 157

Citron kan ju iåfs. vara en god tillsats även i en sötare bål om man nu vill ha lite syrligare sting i bålen.Men då isf. men enbart nån ensstaka citronskiva flytandes i bålen. Men såklart ska ju isf. Citronen borstas av ordentligt på skalet innan man skivar den och slänger ned den i bålen.Just för att det oftast är en heldel bekämpningsmedel på skalet som då ligger kvar från besprutningar på odlingsfälten.Och samma gäller ju givetvis appelsiner,äpplen m.m.
Ja..lycka till med din bål :)

Tommy 19792016-08-26 11:21

Annars kan du alltid fråga på Systembolaget. De har numera ett ganska stort utbud av alkoholfria drycker och kan säkert ge dig goda råd. Lycka till :-)

kryddeluntan2016-08-26 11:53
Antal inlägg: 12360

Det finns ett alkoholfritt rosé vin som passar utmärkt till bål och även bra vita viner

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-26 17:01
Antal inlägg: 37631

Köp alkoholfritt jordgubbsvin på bolaget ca 28:- flaskan ha i skivade tvättade apelsiner skivad lime och gröna druvor och massor med is gott gott

Tsimtsum - Ej medlem längre2016-08-26 17:53
Antal inlägg: 61

10 liter hembränt och 5 saltgurkor. Blanda. Drick!

Tsimtsum - Ej medlem längre2016-08-26 17:55
Antal inlägg: 61

Sorry, såg inte att det skulle vara för 100 pers. Öka till 100 liter + 50 saltgurkor.

Stellina2016-08-26 21:56
Antal inlägg: 255

Tack för tipsen, nu ska jag nog lyckas få ihop ett drickbart bål!
Trevlig helg:-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?