Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 300 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-10-15 21:52 | |
![]() | Var finns maträtten .. Såg någon reklam på TV där tre sumobrottare bjuds på "fisktårta" (dvs smörgåstårta) på ett tak .. och började fundera .. Är smörgåstårta något som mest finns i Sverige/Norden eller är det en rätt som man hittar i andra delar av världen.. och hur ser varianten i så fall ut där? Pitepalt är ju svenskt givetvis .. Det är palt med potatis och kornmjöl -- med saltat fläsk i .. något jag lagar mycket .. Men jag har ju rest och sett "dumplings" och andra varianter av fyllda "mjölklumpar" som ändå är samma koncept på något sätt. Våra kåldomar kommer ju ursprungligen från Turkiet/Mellanöstern men då med vinblad istället för vitkål .... Äter man någon variant av ärtsoppa? eller bruna bönor och fläsk? på andra håll i världen? Att svenska köttbullar inte är det svenskaste som finns vet man ju redan -- köttbullar finns i hela världen i olika varianter -- mest är det väl kryddning och storlek som skiljer våra från andras ... Har sill någon motsvarighet i andra delar? Surströmming? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-10-15 23:00 | |
![]() | Den svenska maten är ärtsoppa och surströmming. Det mesta kommer utifrån. Smörgåstårta tror jag är svenskt har för mig det var Vermer wogli som kom på den,kan ha fel.men han var iofs inte svensk. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-10-15 23:01 | |
![]() | Eller möjligen Tore Westman | |
micro113 | 2016-10-15 23:07 | |
![]() | ttiittii Jag kan också tänka mig att många rätter kommer utifrån, eller att vi påverkat andra historiskt... Vore kul att veta varifrån, hur varianter ser ut osv :) | |
kryddeluntan | 2016-10-15 23:35 | |
![]() | Det enda som är genuint svenst är surströmming, det finns ingen annanstans i världen. Ärtsoppa finns i Finland, England, USA ( där heter det peasuop) I Finland görs ärtsoppa på gröna ärtor. Det enda genuint finska är mämmi, memma som man äter till påsk. Smörgåstårta finns lite överallt. | |
micro113 | 2016-10-15 23:53 | |
![]() | kryddeluntan Det jag läst ikväll så är smörgåstårta och smörgåsbord svenska företeelser - som i och för sig serveras på andra håll, men då just som svenska företeelser/matvarianter. Bruna bönor är enligt wiki också svenskt - även om man t ex i USA och på vissa andra håll använder själva bönan - bl a i chili con carne -- men inte med samma tillagning (samma typ av rätt ) som oss .. Och det är ju det som är intressant - en pizza betraktas ju inte som "svensk" även om vi äter det i Sverige - utan Italiensk (vanligen) .. och det vi har är ju en variant av pizza (precis som med kåldolmar).. Memma skall ju också ha en persisk variant för övrigt -- vore kul att veta vem som influerat vem ... Ärtsoppa äts då på flera ställen, men varianten med gula ärtor är svensk - och i övrigt använder man gröna? | |
micro113 | 2016-10-15 23:56 | |
![]() | Pölsa tycker jag har sin motsvarighet i "Haggis" ... Åt det i Skottland och tyckte det och pölsa påminde mycket om varandra .. :) | |
kryddeluntan | 2016-10-16 00:09 | |
![]() | micro, jag såg en intressant dokumentär om finsk mat och där sa en sakkunnig forskare att just mämmi var det enda genuint finska. Jag är finne och vi har hämtat inspiration från Sverige och Ryssland i mattraditionerna. Pölsa o gaggigs påminner om varandra, jag har också ätit det. Blodpudding, finska blidpättar och blackpudding verkar vara väldigt lila. | |
micro113 | 2016-10-16 00:14 | |
![]() | kryddeluntan Ja, och det är lite fascinerande när man ser på olika varianter som anses vara "nationella" att många former av mat har motsvarigheter i andra länder som är väldigt lika - och endera är de influerade av varandra (vi av dem - eller de av oss) eller också har liknande maträtter uppstått ganska samtida på helt olika platser -- och blir då ett signum för att människor faktiskt tänkt ganska lika på olika platser i världen. Bröd är ju en sådan produkt som tycks ha funnits i olika varianter i princip överallt - och på många andra håll, liksom här, varit basföda så långt tillbaka man kan se. | |
Der Eimer - Ej medlem längre | 2016-10-17 10:37 | |
![]() | Här i Korea finns faktiskt en semi-motsvarighet till surströmming. Den heter Hongeo och är gjort på nån sorts rocka. Den stora skillnaden är texturen (mer tuggmotstånd än surströmming) och att fiskbitarna doftar ganska starkt av ammoniak. Ammoniakdoften kommer sig tydligen av att rockan inte kissar på det typiska viset, utan att den utsöndrar sitt urin genom skinnet, så när fisken fermenteras med sitt skinn så bildas ammoniak av urinet. Ungefär lika gott som det låter. Kräver avsevärda mängder wasabi och sprit för att förtäras. | |
hutt | 2016-10-17 11:00 | |
![]() | Island har surhaj, om möjligt ännu äckligare än surströmming. | |
MiaFredrika | 2016-10-17 11:26 | |
![]() | I England har man pickled herring, vilket är inlagd sill, men den är inte lika söt som vår är. Jag har dock aldrig sett någon motsvarighet till smörgåstårta på mina resor. Visst finns det smörgåsar med lax eller räkor, men jag har aldrig sett några i lager på lager. | |