Spelrum
Giraffen50
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade91
Mobilspel
Pågående22 008

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-22 18:29
Antal inlägg: 1825

Grill för novisen
Flyttar snart till hus, och då blir det inköp av en grill.

Vad är det som gör att Weber och Landmann är "hajpade" - jag menar vad är det som gör att en märkesgrill kostar så mycket mer än en jämnstor plåtlåda från Jula, Rusta, ÖoB, Citgross, etc. när de heter som ovan?

Hade det varit något mekaniskt, elektroniskt, etc. hade jag lättare att förstå det, men är alltför okunnig på grillar. Någon som kan göra mig lite klokare? För mig är det en plåtlåda med galler som man kan justera i olika höjder samt lägga lock på eller icke ...

OBS: Min fråga gäller kolgrill, inte gasgrill.
 
FrFia2017-07-22 19:31
Antal inlägg: 1988

Håller m dig. Har en klotgrill på ben, modell mediumranglig. Viktigt är att det finns lock till så att jag kan justera värmen på det som grillas. Sen brukar jag ibland grilla och få fin yta och smak på kött, kyckling, etc. för att sedan "laga klart" i ugnen medan grönsaker och annat grillas. Då blir allt klart samtidigt.
Långt och kanske ovidkommande svar.

Kort svar: det är fin egen snits som gör det.
 
FrFia2017-07-22 19:32
Antal inlägg: 1988

Fin=din
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-22 20:14
Antal inlägg: 1825

Mja, har inte en åsikt om att "plåtlådor" skulle vara lika bra eller bättre än Weber/Landmann så det finns inget att hålla med om ... men jag vill förstå varför Weber/Landmann är dyrare (det borde ju vara något mer än namnet) så att jag inte köper något jag blir missnöjd med :)
 
FrFia2017-07-22 20:24
Antal inlägg: 1988

Rangligheten är betydligt större på billigare grillar
 
Lill-IT2017-07-22 20:33
Antal inlägg: 31409

Har i 25 år kört med billiga små klotgrillar. Det fungerar bra.
Är nu en stolt ägare till en Landmann, modell större.
Det jag älskar mest med den är det rejäla gjutjärnsgallret. Love it.
Onödigt, ja. Lyxigt, ja. Bättre funktion, absolut.
 
kryddeluntan2017-07-22 20:58
Antal inlägg: 12360

Har alltid kört med billiga klotgrillar. Det räcker för mitt behov. Syran köpte nån märkesgrill och hon är väldigt nöjd. Det är bättre funktioner och grillar bättre, men då grillar hon mycket på somrarna.
 
Milkman732017-07-22 21:24
Antal inlägg: 1608

Grillar man mycket så tycker jag det är värt extra pengen för en bättre grill som Weber. Håller länge och hög effekt på värme.
 
ttiittii - Ej medlem längre2017-07-22 22:22
Antal inlägg: 37631

Det är bara priset som skiljer ,något " pantade" människor blir lyckliggare av en grill det står weber på ,Så dom kan säga till sina vänner att dom minsann har köpt en grill för massor av pengar.Resultatet blir likadant.
Viktigare Då hur Du tänkt tända grillen tändvätska är inte bra för miljön och borde förbjudas.Bättre med Tsprit eller eltändare ,eller tändrör en smaksak
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-23 08:55
Antal inlägg: 1825

Okej, mindre rangligt och gjutjärnsgaller.

Minskad rangligheten är väl ett plus. Varför är gjutjärn ett plus (hyrde stuga i veckan, där fanns en Landmann och det var inte gjutjärnsgaller för övrigt, så det när nog inte ett typiskt kännetecken för märkesgrillar)?

Kryddeluntan: Vad menar du med bättre funktioner, vilka då? Och grillar bättre, hur?

Milkman73: Värmeeffekten skapas väl ändå av kolet/briketterna, inte av grillen (ja, förutom ventilation, men det finns ju på billigare grillar också)? Håller längre hur - menar du också rangligheten, för rost undantaget är det väl inte mycket som kan nöta ner en grill?

Än så länge lutar det åt billig grill (grilltunna med lock och rök 999 kr på Jula www.jula.se/catalog/...ll -761017/ istället för motsvarande Landmann för 1890 kr www.netonnet.se/art/...72 70.9270/ Det är trots allt nästan halva priset för skillnader jag inte kan se. Någon har skrivit en recension på Jula-grillen att det var svårt att veta vilken skruv som skulle sitta var vid själva monteringen, men det är trots allt något man gör en enda gång så det lägger jag heller ingen vikt vid.

Någon anledning att tänka om? Märk väl, jag letar inte efter lull-lull som ergonomiska handtag, extrasmorda kullager i hjulen, etc. eftersom det är själva grillningen jag är ute efter (den ska stå helt stilla på samma plats hela tiden).
 
ttiittii - Ej medlem längre2017-07-23 09:15
Antal inlägg: 37631

Coop konsum har en bra Stekgrej som ska ligga på grillen finmaskit nät för någon hundring det gör att små grönsaker od inte ramlar ner,det tycker jag är bra,jag har en klotgrill modell stor för vi är så många.den har jag tagit bort benen på och monterat på ett bord dels för jag tycker inte om arbetshöjden på klotgrillar,sågat ut ett hål i bordet sen på med en skiva metall som också är hål i en unge jobbar med plåt så det blev gratis.sen har kärleken månterat hjul på bordet från en slaktad ikea barncykel.grillen är perfekt för mig mycket yta att ställa grejor på.
 
kryddeluntan2017-07-23 10:12
Antal inlägg: 12360

markoolio, det är vad syrran påstår och inget jag kan bekräfta, käk som käk.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-23 10:18
Antal inlägg: 1825

:) okej, då står vi på samma nivå
 
Lill-IT2017-07-23 14:30
Antal inlägg: 31409

Jag gillar iaf att stå riktigt rak vid min Landmann istället för krokig över en lite billig låg klotgrill.
Väldigt käckt med avlastningsbord på sidorna.
Du kan fylla på kol/briketter utan att behöva lyfta av gallret med det som håller på att grillas.
Du kan lägga färdiggrillade saker på värmehyllan så allt serveras samtidigt.
(käckt när man är många).
Lätt att tömma askan.
Stadigheten är också underbar. Speciellt när boxrarna far runt som jehun.
De kan säkert välta den, men då ska det mycket till. På de mindre grillarna var det alltid en stor oro och ständig passning.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-23 16:33
Antal inlägg: 1825

Om du kollar länkarna i mitt inlägg 08:55 ser du att det skiljer 5 cm på höjden, inte mer. Avlastningsbord finns på båda. Varmhållningsyta finns på båda.

Brukar man fylla på kol under pågående grillning (om man inte ska hålla på i timtal, vill säga)?

Askuppsamlare står det inget om på Jula-modellen, men Landmann har tydligen. Ett plus identifierat.

 
Mormodern492017-07-23 17:06
Antal inlägg: 8333

Askuppsamlare finns på en vanlig klotgrill också . Det måste väl alltid finnas
 
remvanrijn2017-07-23 17:25
Antal inlägg: 16273

Elektrisk grill

minimalt med efterarbete :)
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-23 17:26
Antal inlägg: 1825

Tror att det var löstagbar sådan som åsyftades, har själv träffat på grill där man behövde skyffla bort askan själv, så det finns inga garantier.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-07-23 17:27
Antal inlägg: 1825

Nää, remvanrijn ... en elgrill är inget annat än ett räfflat stekbord ju, sådan har jag redan och den lämnar mycket att önska.
 
ttiittii - Ej medlem längre2017-07-23 18:29
Antal inlägg: 37631

Går ganska bra att lägga aliminiumfolie i grillen och sen lyfta ut det
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?