Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade68
Mobilspel
Pågående22 268

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2018-11-17 09:31
Antal inlägg: 37631

Jämlikhet mellan könen.
Vem kom på det och varför.
Tycker jämlikhet mellan könen är fel Vi ska bevara mystiken
Hemligheten och framför allt olikheten.
Varför vill ni att män ska bli som kvinnor ?
Att era söner ska gå i klänning ?
Och varför vill ni kvinnor bli som män ?
Bevara könsrollerna gentlemannen och kvinnor som är kvinnor.

 
Kinondoni2018-11-17 09:41
Antal inlägg: 184

Som alla andra områden där det rör förhållandet människor emellan blir det ju lätt en definitionsfråga. För mig innebär jämlikhet samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Det ska (och är ju) fullt tillåtet för män att bära klänning (och för kvinnor att slippa). För egen del går jag igång på kvinnlighet. Gillar det som är mjukt, putande och timglasformat. Kräver för den delen inte att alla män måste
 
Kinondoni2018-11-17 09:41
Antal inlägg: 184

...gå igång på det.
 
Jelenas772018-11-17 09:47
Antal inlägg: 1797

Men jämlikhet handlar ju inte bara om huruvida en pojke ska ha klänning eller inte.

Ska vi kvinnor ha sämre löner för samma arbete, ska männen alltid prioteras först i alla sammanhang, ska männen alltid få mest uppmärksamhet?

Och sen vad gör det att en pojke/man bär rosa, klänningar eller leker med dockor?
Jag lovar att varken snoppen ramlar av eller att han blir homosexuell.
 
Kinondoni2018-11-17 09:48
Antal inlägg: 184

Sedan tycker jag att kaptenen på Titanic gjorde rätt som beordrade sin besättning att låta kvinnor och barn gå i livbåtarna före männen. Så där är jag tydligen inte för lika rättigheter...
 
brazzlefrat - Ej medlem längre2018-11-17 09:59
Antal inlägg: 277

Jaha den gamla käpphästen igen.. Det här har du ju stött och blött i rätt många trådar förut ttiittii. Jämställdhet/jämlikhet har ju rätt lite med klänningar och kvinnlighet att göra, det handlar om helt andra saker, som normer och strukturer. Jag är helt och hållet jämställd med min man men väldigt kvinnlig ändå. Det handlar ju inte om klänning eller inte utan om att ha samma rättigheter ( och skyldigheter) oavsett kön. Håller med Jelenas77 här ovanför för övrigt.
 
Kinondoni2018-11-17 10:27
Antal inlägg: 184

Som sagt, samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det måste gälla lika lön för lika arbete, rätt till sjukvård, utbildning etc.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-11-17 10:48
Antal inlägg: 37631

Om individen är dålig på att förhandla så har det inget med kön att göra.
Varför inte stärka folk i sina könsroller i stället för att klä pojkar i rosa klänning ?
 
Sgt Snorkel2018-11-17 10:50
Antal inlägg: 194

Jämlikhet är allas lika rätt till yttrandefrihet, utbildning, lika lön mm oavsett kön, religion, hudfärg osv.
Har inget med att göra hur man klär sig.
 
Moose72 - Ej medlem längre2018-11-17 11:05
Antal inlägg: 1910

En tanke om det då... Gör en kvinnlig och en manlig fotbollspelare samma " arbete" ?
 
Sgt Snorkel2018-11-17 11:13
Antal inlägg: 194

Gör 2 manliga fotbollsspelare samma arbete?
 
boffertomte2018-11-17 11:34
Antal inlägg: 1128

Tredje vågens feminism tycks framför allt handla om könsapartheid. Män är dåliga, och därför ska de förvandla sig till kvinnor. Som Ivar Arpi sade, vi ser på män som vi såg på homosexuella för inte så länge sedan: Att de kan botas från sin besvärliga sjukdom.

Den typen av feminism är givetvis den som allt fler, både män och kvinnor, tar avstånd ifrån, för den har väldigt lite att göra med lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter. För normalfuntade som inte vill utplåna alla (vita) män för att de är onda per definition finns det väldigt lite att hämta i den ideologin.

Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för män och kvinnor tror jag de allra flesta nutida svenskar är för. Menskonst i tunnelbanan, generaliserat manshat och försök att utplåna de skillnader mellan könen som gör att vi faktiskt kompletterar varandra och är oslagbara tillsammans, har nog stöd bara av ett litet, hysteriskt, men ack så högljutt, fåtal.
 
Moose72 - Ej medlem längre2018-11-17 11:50
Antal inlägg: 1910

Sgt snorkel troligtvis inte, men så har dom säkert inte samma lön heller.
 
HeavyLight2018-11-17 12:08
Antal inlägg: 429

Har läst om feminism, där det inte handlade man ansåg att det är en maktstrid mellan kvinnor och män. Jag personligen vill inte kriga med halva befolkningen, tycker inte män är onda, däremot så behöver vi skapa jämställdhet med lika lön för lika jobb till exempel. Sen tycker jag det är barnmisshandel om man mot barnets vilja klär på sin lilla pojke rosa klänningar på förskolan, alternativt har det som ända ombyte. Det sista hörde jag en mamma som gjorde. =( Om en pojke vill ha rosa klänningar skulle den få den i vissa lägen men inte jämt. Samma för flicka får inte ha det jämt.
 
Sgt Snorkel2018-11-17 19:54
Antal inlägg: 194

Exakt, Moose72.
Det är det som är lika lön för lika arbete.
Inte att jämföra mäns och kvinnors idrottsprestationer.

Om två män utför samma arbete ska de ha likvärdig lön.
Om en kvinna utför samma arbete ska hon ha likvärdig lön.

Jämlikhet.
I arbete och inför lagen.
 
SkySpy_2018-11-18 22:31
Antal inlägg: 4416

Män och kvinnor är olika. Mystiken och olikheten måste finnas för attraktion och fortlevnad i längden.
vad är det för fel att ge killar blått och tjejer rosa??
Svart vitt, varmt kallt, natt dag, manligt kvinnligt. Olikheter attraherar och måste främjas.
 
Sgt Snorkel2018-11-18 23:29
Antal inlägg: 194

Absolut
Vad folk har på sig och hur manliga eller kvinnliga de är har väldigt lite med jämlikhet inför lagen, rätt till lika lön eller yttrandefrihet att göra.
 
Tommy 19792018-11-19 08:42
Antal inlägg: 1156

Herre. Gud! Hur är det ens möjligt att någon i Sverige år 2018 kan vara så okunnig? En gång för alla: jämställdhet och jämlikhet handlar INTE om att pojkar ska klä sig i klänning (och även om de vill göra det, vad är det som är så gräsligt med det? Vi talar om om en bit tyg, för helvete!), det handlar om att kvinnor och män ska ha samma möjligheter på arbetsplatsen och ute i samhället. Det har de inte. Här anser jag att en motivering är överflödig. Den som inte inser att män konstant rankas högre på alla möjliga sätt är antingen okunnig, ärkereaktionär eller rent ut sagt korkad.

Ett exempel på hur synen på män och kvinnor kan skilja sig åt: när Anna Kinberg Batra tillkännagav att hon skulle avgå som partiledare för (M), så var det en reporter som i samband med det kommenterade hennes klädsel. Som om det vore Nobelfest och inte presskonferens. Finns det verkligen någon här inne som tror att han kommenterat hur en man var klädd?

Jag råder er med-debattörer att i möjligaste mån helt enkelt ignorera TS, för vissa människor går helt enkelt inte att diskutera med. Hon har sjungit samma visa i ett antal trådar nu. Vi har hört samtliga toner i den, och vi har hört dem till leda.
 
kryddeluntan2018-11-19 08:58
Antal inlägg: 12360

Jättebra inlägg Tommy och jag håller med dig i allt.
 
Tindris2018-11-19 11:50
Antal inlägg: 3510

Jesus bar också klänning, den kan ju ha varit rosa !
Jämställdhet handlar som det redan sägs här om större och viktigare saker.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?