Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
49
Inloggade91
Mobilspel
Pågående21 630

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gnillot2019-10-03 08:02
Antal inlägg: 291

Ballans och moral
Hur gör man avvägningen mellan aktivitet och vila, mellan måsten och lust?
Att lyssna på kroppen när den begär vila och återhämtning är viktigt. Men det är också viktigt att genomföra sina åtaganden i tid och ordning. Hur vet jag om jag är utmattad eller bara lat? Om jag borde ta mig i kragen eller unna mig viktig återhämtning? Om jag inte orkar städa, har jag då rätt att fika med en vän? Får jag se på film en dag jag är sjukskriven? Hur uppnår man ballans, hur jonglerar man moral? Hur undviker man att bli sin egen värsta fiende? Hur tänker du?
 
Gnillot2019-10-03 08:30
Antal inlägg: 291

Och ja, jag har stavat fel till balans. På ett orforum. Frågan är ändå viktig för mig, så försök gärna ha lite överseende med mig. Tack.
 
Lill-IT2019-10-03 10:48
Antal inlägg: 31409

Lathet eller bekvämlighet är när man hoppar över nåt, fast man skulle kunna orka.
Utmattning eller utbrändhet.. då har man verkligen inte orken och kraften att göra nåt.
Känner du dig alltid trött, hoppar du över att göra sånt som du normalt brukar tycka om.. då tycker jag att man kan gå till läkaren och kolla lite prover. Det kan ju vara så enkelt som en vitaminbrist. De har även olika formulär med frågor så de kan skatta hur det står till med dig vad gäller både utbrändhet och eventuell depression (ja man blir trött av depression också).
Var snäll mot dig själv. Gör det du måste men unna dig också att göra nåt kul eller onödvändigt ibland också. Som att se på film, eller fika med en kompis.
Kroppen mår bra av att röra på sig. Ta promenader. Gör det till en vana. Det ger kraft. Har du dessutom möjlighet att gå ut i naturen så välj det.
Det läker stressade själar mitt i ekorrhjulet.
Kram
 
vigren2019-10-03 10:50
Antal inlägg: 1146

Lyssna på din kropp! De flesta "måsten" (utom då kanske ett jobb för en arbetsgivare) kan vänta tills lust och ork infinner sig! Att tvinga sig till att utföra uppgifter fastän kroppen säger ifrån är bara dumt ... På sikt kommer man bara att behöva ännu längre återhämtningstid! Städa eller fika med en vän? Självklart fikat ... Det ger sååå mkt mer energiboost än städning och kanske, kanske orkar du ta tag i städningen efter fikat. Om inte - dammråttorna ligger kvar till en annan dag, jag lovar! Jämför inte utmattning med lathet, kanske är man lat ibland men då får man lov att vara det, utan dåligt samvete. Är man sjukskriven anser jag att man har rätt att göra det som känns bra för en själv ... Fast - kanske inte om man är sjukskriven för ryggbesvär och man går ut i trädgården och gräver ... Där skulle nog mitt moraltänk ta över! Annars tycker jag det är helt ok att göra saker man orkar, speciellt om det är fråga om utmattning. T ex titta på en film kan ju vara bra för att rensa huvudet från negativa tankar en stund.
Det bästa man kan göra är att försöka släppa tankarna på vad som är "rätt" och vad som förväntas av en men jag vet att det är svårt, t o m mycket svårt ... Hur som helst så är man sig själv närmast och måste försöka se förbi omgivningens "krav". Ingen tackar en i slutändan för att man försöker slå knut på sig själv! Mitt råd till dig är att försöka bli kompis med dina dammråttor och låta dem frodas tills du orkar bära ut dem, titta på film och fika så mkt du orkar och vill och kasta bort frågor om ev lathet!
Kram!
 
CiCm - Ej medlem längre2019-10-03 16:35
Antal inlägg: 325

Man prioriterar! Själv jobbar jag 75 procent istället för heltid. Visst, man får mindre pengar och kan inte unna sig vissa saker...men hellre det än att jobba ihjäl sig.

Det låter faktiskt som att du är utmattad eller som att det är något i kroppen som gör att du är trött. Har du kollat om du har någon underliggande sjukdom, t ex hypothyreos?

Lata människor resonerar inte som du gör. Det låter som att du har dåligt samvete över att du vill unna dig lite egentid. Självklart ska man kunna unna sig en fika med en vän. Har man inte tid eller ork över till det så är det något som inte stämmer. Och ja, man får faktiskt unna sig saker når man är sjukskriven, hela grejen med en sjukskrivning är ju att man ska återhämta sig och ta hand om sig. Kolla på din film du.

Var inte så hård mot dig själv!

Städa när du orkar, det behöver inte se perfekt ut hemma hela tiden.

Boka in den där fikan! En sån liten sak som att ta en kopp kaffe med en god vän och snacka skit är guld värt för själen.

Ta hand om din kropp. Visa kroppen att du bryr dig. Promenera i skogen och proppa i dig vitaminer.

Du har bara en kropp och ingen tackar dig om du sliter ut den.
Man ska inte bry sig om vad andra tycker, eller mäta sig med andra. Du är du, och det viktigaste är att du mår bra på riktigt! Sätt din egen nivå!


Kram

 
Gnillot2019-10-04 06:54
Antal inlägg: 291

Tack för värdefull input. Jag ska försöka lära mig skilja på måsten och borden och ta reda på om dessa borden är mina egna eller tänkta förväntningar. Och så ska jag försöka tillåta mig att ha roligt.
 
Bitte - Administratör2019-10-04 07:07
Antal inlägg: 23905

Har varit där , eller är rättare sagt alltid där . Kroppen säger vila fast det finns massor att göra , sådant som andra tycker att jag som kvinna borde göra , dvs andras tanker om hur det ska göras och vara .

För att göra en lång historia kort så har nästan varit i väggen 2 gånger , samt lever med kronisk värk, i flera leder , denna värk ger mig störd nattsömn . Att för mig sova en stund på soffan på kvällen kan vara lika bra vila som en hel natt

Jag har lärt mig att leva med att det faktiskt är Ok att vila en hel dag om kroppen säger det, det är lika ok att inte städa eller annat om kroppen behöver vila. Sedan kan jag ha dagar då jag har mycket ork över och då hinner jag göra massor .

Så om kroppen /knoppen / själen säger vila så ska man göra det. Sen kan jag finna vila och ro med att vara ute i naturen men det är mest för själen ,


Bitte
 
CiCm - Ej medlem längre2019-10-04 15:48
Antal inlägg: 325

Ibland behöver man nog få höra av andra att det är okej att bara vara. För det är det.

Hoppas verkligen det blir bättre för dig. Du verkar klok och introspektiv. Du förtjänar att må bra.
 
har1liten - Ej medlem längre2019-10-04 19:15
Antal inlägg: 1906

jag tror att det stavas balans... Sen tror jag ballans är en kommun i Frankrike XD
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-07 22:10
Antal inlägg: 37631

Vad andra tycker att jag borde göra eller inte är totalt ointresant för mig.
Blir irriterad på dem som tycker jag borde ta det lugnt.

Känns det bra på insidan är det bra.
När andra säger att jag är värdefull blir jag arg.
Eftersom jag aldrig tänkt tanken att jag inte skulle vara det.
Är stolt över mitt liv som det är.
Livet ligger i mina händer vad jag gör och inte gör med min tid är min sak.
Andra behöver inte tycka så mycket om mig och vad jag gör.
Magkänslan äger ut .
Känslan av att något är ok stämmer precis som känslan av att något inte är ok stämmer.
Sover när jag är trött äter inte när jag borde.
Går jag in i väggen nej det gör jag inte skulle aldrig tillåta mig det.
Har full kontroll.
 
Bitte - Administratör2019-10-08 06:14
Antal inlägg: 23905

Raderat 2 inlägg , det första eftersom vi INTE diskuterar andra personer , det andra för att det hörde i hop med det första , fast det inte var nått fel på det , men det blev hängande i luften



Bitte
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?