Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående21 416

Forumkategorier

Användare Inlägg  
systerrebell2007-01-31 05:56
Antal inlägg: 427

Inredningshjälp
Jag håller på och fixar mitt rum från grunden ("nya" möbler, thanks for second hand) och sådär. Jag grubblar dock på vad jag ska göra för att det ska kännas välkomnande och mysigt i rummet. Nån som har tips? Är det ljuslyktor, mattor, tavlor, krukväxter eller nåt annat som ska till?
 
Knevert - Ej medlem längre2007-01-31 06:07
Antal inlägg: 805

En GAIS halsduk på väggen och en jätteplansch på Samir Bakaou, Lite lavalampor och speglar i taket.
 
systerrebell2007-01-31 06:12
Antal inlägg: 427

Går det bra med en Sirius-halsduk, tro?
 
Knevert - Ej medlem längre2007-01-31 06:14
Antal inlägg: 805

Vad är sirius för något? Låter som en sjukdom
 
KillerCow2007-01-31 08:19
Antal inlägg: 222

Stort omöjligt att ge råd om "mysfaktor" till ett rum man aldrig sett :)
Men en viktig mysfaktor är ljuset, tänk till vad du använder rummet mest till o vilka olika saker gör du vart. Har du ett skrivbord behöver du ivf en rejäl o bra lampa dit, läser du i sängen behövs det en bra läslampa, båda ska man kunna böja hur man vill ha ljuset.
Sedan är det så att en taklampa ger ett ljus bra för att se hela rummet, städa, leta efter saker o gärna en mid dimmer som man kan ställa in hur man vill ha själv. Vill man ha det mysig rekommenderas att ljuskälllan är en vägglampa/golvlampa riktad uppåt, så ljuset reflekteras mjukt ner. Med nytt ljus kan man ändra karaktären av ett rum totalt.

Sedan är ju tavlor som du själv kanske har gjort eller någon du känner ganska trevliga o kul med något du kan berätta om. Ha på väggen något som tilltalar dig o som säger dig nått.
Att ha för många accessoarer som filtar, blommor, mattor kan vara för mycket. Håll det rent o i en stil. Ha blommor o krukväxter om du gillar det o inte låter de torka ut ;) En matta som passar in i rummet o du gillar är ju bra o lagom självklart.
Att lägga en filt ovanför sängen pga att man har sett i nån tidning att det ser snyggt ut funkar inte om du inte har en annan användning för filten. Då ser man ju på en gång att den bara ligger där o sånt är inte roligt.

Ha kul o låt det ta tid, värsta du kan göra är att säga att rummet ska vara klar om två veckor o efter fyra hittar du DEN perfekta lampan eller bordet eller annat :)
Ha det så kul!! =)
 
SheDeVille2007-01-31 08:22
Antal inlägg: 2243

Systerrebell- jag tror att du är inne på rätt spår i det du skriver själv i ditt första inlägg. Gardiner glömde du dock. Varma färger är ett tips samt att inte röra till med för mycket. Lagom ska det vara.

Konkreta råd är svårt när man inte vet vilken typ av rum det är , d v s vilka funktioner det ska ha. Är det enbart ett sovrum eller är det ett studentrum där det ska finnas plats för "allt" eller bor du i en etta utan kök med matplats?

Alla sov- och umgängesytor får lite mysfaktor med kuddar t ex.
 
Miss_jk2007-01-31 09:29
Antal inlägg: 8941

Mycket värmeljus! Några här och några till där, och så ytterligare några där borta...
 
Helh - Ej medlem längre2007-01-31 09:41
Antal inlägg: 21

Syster rebell.....ett generellt knep....soffor ska vara välkomnande....alltså inte ryggen mot dörren....plus vad gäller ljuslyktor...köp tre lika dana...det lugnar ner....lycka till!!
 
raggvanten2007-02-03 12:01
Antal inlägg: 83

Skaffa en mjuk härlig matta. den isolerar både mot golvdrag och fungerar som ljudisolering och får rummet att "landa" och ger "en trygg grund att stå på". med mattor kan man även skapa ytor/"rum" i rummet.
Och så belysning så klart som du ju redan sagt själv. försök variera belysningen. Släck taklampan, som enbart används vid städning, och ha istället flera små lampor. Tänk på att välja rätt glödlampa! varmt ljus. det finns även glödlampor med rosa eller terrakotta färgat ljus som du kan prova.
Lycka till!
 
Nemi2007-02-07 09:44
Antal inlägg: 5952

systerrebell: Försök att ha det så "clean" som du kan ha det i ett rum man måste få rum med mkt i. Ha krukväxter och piffa upp med kuddar i varma färger (man mår bra av t ex vinrött). Blanda inte för många färger.
Jag håller med ovanstående talare med :)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?