Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
metmasken | 2007-02-03 10:50 | |
![]() | Hur bli av med bananflugor? Jag blir gaalen!! En massa små irriterande flugor som flyger omkring här hemma, bananflugor eller blomflugor eller vad de nu kallas.. Värsta är att de är svåra att slå ihjäl också dom små jävlarna *grr* Har nån något bra tips så tar jag tacksamt emot. Jag har försökt gillra fällor med sockervatten med lite ättika i men inte tycks det hjälpa. Förstår inte varifrån de kommer ens. | |
emmanent | 2007-02-03 11:12 | |
![]() | Vatten+vinäger, och sen häll i lite diskmedel för att bli av med ytspänningen. Det funkade när jag gjorde det för några månader sedan. Flugorna lägger sina ägg i vattnet så de är beroende av ytspänningen, när den inte finns ramlar dom i och drunknar. | |
Lalita | 2007-02-03 11:39 | |
![]() | Sen är det också en jättebra sak om man hittar källan till deras uppkomst. Det brukar underlätta utrotandet. | |
Hick ticks | 2007-02-03 11:43 | |
![]() | Hade också sådana dumma bananflugor hemma hos oss. Vi ringde någon stans och frågade (kommer faktist inte ihåg) och sedan dess har dom var borta. Tror dom håller till vid kompost. Dom gillar nog saftiga papparskorgar osv tror jag :P | |
bjärt | 2007-02-03 11:58 | |
![]() | en skvätt rödvin med en droppe diskvatten gör susen, bättre än vinäger | |
XY_ | 2007-02-03 12:11 | |
![]() | Ringde Anticimex när det här eländet drabbade mig. Du gör en häxbrygd med följande ingredienser: - nåt sött (saft t ex) - nåt surt (vinäger eller ättika) - luktar jäsning, mums för äckliga flugor! - en droppe diskmedel - för att just ta bort ytspänningen så att de drunknar..och jag förmodar att du nått tillståndet då dina sympatier med flugor är uttömda? blanda detta i en färgglad skål, bananflugor tycker nämligen om färger - glada såna! Och sen kan du förskräckas från dag till dag över exakt _hur_ många du har haft hemma! Lycka till - och mina djupaste sympatier för hur du har det! | |
Vanvård - Ej medlem längre | 2007-02-03 12:25 | |
![]() | Kankse inte har med tråden att göra, men jag är hemsökt av små gråa tomtar, funkar det med vinäger-metoden där också ? | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-02-03 12:36 | |
![]() | Antar att du pratar om de små gråa som håller till på loftet. För att reducera deras antal ska du inte använda vinäger utan vin. | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-02-03 12:37 | |
![]() | Du behöver dock inte blanda i diskmedel för att minska ytspänningen. | |
Vanvård - Ej medlem längre | 2007-02-03 12:43 | |
![]() | hahah, jag bekämpar dem med renaste etanol men problemet bara - vad heter det nu igen.....ökar ! 1+1 är 5 | |
monkan56 | 2007-02-03 12:53 | |
![]() | jag blandade yes, en skvätt vin och lite saft...fungerade kanon | |
sarlina | 2007-02-03 13:05 | |
![]() | Pröva med vodka och Tippex (White Christmas) | |
snorklan | 2007-02-03 13:13 | |
![]() | Har hört nåt om att om man stoppar tändstickor, med svaveländen ner, i blomkrukorna så skall man bli av med flugorna.. | |
agnatig | 2007-02-03 13:25 | |
![]() | det funkar säkert, men hur får man ner bananflugorna i blomkrukan? | |
Lalita | 2007-02-03 15:04 | |
![]() | Det är nog mer blomflugor som snorklan syftar på. | |
metmasken | 2007-02-03 17:24 | |
![]() | Ja, jag har gjort en fälla så som ni beskriver, men jag tycks ha väldigt intelligenta flugor för det tycks inte duga. Men ska försöka med en lite grannare skål :-P Ska testa med tändstickor också :) Tyvärr har vi ingen alkohol hemma förutom öl. | |
HumbleBug | 2007-02-03 18:18 | |
![]() | På vissa butiker brukar de lösa bananflugeproblemet med dammsugaren. | |
Malexander_ | 2007-02-03 19:20 | |
![]() | En vecka har gått , med en burk vatten och diskmedel i en burk stående vid fönsterbrädan. Resultatet är ca 10 drunknande blomflugor Nu ska jag även tömma i lite vinäger och saft så får vi se om en vecka igen. | |
pilutta-dej | 2007-02-03 22:00 | |
![]() | Det roligaste sättet är att använda en "terminator", en batteridriven flugsmälla. Det knastrar som bara den när man använder den mot de små djuren. Men det kommer hela tiden nya, så jag vet inte om man egentligen löser problemet. Jag vill alltid ha en fruktskål framme, men då måste man se över frukten ofta för så fort den börjar bli lite övermogen dyker bananflugorna upp från ingenstans. När jag hade problem med dem i höstas avstod jag från fruktskålen ett tag och hade storrengöring i köket runt diskbänk och kakel, och det blev faktiskt bättre. | |
SupaDupaPer - Ej medlem längre | 2007-02-03 22:43 | |
![]() | Jag och några kompisar satt och diskuterade ämnet bananflugor häromdagen, vi funderade länge och väl men vi kunde inte komma på varifrån dessa små husdjur kommer? Vi nöjde oss med att de kommer utifrån, men så tänkte vi att på vintern måste de ju frysa ihjäl ute så då var vi återigen tillbaks på ruta ett. Om någon vet den biologiska förklaringen till hur banaflugor uppstår eller varifrån de kommer så får ni jättegärna räta ut mitt frågetecken! | |