Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade64
Mobilspel
Pågående21 773

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-30 20:13
Antal inlägg: 139

Dålig förlorare?
Blir kallad dålig förlorare titt som tätt, men vad är egentligen en dålig förlorare enligt er? Att man reagerar på en förlust är väl naturligt.
 
IMO - Ej medlem längre2005-10-30 20:23
Antal inlägg: 1766

Förluster är något man gör i det riktiga livet. Man förlorar tyvärr ibland sina nära och kära och då är det tungt. Betapet är ett spel. Ett tidsfördriv. Om du har förmånen att få spela mot någon som är bättre än du är i dagsläget tycker jag du ska tacka den personen för lektionen...
 
lillemorboel2005-10-30 21:47
Antal inlägg: 86

Ingen är bättre än mig... skulle jag mot förmodan förlora så åker datorn ut genom fönstret...
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-30 21:53
Antal inlägg: 139

Tacka personen för en lektion? Nonsens, dom som vinner över mig är nästan enbart feglirare och sådana som fuskar. Självklart tackar jag inte när jag förlorar, grundar sig förlusten i att motståndaren haft fett med flyt och feglirat, eller om jag spelat som en kratta blir jag hur sne som helst. Denna datorn ska vara glad att den fungerar...
 
lillemorboel2005-10-30 21:54
Antal inlägg: 86

Jag har inte förlorat sedan jag köpte denna datorn :-p
 
vulcan2005-10-30 22:00
Antal inlägg: 7666

Innan vi snackar vore det ju trevligt att få veta om du "bara lattjar lite" med oss Marcus eller om du menar allvar nu... ;-)

Dålig förlorare är man av naturen tror jag. Jag är en dålig förlorare. Men jag tror jag har blivit så pass vuxen att jag har lärt mig att behärska mig av hänsyn till mina motspelare. Det är dock något man får jobba med hela tiden och säkert finns det folk som tycker att jag inte lyckas till 100% jämt.

Att leva ut sina egenskaper som dålig förlorare är att gnälla över sin enorma otur, det är att försvinna från matchen utan att ens kosta på sig ett litet "tfm". Det är - än värre - att börja anklaga motspelaren för att ha haft orimlig tur/spelat fegt/fuskat.

Sen finns det naturligtvis en gråzon som jag själv trampar i ibland för att få lätta på trycket. Hur mycket man inser att det är helt normalt så kan det kännas tufft med en match där motståndaren spelar ut den femte honnören till bra poäng efter också ha rullat med de blanka, tagit de flesta av fyrorna och man själv har bytt tre-fyra gånger. Nåt i stil med "Oj, den här matchen får man verkligen vara med och dela på godsakerna ;-)" har nog sluppit ur mig ibland. Det är lite fånigt men lättar lite.

Annars gäller väl här samma sak som i resten av livet: Behandla andra som du själv vill bli behandlad (Och nu säger säkert Marcus att honom göööör det ingenting om motspelaren svär, gormar och sticker från matchen utan ett "tfm" eller "grattis" om h*n haft otur. Men jag får väl bjuda på den... :-) )
 
IMO - Ej medlem längre2005-10-30 22:01
Antal inlägg: 1766

håhåjaja...
 
lillemorboel2005-10-30 22:02
Antal inlägg: 86

vulcan... aaaaaldeles för serriös ;-)
 
IMO - Ej medlem längre2005-10-30 22:05
Antal inlägg: 1766

menade inte "håhåjaja" till dig Vulcan. Det var ett klokt och intelligent inlägg. Och precis som du säger: Behandla andra människor så som du själv vill bli behandlad. (Är tvivlande ateist men har insett att det finns en hel del klokskap i de tio budorden)
 
lillemorboel2005-10-30 22:10
Antal inlägg: 86

håhåjaja... (till IMO)
 
IMO - Ej medlem längre2005-10-30 22:12
Antal inlägg: 1766

PUSS till lillemorboel!
 
lillemorboel2005-10-30 22:13
Antal inlägg: 86

tack
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-31 09:10
Antal inlägg: 139

Detta spelet handlar så mycket om tillfälligheter. I slump vinner oftast den som får den bästa starten, i standard vinner den som får flest 4:or och J,Y och X. Skulle jag få utmärkande mycket av 4:or och j o y, brukar jag be om ursäkt, de är ju som en nätrullare inom tennisen, oavsett hur bra motständanre än är, kan den inte påverka vinsten. Jag anser man kan bete sig hur som helst under matchens gång, gå utan att skriva tfm, och klaga på sin otur så länge motspelaren inte behöver känna sig kränkt...hej hopp
 
gubbi2005-10-31 09:34
Antal inlägg: 2638

Det där är långt ifrån sant. Visst finns ett stort turmoment i spelet, men skickliga spelare kan hantera även situationer med underlägsna brickor. Det finns många taktiska knep att ta till i sådana lägen, och jag har exempelvis sett vår svenske mästare Elmis vinna många matcher där han har haft betydligt sämre brickor genom att spela taktiskt. Fyrorna, J, Y, X etc blir ju bara riktigt poänggivande om det finns ett bra läge för dem. Det går då att spela så att dessa lägen aldrig ges eller åtminstone så att skadan av dem minimeras.
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-31 09:52
Antal inlägg: 139

Svenske mästaren ja, men dom jag möter är långt ifrån svenska mästare, vad jag vet iaf. På ett standardbräde är de väldigt svårt med overvägande 1-poängsbrickor att taktiskt sett se till att motståndaren inte får ut sina 4:or.
 
Trampe2005-10-31 10:02
Antal inlägg: 19

Ja, det är svårt att förhindra det. Men att begränsa skadan alltså att se till att motståndaren inte får allt för bra betalt för sina fyror, det kan man också göra.
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-31 10:04
Antal inlägg: 2392

Om turen vore så avgörande skulle väl alla ha ungefär samma rating?
 
lillemorboel2005-10-31 10:07
Antal inlägg: 86

Precis, i längden har alla lika mkt tur...
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-31 10:10
Antal inlägg: 139

Vad jag vet finns de ingen statistik på hur fördelningen på otur och tur ter sig? Eller har ni gjort en del efterforskningar på de?
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-31 10:28
Antal inlägg: 2392

I längden jämnar det förstås ut sig.

Observera dock att det inte är så att du i snitt ska få 50% av till exempel brickorna J, Y och X utslaget på alla dina matcher. Det beror nämligen på hur många brickor du totalt drar ur påsen. Du får ta fler brickor om du lägger långa ord och/eller byter många brickor. En spelare som mest lägger korta ord får ta upp färre brickor totalt, och därmed också färre av högpoängarna. En taktisk spelare kanske byter i slutet om han misstänker att Y och J finns kvar i påsen, eller lägger ut väldigt få brickor per drag om han tror att Z finns kvar.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?