Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 17 855 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| yllestrumpa | 2007-03-09 12:24 | |
![]() | Titlar Hur (o)vanligt är det att man har en titel och använder sig utav den? Förr blev ju frun till tex en general titulerad "generalskan". Idag kan man skriva in en titel i bla telefonkatalogen. Är det någon som gjort det och i så fall vad. Om man är gillar katter kan man då titulera sig "kattälskare"? Är lite nyfiken bara och tycker att det är lite kul. Min kompis är konsul, kan man då kalla sambon konsultinna? ;P | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-09 12:37 | |
![]() | Titlar är otroligt kul. Det har ju i alla tider funnit titelindelning efter "samhällsklass" ELLER/OCH yrke. Det senaste tycker jag är härligast, "Vad vill doktorn ha till middag då?". "Kommer prästinnan att närvara idag, tror du?" :D Dock så vet jag inte ang intressetitlar även om man säkert får tvinga sina vänner att titulera en så :D | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-09 12:37 | |
![]() | kan tvinga* | |
| snorklan | 2007-03-09 13:29 | |
![]() | Betapetessan.. Hmm.. kan funka =) | |
| Miss_jk | 2007-03-09 14:20 | |
![]() | Man kunde skriva vilken titel som helst i telefonkatalogen förut. Jag hade te.x. Järnkamin. Detta har de dock tagit bort nu, så man kan bara ha "riktiga" arbetstitlar. Typ ingenjör eller liknande. | |
| Knevert - Ej medlem längre | 2007-03-09 17:16 | |
![]() | Jag kräver att bli kallad General Knevert | |
| Mouche - Administratör | 2007-03-09 17:25 | |
![]() | Jag har en s.k. "titel" men vägrar konsekvent att använda mig av sådana förlegade saker vare sig i privatlivet, icke yrkesinriktade kataloger eller vad det annars vara må som rör privatpersonen Jag... Här på Betapet har ryktet nått mig att jag av vissa spelare...kärleksfullt givetvis...tituleras "Diktatorn"! =) Mouche | |
| MonsterFrank | 2007-03-09 17:40 | |
![]() | Det var en person som titulerade sig superhjälte i telefonkatalogen, och hans syster hade titeln superhjältens syrra :) | |
| sarlina | 2007-03-09 18:34 | |
![]() | Kom ihåg att titeln fortfarande för 40-50 år sedan markerade hela familjens sociala ställning i ett mycket hierarkiskt samhälle. I en värld av icke yrkesarbetande hemmafruar blev makens titel också hustruns. En yrkesarbetande kvinna var "underklassig", skådespelerskor och författarinnor sannolikt liderliga skarn, lärarinnor löjliga, forskare förlästa, sjuksköterskor haggor etc etc. Att kvinnor av arbetarklass lönearbetade var sannerligen inget att stoltsera med. Vad som nu ersätter titeln som statusskapare är väl alla stupida yrkes - eller sysselsättningsbeteckning ar på engelska - Demand & Supply Manager, Junior Management Consult, Controller etc etc. Var tid har sitt eget tönteri | |
| västgöten - Ej medlem längre | 2007-03-09 19:01 | |
![]() | ha ha ! sarlina! så sant som det är sagt..kanske mouche innehar nån av dom fåniga titlar du räknar upp,eftersom han skäms så.. | |
| bagerimarie | 2007-03-09 19:38 | |
![]() | Jag och en kompis promenerade genom en kyrkogård när vi diskuterade att det bara är fina titlar som tas upp på gravstenarna. Men döm om vår förvåning när vi fick syn på en sten där det stod "kommunalarbetare..." :-) Det finns hopp för oss vanliga dödliga! | |
| Maybach | 2007-03-09 19:41 | |
![]() | Om _kapten_ räknas som en titel är det den coolaste. :) | |
| Mouche - Administratör | 2007-03-09 19:50 | |
![]() | Och vem har sagt ett enda ord om att skämmas västgöten? Jag anser att titulering i de allra flesta fall är förlegat och inget jag vill fjanta runt med. Mouche | |
| LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-03-09 19:51 | |
![]() | Jag blir titulerad varje dag på jobbet! Ungefär 50 ungar skriker FRÖKEN!!! åt mig varje dag. Trevligt tycker jag, med tanke på att jag pluggat i 3,5 år för att få den titeln. | |
| Mouche - Administratör | 2007-03-09 19:54 | |
![]() | Ok ok LillaJoh.. Det FINNS gulliga titlar också och dit hör definitivt Fröken =) Mouche *som drömmer sig tillbaka 25-30 år o tänker på sin Fröken...* | |
| västgöten - Ej medlem längre | 2007-03-09 20:40 | |
![]() | nä nä var bara nyfiken..dags att släppa det.. | |
| sarlina | 2007-03-09 20:47 | |
![]() | Kära Bagerimarie, finns det något mer tankeväckande att promenera på en kyrkogård och läsa på stenarna? Särskilt kring små lantliga kyrkor på Österlen i Skåne hittar man förunderliga gamla yrken som piskmakare, hejderidare och tobaksspinnare. Skall våra barnbarnsbarn en gång vandra runt och läsa: Här vilar Demand & Supply Manager Torkel Vrövlemo, född i Huddinge, död i tron på sin frälsare...... | |
| västgöten - Ej medlem längre | 2007-03-09 21:29 | |
![]() | lilla joh! var glad att bli kallad fröken istället för tant! mitt första jobb var på dagis som 18åring,och vissa ungj----r kallade mig FARBROR! | |
| pilutta-dej | 2007-03-09 21:43 | |
![]() | Att gå på kyrkogårdar gillar jag också, och just i det sammanhanget är det lite synd att det inte används titlar på samma sätt nu. Jag håller inte med om att det skulle vara bara "fina" titlar som står på gravstenarna, även om det kanske är vanligare. Man kan se på gravstenarna vilken trakt man är i, På Möja kyrkogård är det förstås yrken med sjöanknytning, t.ex. I Västmanland såg jag en gravsten där det stod mejerinna. Det är annat det än de fåniga engelka titlarna som det skrivs om tidigare i tråden. Vad i helsike är curator? Jag vet bara att det är något helt annat än kurator. För övrigt är min fina titel förskollärare, eller fröken om barnen får bestämma, precis som för Lilla Joh (hej på dig, trevliga kollega). Tycker ni att det ska stå förskollärare på min gravsten? Fröken ger ju fel associationer när det står tillsammans med namnet. Nä, det får nog bli bara namnet, förresten är det inte jag som bestämmer vad det ska stå. Och du västgöten, jag blev kallad tant när jag var 15! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-03-09 21:44 | |
![]() | En kille hade titeln åklagare i telefonkatalogen, men han lagade alltså åk.. Bilreparatör alltså!!! Skitkul, men inte för de som ringde honom för att få hjälp! (Gammal och allmän känd, men jätterolig) Min mamma har en "titel" i telefonkatalogen... FRU! Sant och ganska kul!! | |