Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 18 147 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| systerrebell | 2007-04-20 00:28 | |
![]() | Byte av efternamn Jag har aldrig riktigt gillat mitt efternamn (f'låt, mamma) och därtill är det mest förknippat med all osämja i släkten. Vill därför byta till farmors flicknamn. Är det någon som genomgått en liknande efternamnsbytesprocedur? Är det dyrt, krångligt och jobbigt eller går det rätt smidigt? Hur funkar det med alla register man lär vara införd i på skolan, sjukhuset osv? | |
| lelou - Ej medlem längre | 2007-04-20 00:32 | |
![]() | tror det är bara att skicka in till folkbokföringen så borde det gå automatiskt ut till alla register. Samma grej som när man gifter sig va? | |
| Lyreco | 2007-04-20 00:39 | |
![]() | var inne på att byta till ett gammalt släktnamn här för ett tag sedan.. De talade om för mig att någon´i släkten måste haft namnet de senaste 100 åren.. Annars kan du hitta på ett eget namn för 1500:- om jag inte missminner mig.. Men det ska visst vara enkelt enligt dom jag snacka med, nu minns jag iofs inte vart jag vände mig, men ändå.. Lycka till | |
| levakdörB | 2007-04-20 00:51 | |
![]() | 1500 bagis kostar det om man vill vra kreativ vid namnbytet! | |
| Militärbyxa - Ej medlem längre | 2007-04-20 05:06 | |
![]() | Tja, det finns ju en svensk nynazist som valde att byta namn till Himmler och fick det godkänt :/ | |
| Mitzy | 2007-04-20 05:37 | |
![]() | Nej. Inte samma sak som då man gifter sig, i detta fall vänder du dig till Patent och registreringverket. Enligt deras hemsida ska följande vara med: En ansökan om befintligt efternamn lämnas in till PRV. Den ska innehålla: Efternamnet du vill byta till Personbevis för namnändring Skäl för ansökan Adress Namnteckning Personbevis Med varje ansökan måste det följa ett personbevis som får vara högst tre månader gammalt. Detta beställer du hos Skatteverket. Var noga med att tala om vad du ska använda personbeviset till så att rätt uppgifter kommer med. Personbeviset ska innehålla uppgift om sökandes civilstånd, medborgarskap samt uppgift om tidigare eventuella efternamnsändringar. Gifta ska lämna in personbevis gemensamt för makar. Skäl för ansökan Ange hur du är släkt med den eller de som bär eller burit det namn som du söker eller varför du vill byta till namnet. Du ska även genom utdrag ur folkbokföringsregistret styrka det släktskap som du hänvisar till. Skäl som finns för namnbytet kan exempelvis vara att det nuvarande namnet är svårt att uttala, stava, är till obehag för bäraren eller att förväxling sker på grund av att namnet är vanligt förekommande. Adress Uppge nuvarande namn och postadress dit meddelande om ansökan ska sändas. Namnteckning Alla sökande som fyllt 12 år ska med egen namnteckning skriva under ansökan. För sökande under 18 år gäller att även vårdnadshavarna ska underteckna ansökan. Mvh, Mitzy/Fia | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-04-20 09:52 | |
![]() | jag har bytt till min mammas barndomsnamn. det var gratis. tror att det är gratis vid första bytet. | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-04-20 10:01 | |
![]() | www.prv.se/personnam...vi lka.html | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-04-20 11:02 | |
![]() | Och så tror jag att det är gratis första ggn. | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-04-20 11:14 | |
![]() | Jag har bytt mitt efternamn till ett gammalt släktnamn. Det är inte gratis. Tror det kostade 1000:-. Jag fick också lov att beställa födelsebevis från Finland där min morfar bodde. Det var hans barndomsefternamn som jag bytt till. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-04-20 11:34 | |
![]() | Oki, då ere gratis att byta förnamn i så fall. Men äsch, 1 lax kan man ju lägga :) | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-04-20 13:22 | |
![]() | det har i alla fall varit gratis. jag behövde inte betala, som sagt. | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-04-20 13:44 | |
![]() | Det beror helt på vad man byter till för efternamn också Yayasout & Äppelkatt =). Kolla mer på PRV's hemsida och skatteverkets hemsida. Nu handlade det om att ta ett gammalt släktnamn, då kostar det pengar. Tydligen till och med 1500 idag. | |
| tildus71 - Ej medlem längre | 2007-04-20 13:57 | |
![]() | hehe min farfar ändrade mitt efternamn innan jag ens föddes..... han tog bort ett överflödigt s eftersom han insåg att det var så det skulle stavats från början...nån jeppe långt bak i släktledet hade fått för sig att skriva fler s helt i onödan...skapar lite förrvirring dock, den del som inte ändrade i släktnamnet verkar nu vara närmare släkt med oss än de som faktiskt är närmast. nåja iaf, om du nu ändrar, tänk dig noga för.. folk som kännt dig tidigare i livet å vill ha kontakt igen kommer att ha svårt att veta vem du är. Dessutom, det namn du väljer ska antingen följa dig hela livet eller tills du blir gift och väljer hans/hennes namn ( det går faktiskt för killa å ta tjejers efternamn med)... så ta inte bara nått. ta nått du känner för. | |
| Brittson | 2007-05-03 10:31 | |
![]() | Det är gratis att byta namn, åtminstone var det det förra hösten när jag gjorde det. (Tog mammas flicknamn, eftersom vi tvingats stå ut med ett namn helt utan mening som pappa tog när han var 20). Man går till Skatteverket och säger att man vill byta namn och så möts man förhoppningsvis inte av en otrevlig tant. Sedan väntar man någon vecka på ett brev med besked om man får ta namnet eller inte. Det som kostar pengar blir att byta ut bankomatkort, pass och liknande, så helt gratis är det ju inte att byta namn! Men själva bytet ska iinte kosta något. Måste ju bara fråga också... vad är det för efternamn du vill byta ut? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2007-05-03 10:43 | |
![]() | Hon har ju skrivit i sin profil att hon heter "Någonting" i efternamn. Förståeligt att hon vill byta tycker jag =) | |
| Brittson | 2007-05-03 10:46 | |
![]() | hehe | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-05-03 14:35 | |
![]() | Det var gratis att ta mammas flicknamn i alla fall.Men något meddelande fick jag aldrig så när jag skulle ta ut pengar så blev det rabalder att jag inte var jag !!! =) Jag är så ovanlig att jag bytte från ett -qvist till ett -sson.. vlle inte bli förknippad med mina "kända" bröder på den tiden.. Pappa blev lite sur över bytet men mamma belev glad. | |
| Vigdir | 2007-05-03 14:55 | |
![]() | Mammas/pappas namn som ogift (beror ju på vems namn man själv har) liksom eget tidigare namn som ogift ska vara gratis, alla andra byten kostar pengar. Om jag nu fått rätt info från Skatteverket. Mitt byte kostade i alla fall en slant, men det var väl värt pengarna för att slippa dividera med post, tandläkare, skola mm om att "nej, jag är inte _den_ N.N, titta på personnumret istället" - fel betyg, grannens skilsmässohandlingar i brevlådan och ett antal felaktiga kallelser till sjukvården fick mig rätt övertygad om att man inte ska ha förväxlingsnamn... | |