Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade45
Mobilspel
Pågående18 065

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Quarry - Ej medlem längre2007-04-24 15:50
Antal inlägg: 95

"Åldersmissbruk"!!!
Jag är äldre än dig och det betyder att jag vet mer och bättre än dig och ger mig dessutom rätten att tilltala dig nedvärderande. Och om du nu ändå skulle få för dig att säga emot mig så kommer jag uppfatta det som en från dig mycket otrevlig attityd direkt riktad mot mig vilket självklart då ger mig rätten att förolämpa dig.

Ehh...?

Hur är den människa funtad som agerar på det viset!? Det finns många "sådana", och det jag undrar är vad det är som gör att man blir sådan, för inte kan det väl enkom hänga på åldern?
Och Hur bemöter man en dylik person utan att (pga frustation) bli elak?

Birgerkung - Spelvärd2007-04-24 16:09
Antal inlägg: 2392

Det där kommer du att förstå när du har vuxit upp...

sarlina2007-04-24 16:15
Antal inlägg: 1035

Jag tror att det mesta beror på en gnagande avund mot den som är yngre, som har mer liv kvar, som påminner en om att vad man ville som inte blev av. Sedan är det naturligtvis så att många längtar över att få utöva någon slags makt och har man då inget annat att komma med tar man till åldern - patetiskt!
Frågan om hur man skall bemöta dylikt - lite väl insvept elakhet kanske inte skadar ändå.

satsuma - Ej medlem längre2007-04-24 16:21
Antal inlägg: 340

I vilken sorts situationer möter du sådant beteende?

Bitte - Administratör2007-04-24 16:22
Antal inlägg: 24209

Eller så är det din tolkning av det hela,, du bara tror att det är så

Quarry - Ej medlem längre2007-04-24 16:42

Sarlina: Har svårt att få till det... (önskar att man kunde få dispans för att en gång få "säga" - Men ditt j-vla pucko!! Även om det är ett språk jag normalt inte använder...)

Hehe Birgerkung: jag ÄR redan "vuxen", såpass att jag själv i många situationer kanske skulle kunna komma undan med just orden - "Jag är äldre än dig." ("medelåldern" är inte långt bort....) ;)

satsuma: Tex i chattrum. Säger inte att det hänt just mig...

Bitte: Svarta bokstäver på vit yta.... tonfall kan misstolkas men inte riktad text.

Quarry - Ej medlem längre2007-04-24 16:47

(*dispens)

aspekt2007-04-24 17:04
Antal inlägg: 60

Har också varit med om det, att äldre tror att bara för att de är äldre kan de behandla alla yngre respektlöst. Respekt åt alla säger jag!

auranita2007-04-24 17:36
Antal inlägg: 652

Det heter äldre än DU, inte äldre än dig.

Quarry - Ej medlem längre2007-04-24 17:43

Åh! Tack för tillrättavisningen, aldrig försent att lära sig någonting nytt. ;)

auranita2007-04-24 17:44

Så heter det också "I vilka situationer" eller "i vilken sorts situation"., skulle jag tro. Kanske någon som är expert på stilistik kan komma med svar. I mina öron låter "vilken sorts situationer" inte riktigt korrekt.

Jag vill nu inte vara elak språkpolis, utan bara testa om jag kan lita på mitt språköra.

Lillråttan2007-04-24 17:51
Antal inlägg: 4623

Å andra sidan händer det inte alltför sällan att äldre människor bemöts med motsvarande form av förakt från unga energiska wannabees.

falafelibröd2007-04-24 17:56
Antal inlägg: 782

Jag upplever detta fenomen ofta t ex när jag sommarjobbar. Har jobbat extremt mkt inom äldreomsorgen, och jag kan ju säga att där har jag inte haft dom bästa av kollegor.
Sen kan jag råka ut för det av min far och storebror en hel del fortfarande! Jag blir tokig!

yllestrumpa2007-04-24 18:00
Antal inlägg: 70

Håller med Lillråttan, attitydsproblem och nervärdernade sätt går nog åt båda hållen. Det bästa vore att respektera varandra oavsett ålder ( och kön).

Militärbyxa - Ej medlem längre2007-04-24 18:08
Antal inlägg: 55

Mer Di Leva åt folket

Jesperus2007-04-24 19:22
Antal inlägg: 51

Ja smart BITTE! eller så är det som i matrix -ingenting är på riktigt...

vulcan2007-04-24 19:35
Antal inlägg: 7666

Jag vill bara från höjden av mina 40, inte alltför tungburna hoppas jag, år påpeka att i frågan om äldre än dig/äldre än du så har Svenska språknämnden i Språkriktighetsboken (s. 229 ff) uttalat att båda formerna numer får anses lika acceptabla. Det gäller både i tal och skrift. Gammal är således inte äldst här! :)

auranita2007-04-24 20:55

Nu börjar den här tråden dela sig i två grenar (mitt fel, jag vet...!) Har kontaktat en äldre(!) pålitlig källa, som hänvisar till att man i gammalt språkbruk alltid sade; "Jag är äldre än (vad) du är", - man säger ju aldrig "jag är äldre än dig är".

Men tiderna förändras ju, och språket likaså.

Betapet går främst ut på ordkunskap, och inte stilistik, men jag ser gärna diskussioner om korrekt språk här. Lever i en synnerligen tvåspråkig miljö, och blir ibland osäker på mitt modersmål.

brava2007-04-24 21:04
Antal inlägg: 1636

Skulle inte skada med en kultur där man tar tillvara erfarenheterna från människor som har varit med längre än en själv, fast å andra sidan verkar vissa inte lära sig ett dugg av sina erfarenheter. Jag känner respekt för alla människor oavsett ålder, kön, utseende etc. föeutsatt att personen har en strävan att förstå och bejaka att vi alla är olika. Människor som tycker att de har rätt att trycka ner någon för att de är äldre, rikare, smalare, har finare bil etc. har jag svårt att ta på allvar.

krihag2007-04-24 21:44
Antal inlägg: 46

Men angående "än dig/du"-grejen:

Om man nu antar att det ska alltid ska vara subjektsformen av använt pronomen så blir det ibland underligt.

Tänk dig att det är en lång man som har en kort bror. Då "borde" det alltså bli: "han är längre än hans bror" och inte det mer naturliga "han är längre än sin bror", då det skulle vara en kortform av "han är längre än vad hans bror är".

Ehum.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?