Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade61
Mobilspel
Pågående18 147

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krill_master - Ej medlem längre2007-05-01 08:39
Antal inlägg: 1576

1:a maj demonstration
demonstrerar folk fortfarande? demonstrerar gör man mot nåt? i så fall mot vad, varför? att engagera sig så i nåt som fyler en med negativ energi så man offrar en ledig dag i solen......

Bitte - Administratör2007-05-01 09:10
Antal inlägg: 24209

Demostrear gör man för att visa bland annat sitt missnöje för den politik som nu drivs i landet , men även för att visa vad det egan partiet vill,,,

Att demostrera på 1:a Maj är en stolt tradition som vi har..

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-05-01 10:17
Antal inlägg: 1290

En gg blev jag indragen i ett feministtåg på 1a maj, på nåt sätt råkade jag få en megafon och skulle skrika ut obegripliga slagord av typen "Krig mot porren! Krig för freden!" och liknande, så jag blev rädd, bangade grejen och fick parkoura därifrån jävligt fort.

Lillråttan2007-05-01 10:27
Antal inlägg: 4623

Det finns verkligen "fortfarande" anledningar att demonstrera på första maj! För visst är det så, att ännu finns det folk som skor sej på andras bekostnad. Orättvisa löner, vinster som hamnar i bankfack nånstans. Gräddfil i sjukvården, olika möjligheter till bra skola för barn beroende på var man bor, you name it.
Att demonstrera är ett sätt att uppleva att man inte är ensam, och det fyller folk snarare med positiv energi.

två bakelser2007-05-01 10:48
Antal inlägg: 196

Det var längesedan jag demonstrerade. jag blev visserligen erbjuden av en arbetskamrat att gå med "dom riktigt röda" i Alingsås idag men jag orkar inte med sådant längre. Istället ska jag baka en kaka och promenera hem till mina föräldrar med den.

västgöten - Ej medlem längre2007-05-01 15:52
Antal inlägg: 1135

plakaten kan ju vara stor poesi iaf. klassiker är ju "palme och geijer,nixons lakejer" och "känn stanken från enskilda banken".
ett bra som några hade i år var ett där det stod.

avgångsbetyg:
Lars Leijonborg
IG !

eloffe2007-05-01 19:19
Antal inlägg: 335

Självklart finns det fortfarande anledning till att demonstrera på första maj. Det finns fortfarande stora orättvisor, både i Sverige och i världen.

Det handlar inte om negativ energi. Det handlar om att vara med och ta ansvar för ett bättre samhälle.

Dyslekso2007-05-01 19:59
Antal inlägg: 8945

Hur många demonstrationer gör någon skillnad? Minns de enorma demonstrationerna mot USA:s invasion av Irak, det var väl den största världsomspännande manifestationen någonsin. Hjälpte den? Nej. Långsiktigt protesterande mot en viss fråga kan väl göra skillnad, men då måste man ha medierna med sig.

Bitte - Administratör2007-05-01 20:27
Antal inlägg: 24209

TRADITION ,, vissa saker gör man av tradition ,,

krill_master - Ej medlem längre2007-05-01 21:28

tycker nog ändå det är att gnälla utan att göra nåt åt saken, att vilja att andra tar tag i saker man själv kan påverka. missnöjd med arbetstider, arbetsmiljö,lönen? förhandlla, ställ krav eller byt jobb! våga satsa. sök dig vidare, eller bli egen inom ett område man behärskar. behärskar man inget väl nog kanske man ska fundera på om man förtjänar den högre lönen. tycker det är lite "odriftig grå massa" som gnäller men inget gör. livet är fullt av möjligheter, bara en själv sätter begränsningarna. så bekväma och sådan avsaknad av "go" och stake ändå orkar vissa gå gata upp och ner och gapa. gör nåt kontstruktivt istället tycker jag om man är så missnöjd så man tågar omkring och protesterar på sin lediga dag.

y not2007-05-01 21:47
Antal inlägg: 9014

ALLT GENAST

Celine772007-05-01 22:54
Antal inlägg: 15

Nej, det finns ingen anledning alls. Ingen i hela världen sitter ju i fängelse för sina åsikters skull. Kvinnor slås inte alls sönder och samman av sina män, utan de får stöd direkt vid första slaget. Miljön är iordning på hela vår planet och talet om växthuseffekt har ingen sanning i sig. Alla som behöver sjukvård får den direkt utan köer. Skolan erbjuder likvärdig, demokratisk och utmärkt undervisning till alla elever. Ingen diskrimineras på arbetsplatsen för sitt kön, sin sexuella läggning eller sin etnicitet.
Så varför demonstrerar man?

mamman - Ej medlem längre2007-05-01 22:57
Antal inlägg: 6379

Vi kom på när vi for från en bilhandel till den nästa, att det nog varit demostration... men vi visste inte vilken tid den var i så fall..
TOTALT BORTGLÖMT!!! Annars brukar jag visa min goda vilja och se om jag gillar det som sägs...

RedlineRocks - Ej medlem längre2007-05-01 23:18
Antal inlägg: 451

RECLAIM THE CITY

China Doll2007-05-01 23:19
Antal inlägg: 342

Om man själv är nöjd o belåten med sitt liv, varför ska man då demonstrera? ^_^'

=^.^=

levakdörB2007-05-02 03:37
Antal inlägg: 1471

De påverkade den svenska regerignen i frågan. Utan demonstartionerna hade det varit betydligt höre chansa tt Regering Persson hade varit för Kriget.

Amandarin2007-05-02 10:30
Antal inlägg: 173

Hade omvärlden varit på hugget vad gäller demonstrationerna i USA hade det kanske hänt grejer. Jag minns inga siffror men min syster som bodde utanför San Fransisco när det begav sig var med på jättedemonstration, men när media i USA beskrev folkmassan överdrev de inte direkt dess storlek. Istället kapade de bort ett par nollor i siffran på antal deltagare. Så lätt var det för dem att bortse från protesterna. Men hade internationell media kommit och höjt sina röster så det nådde stora landet i väst hade de fått skämmas. Det borde vara större oväsen kring att det är i och så med yttrandefriheten i frihetens borg.

krill_master - Ej medlem längre2007-05-02 13:42

jo, orättvisor, kass miljö, förtryck etc finns det. men jag syftade mest på vad jag hela tiden uppfattat med ursprunget av 1:a maj, dvs arbetarrörelsen om och kring facket, arbetsförhållanden etc. sen tycker jag väl att det ploppar upp massa andra ämnen i demonstrationstågen år efter år. vissa befogade och rätt men tänkte mest på facket och arbetsmarknadsrelaterade demonstrationer när jag startade tråden.

Tears_of_god - Ej medlem längre2007-05-02 14:21
Antal inlägg: 63

Personligen tycker jag att det är bra att folk visar sin sympati med oss svenska arbetare på arbetarnasdag. Sverige är en gång skapat genom arbete och kamp, ej av bolsjeviker eller fetlagd borgarpamp.

krill_master - Ej medlem längre2007-05-02 15:33

alla fyller sin funktion såväl arbetare som feta borgarpampar. pampen har företaget och arbetaren arbetar. cirkeln som bildar vårt samhälles ekonomi. det jag ifrågasätter om 1:a maj är varför? och tycker nog att man inte kan luta sig tillbaks och sitta o gnälla i klagosoffan för att sverige byggdes av arbetaren för typ 30 -100 år sedan, det gjorde väl alla länder som idag utgör den sk I världen? nu är det modern tid och framtiden vi har som är aktuell. är man inte nöjd kring sitt arbete så ta tag i det gör något som förändrar din situation, var lite kreativ och konstruktiv, våga förändra livet. fan gå och demonstrera idag 2007 och gnälla om 50 - 1,70 öre i timmen mer hit eller dit. patetiskt. vem bryr sig? gör väl marginell skillnad i plånboken! bättre de pengarna stannar i företaget och nyttjas till andra förbättringar eller långsiktig expansion som sen gagnar barnens arbetsmarknad när de växt upp.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?