Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 18 147 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monk - Administratör | 2007-05-03 16:01 | |
![]() | Hur säger du och vad är rätt? Så här säger jag i allafall.. ;) (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| Plink | 2007-05-03 16:03 | |
![]() | Samma här, med undantag för äppelskrutt. Jag säger EN äppelskrutt. | |
| lelou - Ej medlem längre | 2007-05-03 16:05 | |
![]() | jag med. samma som Plink. | |
| johananka | 2007-05-03 16:05 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrutt ( ) En godis ( ) Ett godis. Jag försöker formulera mig på annat sätt. En/ett godis låter så barnsligt. ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-05-03 16:05 | |
![]() | Samma här: En äppelskrutt. | |
| Knevert - Ej medlem längre | 2007-05-03 16:08 | |
![]() | För det första så heter det ÄPPELSKROTT | |
| femtio - Ej medlem längre | 2007-05-03 16:10 | |
![]() | Och för det andra? | |
| Knevert - Ej medlem längre | 2007-05-03 16:12 | |
![]() | För det andra (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik (x) En äppelskrott ( ) Ett äppelskrott (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| beaca | 2007-05-03 16:34 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik (x) En äppelskrott ( ) Ett äppelskrott (x) En GODISBIT, men: (x) Ett godis (precis som ett öl) ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| HappyU | 2007-05-03 16:40 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| Miss_jk | 2007-05-03 16:42 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik (x) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis (Men, ETT sorts godis) ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| oygen | 2007-05-03 19:07 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik (x) En äppelskrutt () Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-05-03 19:09 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrott (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| pilutta-dej | 2007-05-03 21:26 | |
![]() | en apelsin en spik ett äppelskrutt ett paraply. Vad gäller godis behandlar jag det språkligt som vatten, luft, personal, m.m. Lika lite som det är korrekt att säga en personal när man menar en i personalen, en anställd,e.d. tycker jag att man kan säga en godis/ett godis. En godisbit eller en sorts godis går däremot bra. Det har en särskiltd grammatisk beteckning sådana där ord, men jag kommer inte ilhåg vad det heter, kollektiv nånting, tror jag. | |
| Ulumulu | 2007-05-03 21:30 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin ( ) En spik (x) Ett spik ( x) En äppelskrutt ( ) Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| HumbleBug | 2007-05-03 21:52 | |
![]() | Det finns inget "ett" eller "en" godis. Vad är det? En "godisbit" kan man säga. samma sak med choklad. En chokladbit eller en chokladkaka får man säga. P-D, man kan säga att det handlar om övergripande begrepp och inte enskilda föremål. "Kasta bort äppelskruttet" heter det - alltså ETT skrutt, även om det är, vad gäller min egen personliga vardag, knappast ett särskilt förekommande ord. | |
| diana_s | 2007-05-04 00:30 | |
![]() | "kasta bort äppleskrotten" heter det ju... så då blir det EN äppleskrott däremot säger man väl ett äpple..... hmmm lite skumt blir det där ju :-)) (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik (x) En äppelskrott ( ) Ett äppelskrott (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| -G- - Ej medlem längre | 2007-05-04 00:33 | |
![]() | (x) En apelsin ( ) Ett apelsin (x) En spik ( ) Ett spik ( ) En äppelskrutt (x) Ett äppelskrutt (x) En godis ( ) Ett godis ( ) En paraply (x) Ett paraply | |
| -Andreas- - Ej medlem längre | 2007-05-04 05:35 | |
![]() | Knevert hänvisar givetvis till alla ordfundamentalisters rättesnöre och omkullkastar för all framtid giltigheten i det lösa påståendet "man säger". Man kan säga vad som helst, men det behöver inte betyda just nånting. | |