Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Imaginos - Ej medlem längre | 2007-06-23 06:28 | |
![]() | How come Ivar Lo? Halloj denna strålande(nåja) midsommardag! Som nybliven Tungelstabo intresserar jag mig lite för "bygdens son" Ivar Lo Johansson. Jag ska väl försöka plöja mig igenom hans samlade verk när tid, ork och lust behagar infinna sig. Nu undrar jag om någon på detta eminenta forum kan berätta historien om varför han lade sig till med mellannamnet "Lo". För det var väl inte så att han bar det namnet av födsel och ohejdad vana? ;-) Så... någon som vet? /Tacksam för svar | |
| Marenda - Ej medlem längre | 2007-06-23 08:52 | |
![]() | Hans mamma hette Lovisa Andersdotter och hans pappa hette Johan Jansson. Min gissning är att Lo är en kortform av Lovisa. Har ingen aning om det stämmer, men det är vad min fantasi kan åstadkomma så här på midsommardagsmorgonen. Eftersom du är nyinflyttad i Tungelsta, kanske detta kan intressera dig: www.jinge.se/index.p...ge lsta.htm Lycka till i din "Lojakt"! :) Trevlig sommar med många fina läsupplevelser! | |
| Imaginos - Ej medlem längre | 2007-06-23 13:15 | |
![]() | Tackar! Ja, det låter ju som en trolig teori faktiskt. Tack för länken också. Jag önskar även dig en skön sommar! | |
| Bra Miljöval - Ej medlem längre | 2007-06-23 13:30 | |
![]() | haha, så skönt att få svar på ett påtagligt fylleinlägg. | |
| Imaginos - Ej medlem längre | 2007-06-23 13:56 | |
![]() | Fylleinlägg? Var det så dåligt formulerat, tycker du? För protokollet: alla super inte skallen av sig på midsommarafton. | |
| SheDeVille | 2007-06-23 14:06 | |
![]() | I denna länk framkommer flera teorier om varifrån namndelen Lo kommer. genealogi.aland.net/...11 13827787 | |
| Imaginos - Ej medlem längre | 2007-06-23 16:19 | |
![]() | Tack, SheDeVille! Det gav lite mer kött på benen, men tyvärr inget entydigt svar. Men jag tror att jag har kommit sanningen på spåret. Eller rättare en vän till mig har gjort det. Den här infon hittade hon på Naturskyddsföreningens hemsida: "Om Loet i Ivar Lo Johansson: 1923 tog författaren Ivar Johansson sitt tilläggsnamn Lo. I boken ”Mitt möte med Ivar Lo” skriver Ola Holmgren att han valde djuret lo för att det är det mest fria djuret i den svenska faunan. I sin sista memoarbok Frihet (1985) skriver Ivar Lo-Johansson att vilda djur är fria, eftersom de själva måste finna sin föda. Friheten är alltså ett tvång; de tvingas ta sin natur i anspråk för att överleva. Den paradoxen är för mig författaren ”Ivar Lo”, menar Ola Holmgren. Inte heller Johansson var det rätta familjenamnet. Ivars far hette Jansson men eftersom det fanns flera sådana på gården, bestämde baronen helt enkelt att han hädanefter skulle heta Johansson. Detta meddelades ute på åkern. Ivar Lo-Johansson namn är alltså en kombination av det tvingade. Och det fria." Så... mysteriet är löst. Eller? | |