Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 781 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hottiz | 2007-08-07 17:46 | |
![]() | Läste om ubuntu webbläsare någon här som provat den o tips? den verkar kanon om man har fått tag i en dator utan operativsystem lägga in. www.ubuntu-se.org/drupal/ | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-08-07 20:18 | |
![]() | Jepp, papps kör Ubuntu. Lite bordsversion utan bök. Dock knappast någon som hela sitt liv använt Windows och hatar "programbök" och så :) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-07 20:36 | |
![]() | Ubuntu = webbläsare??? Jag har Ubuntu liggande på en CD här bredvid. Det är trevligt att man kan starta från CD:n utan att behöva installera, men med tanke på att jag råkade ut för kernel panic (skärmen svart, och dioderna på tangentbordet blinkar) när jag testade detta så avstod jag från att installera. Jag insåg efter en stund att detta kanske berodde på min Wacom-platta, och testade igen efter att ha dragit ut USB-sladden. Men med tanke på att jag antagligen är för lat för att hålla på och dra ut denna sladd varje gång jag ska starta datorn har jag hittills inte vågat mig på att installera. Dessutom har jag ju ett ATi-grafikkort, och ATi har beryktat dåliga Linuxdrivrutiner jämfört med Nvidia. Men nån dag när jag orkar ska jag partitionera om hårddisken och dualboota ett tag, för att t ex använda Linux när jag jobbar. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-07 20:39 | |
![]() | En annan detalj som gav lite avsmak var att det inte fanns någon Flashspelare när man körde x86_64. Man måste alltså installera en 32-bits version av Firefox för att kunna spela Betapet, såvitt jag förstår. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-07 20:43 | |
![]() | En tredje detalj som jag inte fick 100% klarhet i var huruvida min NTFS-partition skulle klara sig oförändrad om jag valde "krymp" eller om dess innehåll samtidigt skulle gå förlorat. Därmed har jag köpt en extern hårddisk för att först säkerhetskopiera lite... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-08-07 20:54 | |
![]() | Jag älskar att läsa det du skriver illiterate! *men jag fattar absolut ingenting .... ;P* | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2007-08-07 20:57 | |
![]() | wacom is the shit | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-07 22:48 | |
![]() | Hehe, jag klandrar dig inte grönöga... ;) Dessa inlägg var visst ovanligt fullproppade med svengelska och facktermer. Ändå är dock textens svårighetsnivå bara "Medel: Dags- och veckopress" enligt Pressyltas LIX-kalkylator. :O (40) pressylta.com/lix/ | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-08-07 23:36 | |
![]() | *asg* ;P | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-08-08 09:53 | |
![]() | *ska kanske förklara mitt asg ...* illiterates text här ovan - Hehe, jag klandrar dig inte grön .... hamnade på hela 48 och den hade jag då inga problem med att förstå ;) Satt sen och "lekte, klippte ut olika texter och hade ganska roligt åt de olika slutresultaten ... ;D. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-08-08 09:56 | |
![]() | *när jag lät smileysarna vara kvar blev det bara 46 ...=P* Varför har jag inte vetat om "den här"? kul ju =). | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-08-08 10:41 | |
![]() | Fan soft måste testa! :D (Textmojängen red anm) | |
| skåldå - Ej medlem längre | 2007-08-08 12:08 | |
![]() | illirate förklara den dära mojängen(programmet så att jag kan förklara det för andra pleeaaze?! alltså vart o vad skulle den användas och hur tusan fick tu tag på den och varför är den eg gjord????? | |
| y not | 2007-08-08 12:42 | |
![]() | webbläsaren är väl firefox, finns en mer varierad, som heter swiftfox jag ännu inte testad. Jag har precis installerat ubuntu efter en hårddiskhaveri, alltså på en helt ny disk. Spännande men inte helt lätt om man nte är van vid mjukvarahanterin mer än som windowsanvändare. En del hårdvaruproblem har jag sött på som tex har jag ännu inte fått in scannern att fungera, skrivaren har slkutat fungera efter att den funkade. Annars har ubuntu-forum ett mycket smart faddersystem där jag fått en hel del hjälp. I det stora hela är jag nöjd och önskar att jag kan stanna helt kvar i linux och slippa Gate. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2007-08-08 13:24 | |
![]() | Bill Gates är inte kvar på Microsoft, han jobbar numer heltid på Bill & Melinda Gates Foundation. Och dom gör mycket gott, så jag stödjer gärna Gates gamla företag med några kronor. Men det är nog ändå bra om det dyker upp alternativ till Windows. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-08 15:55 | |
![]() | Skåldå: Ubuntu kan man lite förenklat säga är ett operativsystem (liksom t ex Microsofts Windows XP eller Apples OS X). Ett operativsystem kontrollerar datorns enheter, så att det t ex går att komma åt hårddiskinnehåll, se text på skärmen, osv. Andra program skrivs "ovanpå" detta lager, och behöver alltså inte bekymra sig om alla tekniska detaljer för hur datorn är konstruerad, utan "pratar" bara med operativsystemet. Operativsystemet i sin tur pratar med t ex hårddisken när ett program ber om att få läsa en fil från denna. Just Ubuntu kan man ladda ner från www.ubuntu.com/ utan att betala något. En stor fördel med Ubuntu jämfört med Windows är att Ubuntu har öppen källkod. Detta innebär att det är möjligt för "vem som helst" att studera dess säkerhet, och förbättra operativsystemet. Vidare är det oftast lättare att i detalj ställa in systemet precis så som man vill ha det, om man vet vad man gör, när man har större kontroll över operativsystemet. Använder man t ex Windows får man oftast nöja sig med att saker är som de är eftersom Microsoft vill att de ska vara så, för att göra det lätt för nybörjaren. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-10-27 22:00 | |
![]() | Så här ser det ut när man installerar senaste versionen. Ganska trevligt att man kan surfa samtidigt, så att man slipper se på TV. img231.imageshack.us...ot 2he9.png img250.imageshack.us...ot 1qa2.png (Tryck Win+E) | |
| skogstorparn | 2007-10-27 23:34 | |
![]() | det är "ganska trevligt" att att ha ett liv bortom skärmen också,illerate å ni andra..kanske nåt att prova på ? | |
| DennisPlz | 2007-10-27 23:40 | |
![]() | 64-bitars Ubuntu med flash är lite enklare efter 7.04.. Prova 7.10 | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-10-28 00:02 | |
![]() | Som du ser kör jag 7.10 ;) | |