Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SheDeVille2007-08-19 16:17
Antal inlägg: 2243

Granskottsmarmelad
Fick idag höra talas om granskottsmarmelad och blev lite nyfiken. När jag var liten hände det ju då och då att man åt av de mjälla granskotten ute i skogen. För förtydligande så är det skotten på grankvistarna som gäller. Skulle vilja veta hur man gör marmelad på dessa. Har försökt googla fram det men fick då bara en träff - tyvärr inget recept eller någon ledtråd på hur man gör.

Men här på betapet brukar det finnas folk som kan/vet det mesta. Jag hoppas på att någon av er vet. Det vore kul också med tips på annat gott som man kan göra av det man kan hitta i skog och mark. Finns det någon sallad på harsyra t ex eller liknande.

zenlinpen2007-08-19 16:39
Antal inlägg: 89

oh jag vet (tror jag). mormor brukade göra syltade granskott till söndagssteken och sådant. dagen efter la morfar blandningen på macka. syltade granskott och granskottsmarmelad kanske inte är samma sak, riktigt. jag vet inte.

tack för påminnelsen, blev lite sugen själv. vill minnas att det var ganska gott det där. letade fram ett recept, tål att testas!

www.evaks.se/content...ns kott.pdf

dessutom till oss ungars stora glädje plockade mormor även blomblad och lade i salladen. kokte ris med maskrosor och kokte te av krusbärsbusken. vi tyckte att det var ofantligt spännande.

Lillråttan2007-08-19 16:43
Antal inlägg: 4623

Jag kan rekommendera den förträffliga boken "Ätliga växter i skog och mark" av Anne Nilsson på ICA bokförlag. Mitt ex är utgivet 1977, och risken är väl stor att den inte finns i handeln längre. Men den går kanske att hitta antikvariskt.
Något recept på granskottsmarmelad finns tyvärr inte, men hon nämner att skotten är mycket c-vitaminrika och har använts som kosttillskott och mot skörbjugg. Däremot finns recept på maskrosvin, kirslåda och målla i paprikahalvor, bland annat.

SheDeVille2007-08-19 16:57

Vad kul att du svarade så snabbt! Tack. Kul också att höra att andra har samma upplevelser som jag. Bra blomblad att använda i mat är t ex ringblommor som man kan blanda i såväl en sallad som att blanda ner i riset - vackert för öga och ger också en annorlunda smak. Violer, penseer och indiankrasse vet jag också att man kan använd på samma sätt också.

Jag har också för mig att man kan göra liknande kapris av indiankrassens fröställningar.

Tack igen zenlinpen! Kul om fler har andra recept på granskottsmarmelad eller lite annorlunda, men seriösa, recept gjort på sådant som finns i naturen/trädgården.

SheDeVille2007-08-19 17:01

Bra tips Lillråttan - ska kolla efter den.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?