Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 008

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2007-08-19 21:28
Antal inlägg: 9014

Troll
Visst kan man ha åsikter om det? Sen om det skall anses seriöst att diskutera frågan eller på vad sätt man nu diskuterar sden är en sak. Men att bara plocka bort en tråd utan motivering tyccker jag är konstigt. Men visst detta forums moderering är märkligt. Jag blir ibland fundersam vad det är som styr borttagning, flyttning, arkivering och avstängning.
Men tydligen har forumadmin här en väldigt tung börda att avgöra vad som är tillåtet att diskutera. Eller sker sådant här slumpmässigt? Jag har hört om spelare som blivit avstängda utan att ens förstå varför så vem vet.
Detta är i alla fall ett högst seriöst inlägg/förfrågan som jag placerar här i Snack för här bör det ju i aslla fall vara högst i tak ,även om jag misstänker att jag är ute på minerat tabubelagt område.
Om inte annat så skall det bli kul att se reaktionen.

Tärningen är kastad

1. tråden arkiveras.
2. tråden flyttas till annan avedelning
3. diskussionen får spela fritt
4. tråden plockas bort utan kommentar.
5. trådskaparen avstängs.
6. extrakast

odin - Administratör2007-08-19 21:43
Antal inlägg: 7442

Den togs bort då trådskaparen ville att detta skulle ske. Förstår inte riktigt upprördheten faktiskt.

odin - Administratör2007-08-19 21:45

Dessutom har trådskaparen av den tråd du menar inte stängts av. Du har ju som default inställning att vi här skall jävlas med allt och alla, antar att det är därför du startar denna tråd?

odin - Administratör2007-08-19 21:48

Angående spelare som stängts av utan att veta varför: i 9 fall av 10 beter sig personer _fruktansvärt illa_ på sajten och de är skyldiga. Resultat: de stängs av. I 1 fall av 10 stänger vi av en oskyldig. Ja tyvärr det händer, det är bara att acceptera men vi gör _allt_ i vår makt för att miniminera detta.

Återigen går du in med en inställning om att vi skulle stänga av folk för att jävlas i allmänhet. Du förstår nog inte riktigt problematiken med att driva en sådan här sajt där det finns folk som beter sig illa. Det är inte lätt att ta beslut som är 100% korrekta angående vem som gjort vad.

Vad de flesta dock får är en andra chans/upprättelse om de kontaktar en övervakare.

y not2007-08-19 21:49

Har jag? eller är det bara din personliga åsikt?
Jag tycker däremot det hade varit enkelt att medela varför tråden togs bort. Sen tycker jag även det kan vara lite märkligt. Någon startar en diskussion och får inte det gensvar den önskar så då kan man ta bort den.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-19 21:50
Antal inlägg: 6521

Jag tycker att det var rätt att ta bort tråden, eftersom den var ganska meningslös. Men jag tycker även att det inte bör vara upp till trådskaparen att avgöra när en tråd ska raderas. Särskilt om trådskaparens inlägg står för en minoritet av allt som skrivits i tråden.

odin - Administratör2007-08-19 21:52

Sen att det skulle vara ett tabubelagt ämne är lite smått komiskt.

Anledningen till att jag personligen avskyr sådana här trådar är att när folk anser sig oförätt så ger de sig helt enkelt inte förrän de lyckats påvisa att vi minsan betett oss felaktigt, till vilket pris som helst.

Jag har nog repeterat åtskilliga gånger att det är svårt, om inte omöjligt att få alla övervakare att göra EXAKT samma sak i en viss situation. Det går helt enkelt inte. Vi diskuterar dagligen hur vi skall bete oss för att det skall bli så homogent som möjligt, detta har vi nog tagit upp ett antal ggr i forumet.

Men detta räcker tyvärr inte för en del som fortsätter påstå att vi begår "rättsövergrepp", "felaktiga censureringar" och tar "konstiga beslut".

Ja ibland blir det faktiskt fel här ibland, så är det, men vi försöker oftast rätta till om så är fallet.

odin - Administratör2007-08-19 21:55

Jag läste inte "troll"-tråden så ingående. Någon anledning fanns det ju, personligen tyckte jag inte det var en stor grej att ta bort den. Kunde ha skapat en tråd om att jag tog bort "troll"-tråden, men orkade inte/hade inte tid.

y not, vilka är dessa som blir felaktigt avstängda? Förstår du problematiken med att stänga av folk när vi har dussintals som skriver skit här varje dag?

Att komma med svepande generaliseringar om att vi ofta skulle stänga av folk felaktigt är helrt absurt. Vi har stängt av tusentals konton här och de flesta förtjänade det.

odin - Administratör2007-08-19 22:05

(för info: anledningen till att jag tog bort den var att en övervakare kontaktade mig och bad mig om detta, exakt vad personen hade för anledning är jag inte helt säker på, men jag gjorde det helt enkelt. Läste inte hela tråden men fick för mig (är dock inte säker) att personen fick mkt "skit" för inlägget eller något, kanske personen i fråga tycktes ta väldigt mkt illa vid sig och bad därför någon ta bort tråden, detta är dock enbart spekulation).

y not2007-08-19 22:20

odin jag är mycket tacksam för dina svar. du motiverar dig bra, och jag har en förståelse för hur du agerar även om jag defintivt inte håller med dig eller skulle göra samma urval som du och dem du styr över.
Sen tar jag lite illa upp över de beskyllningar du kastar tillbaka men samtidigt så inbjuder jag väl till det.
Jag har inte påstått "att vi ofta skulle stänga av folk felaktigt ", jag har bara påstått att det skett. Senast hörde jag om en 8-åring som inte agerar i forumet och som upptäckte när han skulle spela att hans konto var stängt. Och om 10 %, som du påstår, stängs av felaktigt så tycker jag att det är ofta. För mig låter det som en hög felprocent.
Att jag har "som default inställning att vi här skall jävlas med allt och alla," är också något som förvånar att du som sajtägare kommer med som beskyllning. Så tycker jag inte alls. Jag har däremot som vana att säga när jag inte håller med, speciellt när jag tycker att andra behandlas felaktigt. Sen kan jag nog ibland vara ganska provokativ också för att få lite diskussion. Jag är alltså inte mycket för att alla skall ta varannn i ahan och sjunga en falsk sång om gemenskap.
Jag tycker definitivt det är riktigt att ni ingriper när det är rena personangrepp och trakasseringar. men jag tycker det är tramsigt när ni stänger trådar för att . Det här har redan diskuterats eller diskuterats i en annan tråd, eller att ni anser att ämnet är avslutat.
Men jag tycker också att det är din fulla rätt att sköta forumet på det sättet och jag tycker att jag borde få ha rätt att utrycka min tveksamhet till det.

odin - Administratör2007-08-19 22:27

Säger som politikerna, kan inte uttala mig om det enskilda fallet, eftersom jag inte vet vem det är. Vad jag dock kan se av vår statistik och anledningar till att stänga av så är de oftast helt korrekta. Angående att 10% blir avstängda felaktiga så uttryckte jag mig nog korkat där. Vet inte om det är så hög andel som 10% och det tvivlar jag nog på nu i efterhand, möjligtvis några procent.

Om jag anklagar dig felaktigt så ber jag om ursäkt för detta.

Vi försöker sköta forumet på ett sätt så att alla blir nöjda, vilket tyvärr inte alla blir. Ibland begås felaktiga beslut av både mig och andra övervakare. Vi försöker kontinuerligt att förbättra vår policy, men sålänge som det är människor bakom spakarna som sitter ett antal mil isär så är detta tyvärr svårt.

Birgerkung - Spelvärd2007-08-19 22:43
Antal inlägg: 2392

Ett tag tyckte jag lite som y not. Att man stängde av folk för lättvindigt här, och att man i större utsträckning borde börja med en varning, och i efterhand informera den som blivit avstängd.

Sen har jag fått se hur oerhört många det är som beter sig som fullständiga idioter här. Och då har jag insett att det skulle kräva flera heltidstjänster för att ge dom alla en fullständigt rättvis behandling, vilket en gratissajt naturligtvis inte har resurser till. För er som var med under Ordspels storhetstid: Det är tusen gånger värre här och nu än det var där och då.

Sedan har jag upptäckt att en del av övervakarna faktiskt lägger ner många timmars arbete varje vecka på att gå igenom anmälningar för att kontrollera sanningshalten i dom och låta dom inblandade komma till tals. Det är ett fantastiskt jobb, som jag egentligen inte tycker att dom borde behöva göra, men som dom tydligen gör ändå, utan att någon ens bett dom om det.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-19 22:46

Stor cred till övervakare och admins för den tid de lägger ner. Jag tycker dock att man kan minimera arbetet genom att inte moderera forumet annat än mot uppenbara lagbrott.

y not2007-08-19 22:47

underbart svar odin. Det tycker jag verkligen. Och jag har faktiskt aldrig tvivlat på att ni försöker sköta forumet på ett så bra sätt som möjligt. Det äv väl givet att ni gör. Men jag tycker inte det är ett bra sätt och det är därför jag påpekar det. För att få så många nöjda som möjligt är det väl av värde att höra dem som är missnöjda och varför.
Sen skall du givetvis inte uttala dig om enskilda fall mer än med dem de berör. Ett problem med mig är att när jag sitter med en grupp männsikor och pratar, och det kommer fram det ena och det andra om vad många tycker om ett specifikt fenomen som tex Betapet, eller lokala idrottsklubben eller komunledningen. och Jag håller med om missnöjet, men i stället för att fortsätta sitta där och prata bakom ryggen så för jag ut det så att de som det gäller får höra det. Då anses jag som bråkstake, provokatör, missnöjesförfäktare etc etc., men jag bjuder gärna på det, men min mening är bara att säga det jag ser. Sätta ord på det alla vet. Kanske upplysa kjejsaren om han är naken. och jag roas av det.
Så min önskan är att du höjer ribban lite och inte plockar bort eller arkiverar så fort. och när det görs så motivera det.
För den tråden som var nu tex så inte upplevde jag några personangrepp men däremot fick trådskaparen mothugg för sina åsikter och det kan väl knappast vara skäl att ta bort en diskussion. Sen var det ju som illiterate sa ingen vidare viktig fråga utan den skulle snarast höra hemma här i snack.
För att flytta trådar där de hör hemma tycker jag ni sköter riktigt bra om jag nu skall berömma för något också :)

y not2007-08-19 22:49

instämmer med både bk och ie.
ni gör ett fantastiskt jobb och det skall vaäl också sägas, nu när jag fått gnälla så mycket. Men en del skulle bli bättre om ni gjorde mindre här och mer där.

skåldå - Ej medlem längre2007-08-19 23:16
Antal inlägg: 521

ibland verkar det som om alla övervakare är de mest övervakade på hela beta så även om man får mye beröm med så kommer jag aldrig orka vara det igen. de ska minsann hålla högt i tak jämt å ständigt, men alla spelare då? kan inte de hålla högt i tak för övervakarna ibland med?

odin - Administratör2007-08-19 23:17

y not, tar till mig din kritik och så får vi hoppas vi utvecklas lite till (härligt med flummeningar :-)

y not2007-08-19 23:22

tack odin! :~)
skåldå; jo visst är det så, men så skall det väll också vara. visst är det makthavarna som måste ifrågasättas och kontrolleras både i det lilla och i det stora. Sen att det är beundransvärt att så många ändå gör det helt ideellt är en annan sak.

skåldå - Ej medlem längre2007-08-19 23:27
Antal inlägg: 521

du har en poäng y not särskilt i sista meningen, men jag har aldrig och kommer aldrig att se på övervakeriet som en maktposition. men det är ju jag det. hehe.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-19 23:39

Jag är själv förespråkare för organisk moderering där alla medlemmar har möjlighet att moderera varje inlägg genom att t ex tumma upp eller ner eller klassa det som ovidkommande för tråden etc, samt anmäla inlägg som bryter mot lagen. (Varvid moderatorer meddelas om detta så fort tillräckligt många anmält ett inlägg.)

Då kan man t ex dölja alla inlägg som klassats som ovidkommande av X antal läsare. Likaså fäller man in alla inlägg som fått dåliga omdömen, så att bara de bra inläggen som fått goda (eller inga) omdömen visas som standard. Sedan bör det vara upp till varje läsare att även ta del av ovidkommande eller dåliga inlägg genom att klicka fram dem, om så önskas. (Se t ex slashdot.org's kommentarsystem.)

På detta sätt behövs inte så många övervakare, eftersom pöbeln fungerar som övervakare. Dessutom kan man inte bli sur på någon enskild övervakare som råkar göra fel, liksom man i en demokrati inte har någon enskild person att bli sur på när jobben är för få.

(Sedan tycker jag att varje tråd bör ha en "diskutera denna tråd"-länk där man kan diskutera saker som inte berör ämnet, utan tråden i sig, såsom "jag tycker att den här tråden är meningslös", "tråden bör stängas" och liknande. Detta är dock inget jag sett på något forum - bara på Wikipedia - än så länge, så det kan väl vänta några år.)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?