Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 275

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IckeSacka - Ej medlem längre2007-08-29 01:33
Antal inlägg: 787

Roliga platsannonser
Ibland hittar man dem av en slump

platsbanken.ams.se/d...48 72.shtml

Hm, de måste väl ha missat själva poängen? De sökande ska vara 18 år fyllda, men då får de ju spela. Själva tanken med anonyma konsumenter av det här slaget bör ju vara att de som "agerar vanlig kund" egentligen inte får spela.

Sockerdricka - Ej medlem längre2007-08-29 08:45
Antal inlägg: 400

Dom måste enligt lag vara 18 år eller mer. Poängen är att personen som står i kassan ska vara osäker på åldern och fråga efter legitimation för att kontrollera att dom är över 18. Exakt samma sak förekommer i vanliga affärer där alkohol säljs.

Sockerdricka - Ej medlem längre2007-08-29 08:47
Antal inlägg: 400

Dessutom får ju personen som köper behålla sin inlämnade rad, han kan ju inte direkt lämna tillbaka den om det visar sig att han är under 18 år.

Miss_jk2007-08-29 10:57
Antal inlägg: 8941

Men då kan de ju inte sätta dit dom som inte frågar leg. Då kan h*n väl bara säga att han "känner hans mamma" eller något och faktiskt visste att han var över 18. Trodde meningen var att de skulle sätta dit de som lät underåriga spela.

stefanf2007-08-29 11:06
Antal inlägg: 1744

poängen är kanske inte att sätta dit butiker utan kolla så de följer riktlinjerna. Kanske (kan inte deras reglemente) är det som på bolaget att man bör kolla alla som kan tänkas vara minderåriga upp till 25 (eller nåt sånt) - just för att man omöjligen säkert kan bedöma exakt ålder i det spannet.

Då är det naturligtvis helt rimligt att använda 18-20 åringar.
Dessutom är det väl förbjudet att "provocera" lagbrott vilket man skulle göra om man betalade en 17-åring för att spela (eller handla sprit)?

Mouche - Administratör2007-08-29 12:05
Antal inlägg: 24193

Jisses...Jag gjorde fel här och tog BORT mitt eget inlägg. Ber om ursäkt...

Rent lagligt så är det dock så att ingen spelbutiksägare någonsin kan anses "skyldig" om den person som spelar har uppnått myndighetsåldern så jag förstår ärligt talat inte vad företaget grundar sådana saker (Läs: tilltag!) på?
(Enligt uppgift så är "gränsen" satt till 23 år (!!!) för just spelbutiker.)

Vilken sorts moral uppvisar ett företag som annonserar efter folk för att lura sina affärspartners?
Finns mycket i övrigt att önska där anser jag.

I den lokala spelbutiken där jag bor är det vid lördagens V75-spel full rulle.
Jag har vid många tillfällen hört personalen fråga kunder om legitimation gällande såväl spel som tobak/ölinköp.
Det tror jag är praxis på de flesta ställen...Personalen gör det helt naturligt och borde i rimlighetens namn få slippa smyg, smussel och försök till att bli lurade i fällan, från huvudbolaget!

Personligen hade jag inte varit ombud för ett sådant företag i 24 timmar en gång!

Mouche

Qårn2007-08-29 12:27
Antal inlägg: 291

Men om inte spelbutikerna kollar leg då kan de ju låta minderåriga spela och det är väl olaglit? Dessutom försöker ju inte sånna företag som i annonsen luras Mouche, dom ska ju bara kolla så reglerna efterföljs. Så hur hade du tänkt att 18-års gränsen skulle kontrolleras?

maska2007-08-30 19:31
Antal inlägg: 194

I det här fallet är det Svenska Spel själva som vill kolla att reglerna efterföljs, kan vara ganska viktigt att ta den sortens ansvar när man har ett monopol. Det finns kanske inget bättre sätt att kolla att just åldersgränsen tas på allvar, vad vet jag.

Det börjar bli vanligt överhuvudtaget med så kallade "mystery shoppers". Företaget/butikskedjan hyr in ett antal personer som får agera kunder i givna situationer och scenarion och sen rapporrtera in detta, allt för att kolla att servicestandarden företaget satt upp efterlevs. Jag tycker det är lite synd eftersom vi traditionellt sett är vana vid "frihet under ansvar" i Sverige, och yrkesstoltheten (ytterligare något som är på utgående?) borde göra att man tar hand om och behandlar sina kunder efter bästa förmåga och arbetsgivarens instruktioner ändå.

Jag är butikschef och har blivit kollad på det här sättet, det känns lite olustigt, men samtidigt vet jag ju att jag sköter det jag ska på ett bra sätt. Ja, jag är lite kluven. Jag vet ju att jag blir så jäkla förbannad när jag får skit av en kund för att en ANNAN butik i kedjan misskött sig i kundrelationen. De gångerna önskar jag en mystery shopper på dem, skit ska de ha! Vore jag arbetsgivaren skulle jag bli riktigt sur, så jag kan inte riktigt klandra dem. Och ändå, som sagt, olustigt... Blir paranoid...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?