Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 658 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pilutta-dej | 2007-09-27 17:37 | |
![]() | Lakan Det här är verkligen en bagatell, men samtidigt en rätt intressant sociologisk undersökning. Det handlar om när man ska sova över hos släkt och vänner. Jag bortser då från den glada ungdomstiden när man nöjde sig med att sträcka ut sig på en matta eller rulla ihop sig i en fåtölj när det blev sent hos nån kompis och man bestämde sig för att sova kvar. nej jag tänker på när man ska åka och hälsa på hos någon och man ska sova över någon eller några nätter. Ska man då ta med sig lakan eller inte? Jag har funderat på detta sedan det visade sig att jag och en kompis hade helt olika inställnig med oss hemifrån i denna fråga. Hos mig var det självklart att man tog med sig lakan. Inte skulle man belasta sina vänner med att stå och tvätta en massa sängkläder, var och en tar hand om sig och sitt. För min kompis var detta otänkbert och kunde uppfattas som oförskämt. Skulle vi inte ha så gott om lakan att vi kunde bjuda våra vänner på det? En skymf! Tänk så lätt att stöta sig med folk. Nuförtiden upplever jag ofta att man tar med sig lakan , men att dem man besöker redan har bäddat med sina lakan. "Men inte hade ni behövt ta med er lakan!" hur är det hos er? | |
| OneW | 2007-09-27 17:48 | |
![]() | ta inte med dig lakan till mig vännen! ;-) Vi står för allt. Och när vi kommer till vänner gör de samma. Det gäller lakan, handdukar, mat, dricka.. ja allt faktiskt! | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-09-27 17:58 | |
![]() | Enklast är ju faktiskt att fråga. Jag brukar alltid fråga om jag ska ha med mig något då jag ska sova över hos någon. Själv brukar jag alltid erbjuda lakan etc om folk sover över här. | |
| Riverpoet | 2007-09-27 17:59 | |
![]() | Klart polare får låna lakan om dom vill. Men dom får sova på golvet. :) Själv frågar jag nog helt enkelt. | |
| pilutta-dej | 2007-09-27 18:10 | |
![]() | jo det är klart att den enkla lösningen är att fråga. Jag tycker bara det är intressant att veta vilket som är den vanligaste inställningen. Delvis är det kanske en generationsfråga,men med min kompis och mig handlade det också om att jag kom från enklare förhållanden än hon. | |
| Jesper M | 2007-09-27 18:14 | |
![]() | sovsäck is the shit! | |
| falafelibröd | 2007-09-27 18:24 | |
![]() | Jag tänker så här, om det är en nära vän eller familjemedlem så behöver jag inte ta med mig lakan eller handduk. Jag förutsätter att man får låna. Är det däremot någon som jag inte känner riktigt lika bra, då tar jag med mig eget för att undvika att den jag sover hos ska tycka att jag utnyttjar deras gästfrihet lite för mkt. Typ. | |
| sunni | 2007-09-27 20:37 | |
![]() | Om nån kommer till mig får de låna allt de behöver den inställningen är nog jag uppväxt med. | |
| sakoline | 2007-09-27 20:48 | |
![]() | Fråga innan Hit behöver de inte ta med sig, det tar bara plats i väskan. | |
| Jobbar | 2007-09-27 20:54 | |
![]() | Klart man står för lakan när man får besök, och förväntar sig samma service när man själv hälsar på. Vad är nästa grej, ta med sig egna bestick, så vännerna slipper diska... | |
| pilutta-dej | 2007-09-27 22:51 | |
![]() | Det handlar alltså om att man vill varahänsynsfull mot dem man besöker, bl.a. antar jag för att det förr var besvärligare med tvätten. Vi bjuder förstås på lakan när vi får gäster, ibland har de med sig, ibland inte. Men om man ska ha tio övernattande gäster en natt är det mest praktiska att gästerna tar med sig, särskilt om det är på ens lantställe där man har sämre tvättmöjligheter. Tänka praktiskt alltså. Men jag är alltså mest intresserad av den sociologiska aspekten på detta, jag tror nämligen att det är olika seder när det gäller detta beroende på vilken samhällsgrupp man kommer från. Framför allt tror jag att det var så förr. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-09-27 23:00 | |
![]() | Jag delar med mig av lakan och handdukar och allt annat också, men när jag själv åker bort så tar jag gärna med mina lakan för att andras luktar konstigt oftast =). Hemma hos oss så fick folk låna allt dom behövde och morsan tvättade jämt, men när vi barn skulle iväg så skickade hon med allt, till och med smör och bröd!!! Man skulle aldrig ligga andra till last. | |
| pilutta-dej | 2007-09-27 23:04 | |
![]() | Jag känner igen mig, myran | |
| skogstorparn | 2007-09-27 23:07 | |
![]() | när det är kris och man får ta till dom sista reserverna när det gäller sängkläder,dvs dom som legat oanvända längst in i skåpet,så luktar dom skumt,myran.. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-09-28 10:31 | |
![]() | Jag skulle aldrig få för mig att tvinga stackarna ta med sig egna lakan. Jag har aldrig behövt ha med mig lakan till folk heller såvitt jag minns. Däremot är det fett irriterande att glömma tandborsten (eller att husera folk som gnäller över att de glömt sin). | |
| HannaSofia | 2007-09-28 10:50 | |
![]() | Jag tar med mig lakan och elektrisk uppblåsbar säng. Om folk sover hos mig får dom låna både lakan och den elektriska uppblåsbara sängen, men om dom har med sig egna lakan så är väl det ok det med. Om dom inte har tandborste kan vi nog leta upp en sådan också. Jag var på Ullared i går så just nu är lagret fullt. | |
| _Frid_ - Ej medlem längre | 2007-09-28 10:57 | |
![]() | Jag tar inte med något och har aldrig gjort och de har inte mina släktingar eller vänner gjort i heller. Utan som någon nämnde ovan så känner jag att de är oförskämt samma när det gäller föda. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-09-28 12:43 | |
![]() | Instämmer med "Jobbar". | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-09-28 12:51 | |
![]() | Det är förresten en del av charmen med att sova borta -att saker och ting INTE är som det är hemma hos en själv. :o) Vad gäller hyfs, fason och gränser så har det väl mer med saker att göra som faktiskt kan få negativa konsekvenser på riktigt. Man ringer t ex inte långa eller dyra samtal från värdens telefon, lånar dennes smink eller andra intima produkter, låter bli att städa efter sig, för en massa oväsen när andra ligger och sover osv osv osv... självklarheter. Men låta bli att ta med sig egna lakan? Ja, definitivt. Personen man kommer och huserar hos måste väl få känna sig som en bra och generös värd också. | |
| Sven Gun | 2007-09-28 14:39 | |
![]() | morsan lånade ut lakan när en kompis till mäj va här efter en helg med fettt me fest och vi drog på stan och när han for hem sän så vare fullt mä fläckar på lakane. Han hadde haft säkert två tre tjejer hem och de hadde väl hafft fett med kul morsan tyckte inte de va så jäla kul | |