Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 658 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2007-10-01 13:05 | |
![]() | Förenklad svenska Fritt fram för idéer om hur svenskan skulle kunna förenklas, utan att betydelser går förlorade. Jag börjar: ersätt alla "en" och "ett" med "en". | |
| _Knevert_ - Ej medlem längre | 2007-10-01 13:07 | |
![]() | Jag ersätter alla "och" med "&" | |
| jssfrk | 2007-10-01 14:28 | |
![]() | Man kan även låta svenskan förenkla sig i sin egen takt, i stället för att aktivt försöka förenkla den. | |
| Dyslekso | 2007-10-01 14:51 | |
![]() | Bara ett tankeexperiment, jssfrk. Annars hade jag skapat tråden i seriöst. Men tack för dina kloka ord. | |
| jssfrk | 2007-10-01 15:01 | |
![]() | Okej då. Förlåt för trashandet, jag är bara lite allergisk mot när folk inte kan/vill låta språket utvecklas på sitt eget sätt (både språkpoliser som inte vill godkänna "större än mig" och såna som försöker esperantofiera svenskan). Men i tankeexperimentet röstar jag på "ska" som enda futurummarkör. Bort med "kommer (att)". Och så ska ordföljden i bisatser och frågesatser förändras till att följa huvudsatsen, och vid utbrytning av adverbial o.dyl. ska SVO-ordföljden bibehållas. Igår jag var på IKEA. Jag var på IKEA? Jag var på IKEA där jag trivdes inte riktigt. | |
| Dyslekso | 2007-10-01 15:47 | |
![]() | Se min avatar i ögonen och säg att du inte är en språk polis när det kommer till sär skrivningar, jssfrk. :) | |
| grandmamoses | 2007-10-01 16:12 | |
![]() | Öh döh tja. Öh frenkla? Öh? Äh. Uh! | |
| jssfrk | 2007-10-01 17:32 | |
![]() | Men särskrivningar är ju FEL, till skillnad från "större än mig" och andra dumma käpphästar som folk har. Särskrivningar är mer att jämställa med stavfel; de gör texten rörig och svårläst. F.ö. hittar jag inte ögonen på din avatar, Dyslekso. De tycks skylda av nåt odefinierad svart objekt. ;) Apropå huvudämnet i tråden läste jag för ett tag sen om nån som menade att man kunde utvidga antalet förkortningar i språket, för ett mer ideografiskt sätt att läsa. Ungefär som i Kina, alltså. Jag tycker att det verkar dumt, men samtidigt lite lockande. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-10-01 17:32 | |
![]() | Den grövsta förenklingen av svenska vore ju då egentligen borttaggande av språket och ersättande av det med engelska eller klickspråk. | |
| jssfrk | 2007-10-01 18:19 | |
![]() | borttaggande! ;) | |
| Lillråttan | 2007-10-01 18:23 | |
![]() | Varför ska man förenkla språket? Jag tycker att man ska utveckla språket i stället så att man uttrycka alltmer. | |
| SheDeVille | 2007-10-01 19:04 | |
![]() | Håller med om att man ska utveckla språket och det utvecklar sig själv genom influenser från andra språk - bara lite snabbare idag än vad som skedde under tidigare århundranden. När jag läste Grandmamoses inlägg kom jag att tänka på neanderthalmänniskor - de kanske pratade ungefär på så vis: Bah, öh, smack, smack? Tänk att prata i binära koder - huvva! Läsa en kärleksdikt i ettor och nollor. Språk är ju så rikt - låt oss använda och utveckla det. Själv älskar jag att lära mig nya ord och gärna på andra språk. Håller just nu på och lär mig lite arabiska - både i tal och skrift. Urkul! Önskar bara jag börjat som yngre då nya kunskaper fastnade lite lättare. | |
| jssfrk | 2007-10-01 20:02 | |
![]() | Förenkling kan väl också vara utveckling? Utvecklingen av samhället har t.ex. avspeglat sig i språket på det viset att folk i allmänhet knappt känner till vad olika jordbruksverktyg, jordtyper, ängsmarker och annat heter längre, och utvecklingen av it-samhället har lett till att många av oss använder ett kortare, enklare skriftspråk som går fortare att använda. Den största förenklingen som har skett i svenskan är nog ändå böjningssystemets kollaps, som har lett till att vi nu bara har två-tre kasus, två genus och inga personböjda verb. | |
| Macson | 2007-10-01 21:52 | |
![]() | Jag vill att man ska böja "en flaggstång" till "flera flaggstångar". Tycker det låter jättebra | |
| Vigdir | 2007-10-01 23:49 | |
![]() | Jepp, och en tång - flera tångar, en mus - flera musar osv. Bort med alla oregelbundna böjningar! Förresten: Varför heter det mus-möss, och gås-gäss, men mås - måsar??? Nä, finns det måsar borde det finnas gåsar. (Fast... egentligen är jag en sådan där hemsk språkpolis som jssfrk ogillar, så mina innersta känslor tar vi en annan tråd...) | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-10-02 00:10 | |
![]() | en fot flera fötter en kofot flera kofotar Så ska det låta! | |
| Pim_ | 2007-10-02 00:39 | |
![]() | Äpplekatten har rätt, bästa förenklingen är att ersätta hela språket med engelska, eller möjligtvis spanska eller mandarin, att envisas med att föra vidare ett så litet språk som svenska är vansinne. Själv är jag dock för bekväm för att byta då jag ibland känner mig begränsad när jag skall uttrycka mig på andra språk och får använda enklare ord för att beskriva vad jag menar. Borde resa mer till länder där man faktiskt lär sig engelska istället för att förenkla den :) | |
| veggie_d | 2007-10-02 00:50 | |
![]() | Det finns gåsar också. | |
| jssfrk | 2007-10-02 03:00 | |
![]() | veggie: smörgåsar? Pim_: Svenska ett litet språk? Det finns nio miljoner människor som har svenska som modersmål. Det är sjukt många. En kompis till mig envisas med att säga "jag har dammsugat" utan att alls tänka på "suga-sugit". Det tycker jag är lyxigt. | |
| Pim_ | 2007-10-02 11:49 | |
![]() | Sjukt många? I förhållande till vad? | |