Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 20 075 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monk - Administratör | 2005-11-27 02:36 | |
![]() | Artikel om Betapet.. Här kan ni läsa en liten intervju om Betapet :-) www.spelforum.nu/art...ar tikel=92 | |
| Mysthique | 2005-11-27 04:52 | |
![]() | Trevligt =) Bra svar! | |
| Jakejoker | 2005-11-28 20:39 | |
![]() | "över 3.4 miljoner matcher har spelats enligt hemsidan och det verkar inte avta. Snarare öka" Kan inte sluta skratta! Anrell och floskeltoppen, släng er i väggen! | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2005-11-28 20:45 | |
![]() | Vad skrattar du åt? | |
| Jakejoker | 2005-11-28 20:51 | |
![]() | hur ska antalet spelade matcher kunna avta? | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2005-11-28 20:55 | |
![]() | Jag skulle gladeligen låta monk ta bort alla mina förlustmatcher :) | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2005-11-28 21:07 | |
![]() | ja de kan ju få en databaskrach | |
| monk - Administratör | 2005-11-28 21:58 | |
![]() | Egentligen har det spelats många fler matcher... De som är riktiga "old timers" här minns kanske när vi nollställde matchstatistiken... | |
| ordsnok - Ej medlem längre | 2005-11-28 22:00 | |
![]() | Jag skulle bara vilja önska mig en betapet- tröja i julklapp, går det att ordna tror ni? | |
| NylleRobin - Ej medlem längre | 2005-11-28 22:07 | |
![]() | Men avta använder man ju snarare som att det inte varkar minska minska i styrka eller omfattning. Alltså inte som att "antalet spelade matcher kommer att minska" utan att intresset för att spela här inte avtagit utan snarare ökar. Så inte tycker jag det var så mycket att skratta åt och inget för floskeltoppen heller! | |
| Blue Ztar | 2005-11-28 22:17 | |
![]() | Nåt som man däremot kan gråta åt ifall man är kinkig med detaljer är den eviga röran mellan alfapet å scrabble, jag tänker då på den sista frågan... ordsnok: Du får väl blåsa liv i följande gamla tråd: www.betapet.com/inde...am p;page=0 | |
| Jakejoker | 2005-11-28 23:29 | |
![]() | tss, ni var då ena tråkiga typer. i t.ex. bonniers svenska ordbok finns endast ett ord som förklaring till 'avta'. det är 'minska'. "antalet spelade matcher avtar" betyder alltså att "antalet spelade matcher minskar" och inget annat. | |
| NylleRobin - Ej medlem längre | 2005-11-29 00:07 | |
![]() | Så om det regner hela dagen och någon säger "Regnet avtar nog till kvällen" så säger du att "Det kan det ju inte göra, för hur ska det regn som fallit fram tills det slutar regna kunna minska?" I Svenska ordboken står det "minska i styrka eller omfattning" och som exempel ges "vinden avtog mot kvällen". Så fortfarande är det inte konstigt att de i artikeln står som det gör. Däremot kunde de för säkerhets skull lagt in "intresset" i stället för "det" för att förtydliga. SAOL någon? | |
| Blue Ztar | 2005-11-29 00:15 | |
![]() | Jag håller med om att formuleringen var lite lustig. I regn- och vindfallet så talar man om den nuvarande styrkan. "Regnet avtar nog till kvällen" betyder att den mängd vatten som kommer från himlen vid ett givet tillfälle avtar. Den totala mängden regnat vatten kan inte avta. | |
| Måns_E | 2005-11-29 02:55 | |
![]() | vattnet dunstar väl, eller så försvinner det ner marken. Just regn och vind avtar ju faktiskt, för när vattendropparna har nått marken så kan man ju inte kalla det för regn, likaså så är ju inte vind något som finns kvar i större mängder ju mer den har ökat, även om den senare har mojnat ;) Hursomhelst så tyckte jag att det var en bra artikel, om man bortser från den vanliga sammanblandningen mellan alfapet och scrabble. | |
| Rakbladsvass - Ej medlem längre | 2005-11-29 12:18 | |
![]() | Den här tråden har nästan utvecklats till en språkfilosofisk diskussion, ganska intressant. Då passar jag på att fråga över en sak: Ordet BETA i datorsammanhang brukar väl ungefär betyda testversion? BETAPET är alltså en slags testversion av alfapet? När väl den här sajten är fullt utvecklad, borde den då inte rimligtvis behöva byta namn? | |
| IMO - Ej medlem längre | 2005-11-29 12:27 | |
![]() | huvva! skriv inte sådär, Rakbladsvass! tänk om de kommer på att byta namn till betalpet... | |
| Jakejoker | 2005-11-29 12:33 | |
![]() | Rakbladsvass, isåfall blir väl det nya namnet bara PET, som såna där plastflaskor? NylleRobin, mycket konstig liknelse du drar här tycker jag. Rent av felaktig i mitt tycke. Kan du verkligen inte se skillnaden mellan dessa två meningar: "Det spelas mycket matcher på Betapet, och det verkar inte avta." "Antalet spelade matcher verkar inte avta." Den första meningen är helt analog med vad du menar, och vad du försöker belysa med ditt regnexempel. Men precis som blueztar påpekar - att regnet 'avtar' under kvällen kan ju aldrig innebära att SUMMAN av antalet fallna regndroppar under dagen kan avta. Det finns bara två alternativ: de kan "inte öka" eller "öka". Aldrig minska. Precis likadant är det med antalet spelade matcher. Allt annat vore ju absurt. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2005-11-29 12:52 | |
![]() | Felet ligger i ditt citat från början Jakejoker. Det är lösryckt. Så här står det egentligen: "Betapet.com har vuxit något otroligt sedan starten, över 3.4 miljoner matcher har spelats enligt hemsidan och det verkar inte avta. Snarare öka" Det är ju tydligt att "det verkar inte avta" syftar tillbaka på tillväxten som nämns i början av meningen, inte på antalet spelade matcher. Artikeln är väl i övrigt inte på något sätt språkligt perfekt, men det här kan i alla fall inte jag uppfatta som ett fel. | |
| Jakejoker | 2005-11-29 19:56 | |
![]() | Jag håller inte alls med. Men det är väl lika bra att vi låter udda vara jämnt. | |