Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 657 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-10-11 16:28 | |
![]() | Bättre i mattematik. Hej! Peppa mig nu, för jag ska plugga upp matten i vinter, och det är verkligen min akilleshäl. Jag undrar om ni har några bra tips i hur man blir bättre mattematiker. Några böcker att rekomendera kanske? Viktigast av allt: Hur får man motivation till något man verkligen inte gillar eller är bra på? ;/ | |
| HumbleBug | 2007-10-11 16:33 | |
![]() | skaffa en duktig privatlärare. det gjorde jag med finemangresultat. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2007-10-11 16:36 | |
![]() | Jag har ett tips; Lär dig att förstå vad du gör, från grunden. Matematik är logik som utgår från fasta regler. Lär du dig dem, kommer du att förstå sammanhangen och då infinner sig både motivationen och lusten. Det kan jag nästan lova :) | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-10-11 17:15 | |
![]() | Rita allt. Lita aldrig riktigt på minnet. Särskilt viktigt är det när du jobbar med grafiska ekvationer, geometri etc. Lägg lite tid på tydliga, bra skisser med mått och beteckningar så underlättar du för dig själv. Var dessutom inte rädd för att skriva ner (för dig själv) hur du tänker. Typ, "Sökes: X. Söker rötter till ekv. 1. Y=56,7 ger insatt i ekv. 2 följ. rötter:" etc. Efter ett tag sitter det i skallen. Och framför allt, var inte rädd för att lösa massa uppgifter av samma slag. Repititionen är inlärningens alma mater... | |
| damen_ - Ej medlem längre | 2007-10-11 17:35 | |
![]() | Jag håller med Pottränad. Matematik handlar om att förstå saker. Lär dig inte formler utantill, utan försök att förstå härledningen bakom dem. Att bara memorera olika matematiska samband begränsar din förmåga att lösa problem. Vad är det för matematik du ska läsa? Det är lite svårt att rekommendera någon lämplig bok utan att veta vilka kurser det handlar om. | |
| Stepe543 | 2007-10-11 19:16 | |
![]() | Kan bara hålla med ovanstående talare...Dessutom har jag märkt, när jag hjälper mina brorsbarn och andra, att det hjälper om man omsätter matematiken till något man tycker om och är intresserad av. Min brorson är exempelvis intresserad av och utövar ishockey, så jag försöker lära honom att omsätta all matematik till ishockerelaterade termer... Kan vara svårt att göra på egen hand möjligen.... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-10-11 19:33 | |
![]() | Kan bara hålla med ovanstående. Det är logiskt tänkande så försök förstå.... och repetera! Lycka till | |
| odin - Administratör | 2007-10-11 19:37 | |
![]() | Håller inte med ovanstående personer, förstår du inte så klia dig inte i huvudet för mycket, lär dig TYPTAL. Typtal är A & O. Dock bör man ju förstå enklare koncept som x&y, ekvationer osv, men efter det... typtal! Jag talar uttav egen erfarenhet då jag läst matematik (dock ej matte-linje) på högskola och fått min examen :-) | |
| damen_ - Ej medlem längre | 2007-10-11 19:48 | |
![]() | Ställ dig frågan: Vill du lära dig för livet eller för tentan. Om du föredrar det sistnämnda kan du göra som Odin berättar ovan. | |
| mjulven | 2007-10-11 20:05 | |
![]() | Antar att du ska läsa upp matten eftersom du inte vill läsa den alls, alternativt läsa på någon högskola. Det finns bara ett sätt, den hårda vägen, när du väl lärt dig det du behöver kunna så kan du i framtiden slå upp allt och du slipper en massa tråkiga beräkningar och kan fokusera på roligare saker. Damen_ Allt i matten ÄR typtal, dock bör man som du säger lära sig allt en gång för alla först. Sen är det ju bara att slå upp lösningarna på problemet när man gått från fasen att man behöver kunna beräkna integraler i 2 sidor, sånt är tidsödande när man vet hur man ska göra och kan slå upp lösningen. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:12 | |
![]() | Jag kan lära dig den där gymnasiematten och ha en sluta snusa-kurs med din man samtidigt. 2-in-1. Måste bara göra upp om priset. | |
| Forky - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:20 | |
![]() | Göra upp om prisen, huh? | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:29 | |
![]() | Tack för alla som svarar, ni är ju bara bäst. Jag avundas verkligen er som förstår det logiska bakom matten. Jag ser bara siffror och inget samband. det jag minns ifrån mina mattelektioner är ganska irrelevant. Jag tror på en mix av era tips. Råplugga formler och regler men inte utan att förstå meningen med dom. Hoppas verkligen att komvux har en skarp lärare...hm. Det rör sig alltså om gymansial matte b som jag behöver för att komma in på en viss linje. Bror mu. Hur känner du till min mans snusproblem? Det är väl inte du som använder våran gata till att tämja din trimmade moped? För om det är du så är det inte roligt längre. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:31 | |
![]() | yaya- Sen när matten är klar kan du få gå en kurs i svenska hos mig, och lära dig stava till: m a t e m a t i k | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:32 | |
![]() | HAHA käften! Du får bara mer stryk sen. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-10-11 20:33 | |
![]() | Ja tack! | |
| falafelibröd | 2007-10-11 21:05 | |
![]() | När jag gick högstadiet så var jag urusel på matematik, verkligen dålig och tyckte det var så tråååkigt. Valde trots allt natur till gymnasiet, med en viss bävan. Fick en riktigt bra lärare i matte (plus att jag hade en massa bra klasskompisar som kunde hjälpa mig :) ), så det hela slutade med toppbetyg i matte a,b,c,d och hyffsat i matte e. Så det jag vill säga är att en bra lärare (eller klasskompis) kan göra underverk! | |
| Kirkelina | 2007-10-11 23:38 | |
![]() | Titta på www.webbmatte.se/. Det är en gratis mattekurs från år 6 upp t.o.m. gymnasiets Matematik A. Kan ju vara bra som repetition innan Matematik B. Där finns både faktatexter och interaktiva övningar. | |
| odin - Administratör | 2007-10-12 07:25 | |
![]() | Lär dig för tentan, det är mitt tips :D Fast Matematik B bör man nog lära sig fullt ut. Jag syftar mer på de härliga kurserna "Flervariabelanalys", "Linjär Algebra" och tillämpningskurser såsom Elektromagnetism (jag ryser... uhhh). De kan man absolut lära sig för tentan på :-) Dock tycker jag personlingen det är svårt att lära sig allt på en gång, tar liksom ett halvår efter kursen och gärna en repetion innan man verkligen förstått alla [några] koncept. | |
| ingson | 2007-10-12 08:15 | |
![]() | yayasout: Mycket beror på din inställning. Kan du kyckas uppbåda intresse och tycka det är skoj med matte går det mycket lättare att lära sig. Det finns ett antal populärvetenskapliga matematisk böcker som försöker göra det roligare. Bläddra i några av dem och försök träna på (det kan man faktiskt) att tycka det är intressant | |