Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 720

Forumkategorier

Användare Inlägg  
madzanta2005-11-29 04:08
Antal inlägg: 75

Reklam
Läste i artikeln på spelforum.nu att ni mest troligt kommer att börja ha reklam på hemsidan. Detta är väl någonting jag kan tänka mig att dom flesta av oss är ganska negativa till (vem gillar en sida fylld med reklam?). Det är ju dock helt förståligt med tanke på alla kostnader för servrar mm. Fick en liten idé om hur man skulle kunna lösa detta på ett litet alternativt sätt. Istället för att ha reklambanners på sidan så skulle man kunna fixa med daglig betalning med hjälp utav reklam. Säg att för varje dag man loggar in så ska man klicka på EN reklambanner för att betala för den dagen, då man klickat så är det fritt fram att spela precis som vanligt. Efter att 24h har passerat så får man klicka igen etc etc. Nu vet jag inte hur många unika spelare som loggar in varje dag, men säg att 3000 unika spelare loggar in varje dag och var och en av dom klickar på sin "betallänk" så skulle detta ge en utdelning på ca 1500:- per dag (det finns en del sidor som betalar 0.50:- och tom mer per unik reffererad besökare). Detta skulle ge en månadskassa på minst 40 000:-, vilket borde täcka alla omkostnader.
Lite kort; Man öppnar spelrummet, en reklambanner kommer fram, man klickar, sen är det fritt fram att spela.

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 05:09
Antal inlägg: 567

Det torde iofs bli billigare ifall vi bara betalade en hundring var i månaden.

madzanta2005-11-29 05:23

Billigare? Förstår inte riktigt hur du får en hundring till att bli billigare än gratis!?

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 05:25

Gratis?
Du menar att företagen som betalar för reklamen gör det av ren medmänsklighet och solidaritet med oss ordnördar?

madzanta2005-11-29 06:06

Företagen som betalar för reklamen gör det för att få besökare till deras hemsidor.

erimad2005-11-29 07:17
Antal inlägg: 2

madzanta, problemet är nog att dom som betalar för att få besökarna till sig rätt snabbt kommer att genomskåda att det bara är folk som klickar på bannern för att få tillgång till sajten och inte för att handla något. Dom kommer då antingen bli väldigt arga eller också betala väldigt lite / klick.

monk - Administratör2005-11-29 08:30
Antal inlägg: 2379

Precis som erimad säger så står det oftast i reglerna för t.ex. googleads eller affiliatesprogram att det inte är tillåtet att be sina besökare att klicka på länkarna, utan detta ska ske av deras egna vilja.

Jag är övertygad om att det går att hitta en nivå där man har reklam på en sida utan att den upplevs som allt för störande. Tycker själv oerhört illa om annonser i flash som öppnas över hela skärmen, vilket de kör med på expressen och aftonbladet emellanåt.

myran_64 - Ej medlem längre2005-11-29 09:26
Antal inlägg: 3157

Kan man inte sälja platser på typ en sån här sida? Under Min profil och Medlemsröstningen kan man ha banners från olika företag och då gärna något som har lite med den här typen av spel att göra.
Kolla på typ Djurhjalpen.nu som har, visserligen från sponsorer, men en ganska bra startsida där man lätt ser och kan klicka på andra företags länkar.

Gavin - Ej medlem längre2005-11-29 10:26
Antal inlägg: 102

Helt okay med reklam. man spelar ju inte mindre direkt för att de är reklam på sidan...dessutom vill jag ha reklam...kanske finns något företag / produkt man för upp ögonen för efter lite reklam....go for it!

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 13:54

Låt oss bara säga att reklam inte kan vara en god investering både för annonsör och konsument :)

Birgerkung - Spelvärd2005-11-29 14:10
Antal inlägg: 2392

Reklam behöver ju inte alltid vara av ondo. Ibland kan den vara ett bra sätt att få reda på vad som finns att köpa. Om det fanns reklam här för en butik som säljer ordböcker, spel mm till bra pris så skulle jag kanske besöka den och hitta saker som jag ville ha. Då skulle det vara positivt för alla parter. För mig, för butiken och för betapet.

Jag har i och för sig inte klickat på en banner på flera år, men jag har inget principiellt emot det. Om det dyker upp reklam för något som intresserar mig så kommer jag att klicka.

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 14:26

Jag ser bara inte svårigheten att själv googla efter ordböcker och spel?

monk - Administratör2005-11-29 14:29
Antal inlägg: 2379

Ibland kan man ju se reklam om en intressant produkt man inte visste fanns. Och då är det ju bra :-)

Birgerkung - Spelvärd2005-11-29 14:30
Antal inlägg: 2392

Det ena utesluter inte det andra.

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 14:32

Om inte reklam fanns skulle vi människor se till att informera varandra om nya produkter ändå. Konsumentorganisationer/s iter/tidningar skulle vara naturliga knytpunkter för information om nya produkter och modeller.

Gavin - Ej medlem längre2005-11-29 15:09
Antal inlägg: 102

lite musikreklam kanske? rätt naturligt att man slår på lite musik under betamatcherna...och alla oblag är väl sugna på att få ut så mycket reklam som möjligt om dom där betalningslåtarna man kan köpa....

eurythmech - Ej medlem längre2005-11-29 15:23

Oh well, så länge man kan adblocka reklamen...

myran_64 - Ej medlem längre2005-11-29 16:01
Antal inlägg: 3157

Det handlar ju inte om att du ska tvingas köpa saker Eurythmech, det handlar ju först och främst om att vi ska få behålla betapet som en gratisspelplats och "slippa" betala för det. (Det är ju bättre om företagen får betala för att vi ska spela gratis eller hur?) Då kan man nog stå ut med lite reklam på sidorna. Du behöver ju inte läsa den.

IMO - Ej medlem längre2005-11-29 16:15
Antal inlägg: 1766

det är väl klart att man ska läsa reklam!!!

cdr802005-11-29 16:52
Antal inlägg: 27

Hoppas du är ironisk, IMO... :) Reklam är ett satans påhitt. Men om det skulle dyka upp här så skulle jag hälsa den välkommen. Allt för att behålla betapet gratis är välkommet. Givetvis ska inte skaparna behöva använda sina egna besparingar.

Vad sägs om ett goodwill-konto, där man som nöjd besökare kan sätta in en tjuga om man råkar ha en tjuga över? Borde kunna bli åtminstone två tjugor i månaden... :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?