Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 323 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
MissTuss | 2007-10-28 13:02 | |
![]() | Tårtdekorationer Är det någon som kan hjälpa mig..? Har en fundering på att göra en tårta med gelé-täcke på till min svärmors födelsedag.. Har hört att det inte funkar med alla frukter/bär.. då gelatinet i gelén inte stelnar.. nån som vet vilka frukter/bär det inte funkar med? | |
MormorAstrid | 2007-10-28 13:25 | |
![]() | ananas om den är färsk.Det funkar inte | |
femtio - Ej medlem längre | 2007-10-28 13:41 | |
![]() | kiwi | |
MissTuss | 2007-10-28 16:48 | |
![]() | funkar apelsin då tror ni? | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-10-28 22:38 | |
![]() | Ja, det tror jag... mandariner (på burk?) brukar ju vara på en sån tårta om man köper den... | |
SheDeVille | 2007-10-28 23:03 | |
![]() | Jag har aldrig hört att vissa frukter inte fungerar - förutom färsk ananas som innehåller ett enzym som heter bromelein - att ha under ett gjutgele-täcke. Det viktigaste är ju att man låter ytan på frukterna vara någorlunda torr genom att låta konserverad frukt rinna av ordentligt på ett t ex hushållspapper:Det har nog mer att göra med vilken gjutgelé, recept på gele att göra. Det enzym som finns i ananas gör dock att det går utmärkt att använda ananas i vissa kötträtter eftersom det "mörar" köttet genom att det bryter ned vissa proteiner. Så vill man vara säker på att få en mör köttgryta - ha i lite färsk ananas! | |
SheDeVille | 2007-10-28 23:24 | |
![]() | Tänkte jag skulle se om jag hittade nåt på nätet om detta och det gjorde jag. Det finns faktiskt ett experiment från Umeå Universitet som handlar om att gelatin inte stelnar om man använder färsk ananas. Ser man lite längre ned på den sidan så verkar det vara så att grön kiwi, papaya och fikon kan vara lite vanskligt att använda tillsammans med gelatin - om man vill få gelatinet att stelna. Postar länken till ovan nämnda experiment school.chem.umu.se/E...im ent/P186 | |
nicke_bagare | 2007-10-29 10:39 | |
![]() | enligt mina erfarenheter inom yrket så tror jag nog man kan andvända vilken frukt som helst. bara man gör rätt blandning på gelesyra å gelatin. men jag tror dom flesta bagerierna nu för tiden har en gelesprut maskin där man häller i nåt som heter jellyfix å värmer upp det jätte varmt å sen bara sprutar över tårtorna | |
bagerimarie | 2007-10-30 22:39 | |
![]() | Håller fullständigt med föregående talare! | |
efrezina | 2007-10-30 22:48 | |
![]() | har dock aldri sett geletårta me ananas, hur gör man gelén? nåt recept nån? | |
Mimikryp | 2007-10-31 06:48 | |
![]() | Jag har både sett och ätit geletårta med ananas, men då har den med största sannolikhet varit konserverad. | |
MissTuss | 2007-10-31 12:48 | |
![]() | tack för alla tips =) gjorde tårtan igår, det funkade utmärkt med apelsin.. kom på den briljanta idén att läsa på gelatin-förpackningen.. färsk ananas, kiwi, papaya, fikon och ingefära är de frukter som inte funkar när man ska ha med gelatin att göra. stäng gärna den här tråden. | |