Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 888 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Smulan31 | 2007-11-12 12:00 | |
![]() | Varför ge sig på Nykomlingar? Ett fenomen jag märkt på många olika forum. Visst man själv kanske varit medlem i 10 år (inte här) och sett de flesta forum-topics man kan komma på, men nya medlemmar kommer ju till hela tiden. Att som ny medlem inte per automatik kolla igenom "gamla" forumtrådar för att se att man inte dubbelpostar någon fundering eller kommentar är inte allt för ovanligt precis. Så varför ge sig på och förlöjliga andras inlägg som jag sett tendenser till, inte bara här utan överallt?? Jag vet, idag är jag lätt irriterad ect ect skyller väl på PMS ;) (spela roll om någon vill gnälla ifrån sig om fuskare, otrevliga bemötanden, konstiga poängberäkningar, otursperioder med dåliga bokstäver? Be nice!!) | |
| -JK- | 2007-11-12 12:33 | |
![]() | Tycker inte du låter irriterad alls, bara nyfiken på fenomenet som jag också lagt märke till (främst här). Finns en rejält mycket större sajt jag huserar på då och då där det är vanligt att samma frågor eller ämnen ältas om och om igen och det främst för att - som du säger - det kommer nya medlemmar som vill dryfta dem. Helt naturligt tycker jag. De som inte orkar ta en till svängom kan lätt undvika trådarna genom att inte klicka på dem. Det är det finurliga med den fria viljan. ;) När det gäller Frågor så är det självklart effektivast att använda sökfunktionen så att inte samma frågor dyker upp ständigt och jämt, men när det gäller Seriös och Snack så ser jag inte fördelen med bumpning av gamla trådar. Skapa nytt istället, mycket fräschare (och de som inte vill skriva där slipper!). | |
| SheDeVille | 2007-11-12 13:34 | |
![]() | Ibland skulle nog en del trådar må bra av ett "bäst före datum" och då är det bättre att skapa en ny tråd och börja på nytt. Men för det mesta så handlar det nog om att vi drabbas av ett infall, får för oss att skriva om något eller fråga om något och då väljer vi den lättaste vägen - skapa nytt. Ibland kan det skapas flera trådar med samma ämne t o m samma dag. Det blir väldigt rörigt i forum om det är många pågående trådar om samma sak. Det finns ju alltid folk som gillar att anmärka men det finns också de som vill vara snälla och tala om att "detta finns faktiskt sedan tidigare - du kan hitta bra synpunkter/info där". Ta det inte så personligt om någon "bara" påpekar att det finns tråd sedan tidigare. Är det skrivet på ett elakt sätt - ja då får vi forumadm ta den personen i örat. Ibland är det vi forumadministratörer som påpekar att det finns andra trådar om samma sak - ibland låser vi den nya tråden då och hänvisar till den gamla, ibland bedömer vi att det är den nya tråden som ska vara öppen. Som sagt - anledningen är att få en någorlunda vettig struktur. Jag tycker att det är bra att du tar upp detta Smulan för det kanske kan få en och annan att tänka till HUR man svarar och som sagt, det är inte alltid självklart att en gammal tråd ska plockas upp på nytt :-) | |
| Smulan31 | 2007-11-12 14:21 | |
![]() | Ja vem vet, kanske även detta har diskuterats här förr ;) Är också med på stora forum med livlig traffikering, dock tillåts i större utsträckning där att ämnen återkommer (kanske har att göra med att bara under allmänna snack produceras 10 sidor med olika ämnen varje dag, och att ingen kan hinna med allt som diskuteras) Men även där får sig nykomlingar en liten fundering över konstiga svar om de frågar -hur noga man är med cykelhjälm hemma (har att göra med återkommande "troll" som gärna diskuterat detta). Är själv ingen frekvent skrivare av forumtrådar, läser det som intresserar mig och svarar ibland. Men tar alltid åt mig om jag ser folk behandlas illa på något sätt (även de små nyp som kan förekomma) Raljerande toner är det som mest får mig att reagera.. | |
| -JK- | 2007-11-12 14:29 | |
![]() | Silvertejp är också av en outgrundlig anledning en väldigt populär sak att dryfta på ett annat ställe. ;) | |
| Smulan31 | 2007-11-12 15:35 | |
![]() | Precis ;) med åtföljande hemlig handskakning.. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2007-11-12 21:22 | |
![]() | Å andra sidan skulle nog jag vara glad även över ett litet nyp!! *S* (jag vet, det hör inte hit, men kunde inte låta bli) | |
| Nemi | 2007-11-12 22:03 | |
![]() | Det är iofs skillnad på forum som är enbart forum och forum som tillhör exempelvis spelsidor :) Men givetvis så ska det gå att skriva massor, men samtidigt så kan det vara bra att ha vissa ofta uppkommande trådar på samma ställe och därför hänvisar jag ofta till tidigare trådar om jag minns att det finns sådana och om de innehåller något substansiellt. Det är inte lätt att som ny i forum veta hur man gör och att man kan söka efter tidigare trådar så därför brukar jag tipsa om även det och försöka att inte låta som att jag vill läxa upp personen. /Nemi | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-11-13 07:59 | |
![]() | För att nykomplingar är så saftiga att ge sig på... Usch nej, jag ger mig aldrig på såna :) | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-11-13 08:00 | |
![]() | Däremot borde Forum-Regler ändra sitt namn till Läs Innan Du Postar, typ. | |
| le-lou | 2007-11-13 08:41 | |
![]() | Jag kan hålla med om att man bör kolla upp innan man postar en tråd, så inte samma tråd funnits uppe nyligen. Samtidigt, om den gamla tråden ÄR gammal så kanske det inte skadar att få upp en ny tråd, om den är intressant för folk att skriva i, av ny trådskapare med ny formulering. Tramstrådar kryllar det dessutom av, det startas upp hela tiden, typ små trådar där det handlar om ren strunt, en chat i forumform ungefär med en el flera personer..., och att det stängs "vanliga" trådar för rena blajtrådar (finns flera exempel) kan kännas väldigt knepigt ibland. Dessutom efterlyser jag att forumadmins tar bort den stängda tråden direkt, istället för att ha de liggande kvar i forumet stängda, där de tar ännu mer plats. Man kan skriva ett litet mail istället till personen som gjorde tråden, att den är väck. | |
| -JK- | 2007-11-13 12:39 | |
![]() | Jag tycker generellt att bumpning är av ondo. | |
| Smulan31 | 2007-11-13 13:41 | |
![]() | Tramstrådar tycker jag absolut kan ta upp för mycket plats som (-o vad god bulla jag äter nu, eller -å vad jag är trött, tror jag går och lägger mig. Sånt passar bättre på chat-sidor än forum. Här finns inget chat dock och vissa vill ju få prata om sånt också, men då skulle jag nog ändå föreslå ett mer allmänt chat/forum tillhåll. Man kan ju vara med i flera ;) Ju mer specialliserat forum ju mindre "vanligt" prat blir det (på gott och ont) Själv är jag med i specialforum om mc och ett annat om fotografering och ett tredje om... osv Just fotosidan tror jag är det smalaste men jättebra om man är intresserad av det förstås :) | |