Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yllestrumpa2008-01-14 14:30
Antal inlägg: 70

lön som receptionist
Nån som vet vad timlönen brukar ligga på, ob tillägg på helger.
Arbetsuppgifterna består i bokning av aktiviteter, både via telefon och på plats. Alllmän kundservice samt iordningställande av boende, se till att allt finns på plats som in- och utcheckning.

ttoklegi2008-01-14 14:31
Antal inlägg: 65

Ring facket. De har koll.

Brittson2008-01-14 14:41
Antal inlägg: 467

Jag skulle vara tacksam om jag fick jobbet, oavsett. Lönen är nog inte lägre än vad lagen tillåter i alla fall.

yllestrumpa2008-01-14 14:41

de svarar inte på dessa uppgiter om man inte är ansluten

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-01-14 14:55
Antal inlägg: 2979

bara att säga att du är det

Lillråttan2008-01-14 15:05
Antal inlägg: 4623

"En hotelreceptionist ska ha en minimilön på 98:80:- / tim.
Efter sex års yrkesvana går det upp till 106:80:- / tim
2008-05-01 Ökar lönen till 103:60:- respektive 111:60:-"

Detta hittade jag på www.familjeliv.se/Fo...36 303.html

yllestrumpa2008-01-14 15:10

aha tack Lillråtta.
Hittade på en sida att månadslönen var mellan 18400-20600 men då kanske inte ob tillägg tillkommer? Timlönen blir ju högre om man räknar på månadslönen delat på antal timmar menar jag.
Men om man har månadslön så brukar ju ob ingå.

YamahaJet2008-01-14 15:41
Antal inlägg: 2239

Det finns ingen lag som reglerar lönenivåer. Däremot finns som bekant kollektivavtalen som anger en lägstanivå och som arbetsgivaren tvingas teckna i det fall arbetstagaren önskar så. Verkligheten förhåller sig även här annorlunda och på en kompis arbetsplats som hotellreceptionist inkasserade han drygt 80 kr / h exkl semesterersättning under 2007. De äldre kollegorna fick nån tia mer i timmen eller så. OB-ersättningen är i princip obefintlig och utgick med 18 kr / h natt och helger om jag inte missminner mig. För att facket ska biträda en i talan mot arbetsgivaren krävs medlemskap, vilket anses kostsamt och omständigt för arbetstagarna som sällan har planer på långvarig karriär i receptionen eller städskrubben. Till följd av detta jobbade i princip alla nästan gratis på ifrågavarande hotell...som trots sin bristande seriositet ingick i en kedja med i huvudstaden centralt belägna premiumhotell.

Lillråttan2008-01-14 16:57
Antal inlägg: 4623

Ja, ob ska tillkomma på timlönen som jag nämnde. men tyvärr är det ju så som YamahaJet säger, verkligheten är bister. Allt hänger ju på vad man är beredd att ställa upp på, bara för att ha ett jobb.

vulcan2008-01-14 17:22
Antal inlägg: 7666

De flesta branscher där man av tradition haft kvälls- och nattarbete som ett naturligt inslag har ganska dålig OB, även i avtalen: Vård, restaurang och hotell. Bra OB har man däremot om man jobbar i affär; därför att till för kanske 15 år sen så var de allra flesta affärer stängda de tider då OB utgick: Kvällar, lördagseftermiddagar och söndagar.

sakoline2008-01-14 21:06
Antal inlägg: 742

vulcan: En teori är ju även att avtalen inom restaurangbranschen är ju grundat på att de får dricks... vilket ju inte alla i hotell och restaurang direkt kan räkna med idag. typ mcdonalds-anställda.

Zeppelinare - Ej medlem längre2008-01-14 21:08
Antal inlägg: 678

Jag fick sanslösa 46.50 före skatt när jag jobbade på donkan :l.

vulcan2008-01-14 21:44
Antal inlägg: 7666

På mitt första jobb, sommaren 1981, hade jag 7:50 i timmen - vilket var genomuselt redan då. Ofta jobb på lördag/söndag och fram emot åtta, nio på kvällen. OB? Glöm det. Å andra sidan var jag 14 år och tyckte att jobbet - på ett tivoli - var kul. Jag blev där i fyra somrar och hann på den tiden få påökt till 12:50! När jag sen till slut ryckte upp mig och nästa sommar övergick till restaurangbranschen (diskare) så blev timlönen fördubblad. Något liknande lönelyft lär det aldrig bli mer... Tyvärr knappast nåt lika roligt kneg som tivolit heller. Diskarjobbet var å andra sidan det jobbigaste och tråkigaste jag haft.

Birgerkung - Spelvärd2008-01-14 21:49
Antal inlägg: 2392

Använd SCB:s lönedatabas och sök efter receptionist:

www.scb.se/templates..._3 6110.asp

En ingångslön på runt 17000 verkar normalt.

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-14 21:51
Antal inlägg: 3157

Donken är väl kända för att ha dåliga löner =)
JAg har som telefonist 18600 plus ob på 3000-4000 per månad. . Tycker att det är en skitlön och tycker att vi skulle ligga runt 22000 eftersom vi har trafikledande befattning också. Tyvärr är avtalet lagt på Transport, inte HTF som har en högre grundlön och ob och dessutom längre ob tider.

Finns det egentligen någon som är helt nöjd med sin lön?

yllestrumpa2008-01-14 22:30

Tack Birgerkung!
Vilken bra sida. Bekräftade vad jag ungefär kommit fram till. Det är så sabla svårt när man ska begära en lön själv. Man vill ju inte lägga sig för lågt men lägger man sig för högt så kanske man inte får jobbet pga av det. Och jag vill verkligen ha det här jobbet. ;P

E Solu - Ej medlem längre2008-01-15 02:42
Antal inlägg: 4715

I motsats till vad vissa skribenter här på forumet hävdat verkar det som att studier kan löna sig: www.scb.se/templates...14 9081.asp

E Solu - Ej medlem längre2008-01-15 02:52
Antal inlägg: 4715

Roligt att se att mitt eget yrke ligger såpass högt upp i lönestatistiken förresten. Enligt fackets statistik valde jag fel utbildning...

YamahaJet2008-01-15 13:26
Antal inlägg: 2239

Dyster statistik för alla akademiker. I motsats till vad vissa skribenter här på forumet hävdat verkar det som att studier inte lönar sig.

Jag utläser att en akademikerlön för de längre utbildningarna (som kan antas snitta 4 år) landar på 36 000 kr / mån för män vilket ger ca 24 000 kr netto. En arbetarlön ger visst 24 000 kr / mån, eller ca 17,5tkr netto i månaden. För kvinnor är lönespridningen betydligt lägre.

Även om en akademiker får denna lön vid examen (som vi alla vet aldrig sker, utan ingågnslönen ligger runt 21-22k) så behövs tio år av yrkesverksamhet för den akademiska mannen och femton år för kvinnan att komma ikapp arbetaren som når yrkeskårens snittlön betydligt snabbare än akademikern.

Även när båda uppnår snittlönen har akademikern endast 6500kr mer i månaden att röra sig med. Internationellt sett är det en blygsam löneskillnad, som för övrigt med Sveriges prisnivåer i bästa fall räcker till en lite finare bil eller att betala högre räntekostnader när man tvingas låna en miljon till för att få ett extra rum hemma i Stockholm.

För övrigt redovisas i statistiken ovan den stora skara arbetare som jobbar i egen regi. Löneuttagen redovisas blygsamt men den egentliga pengaström som tillgodogörs ägaren är som bekant väl mycket högre.

Slutligen måste man beakta att arbetarstatistiken innefattar alla de obegåvade, oambitiösa och lata oduglingarna som varken förmått att tillgodogöra sig en god utbildning eller göra sig attraktiva på arbetsmarknaden och därför sitter med enkla lågavlönade jobb hela livet. Om man istället jämförde statistik på de outbildade som gott kunde valt vilken högskoleutbildning som helst och presterat lika väl som övriga studenter, men istället ägnade sig åt entreprenörskap eller att utveckla spetskompetens i sin bransch, så hade det sett annorlunda ut.

mamman - Ej medlem längre2008-01-15 13:32
Antal inlägg: 6379

Jag blir akademiker när jag blir klar. Efter 3 år på universitet blir jag sjuksköterska och ingångslönen här är 19200....
Lite deprimerande läsning detta....

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?