Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
E Solu - Ej medlem längre2008-01-18 02:20
Antal inlägg: 4715

Bröd
Bröd måste ätas efter midnatt. Äter jag mackor till frukost får jag alltid tvinga mig att svälja, och hoppas ha mental styrka nog att inte få kväljningar. Efter midnatt däremot genomgår tydligen smaklökarna en metamorfos, och plötsligt upptäcker man nyanser i brödsmaken som man tidigare inte kände till.

Just nu har jag efter en ovanlig trötthet redan vid 23-snåret "sovit" några timmar framför TV:n, och fick efter en stunds idogt VIP-tittande plötsligt lust att gå upp och äta mat.

Sagt och gjort. Jag skred genast till verket och tillagade de godaste mackor jag ätit på flera timmar. Pågens Åh så gott - ljust fullkornsbröd med pomerans. Prästost ackompanjerade naturligtvis denna lyxmåltid, vilket gjorde hela kvällen till en salig hyllning till livets goda.

För en extra kick värmde jag mackorna i brödrosten i ungefär 100 sekunder, vilket fick pomeransen att fullkomligt explodera i munnen, och nirvana var inom räckhåll.

Vad har du för upplevelser att dela med dig av när det gäller bröd?

Zeppelinare - Ej medlem längre2008-01-18 05:59
Antal inlägg: 678

Det är samma för mig. Bröd ska ätas på natten, gärna stora dagobertmackor med hundra lager olika godheter.

Miss_jk2008-01-18 08:22
Antal inlägg: 8941

Mina underbara hårdmackor (Wasa Rågi) med ost, gurka och aromat alt. grillkrydda på. Mmmmm!

En baguette med salami, brieost, rödlök och lite smaksatt creme fraiche är inte heller dumt!

Annars är ju mackorna från Sandy's och liknande ställen helt underbara.

ojjojj2008-01-18 09:07
Antal inlägg: 313

en ciabatta fylld med fetaost, rödlök, salami,majonäs och lite sallad *mums*
salamin går ju självklart bra att byta mot skinka eller brieost

mamman - Ej medlem längre2008-01-18 09:27
Antal inlägg: 6379

De mackor miss och ojjojj beskriver får det att vattnas i munnen... mums!

Gillar mackor med salami!

Just nu är jag ju inne i en "nyttig" period (nej, jag BANTAR inte med försöker gå ner i vikt) så blir det hårdmackor som är grova med ost på.

Miss_jk2008-01-18 09:35

mamman:
Då föreslår jag att du lägger på några gurkskivor och lite aromat på!

mamman - Ej medlem längre2008-01-18 09:36
Antal inlägg: 6379

NEJ!!!
Gurka brukar jag ha på och kanske paprika eller nåt MEN INTE aromat!!!
ALDRIG I LIVET!!! Huuuuuu! *ryser nästan lite* ;-)

Miss_jk2008-01-18 09:39

VA!!?? Aromat går ju inte att leva utan ju!! =)

Gunni - Ej medlem längre2008-01-18 10:49
Antal inlägg: 248

aromat har de tom förbjudit i vissa skolor :(

"Han återvände till natriumglutamaten och Aromatkryddan.
— Vill ni ha lugna barn i skolan så ta bort den. Av Aromat blir man knäpp i hjärnan och vill sparka och slåss, sa han och berättade om oroliga och aggressiva barn som blivit lugna när de slutat ha Aromat på mackorna och i maten. Då uppstod ett förvånat sorl bland åhörarna. Enligt Tommy Svensson kan natriumglutamat också framkalla diarré och migrän." saxat ur www.orebro.se/barnoc...11 777.html

Miss_jk2008-01-18 11:38

Hrm, jag vill då aldrig sparkas och slåss trots den stora mängd aromat jag får i mig varje dag... Knäpp i hjärnan kan jag väl kanske hålla med om att jag är, så en viss poäng kanske han har.

calle342008-01-19 02:04
Antal inlägg: 403

Hej där!

Ett tips om ni vill baka erat eget bröd. surdeg den gör så att brödet sväller bättre o smakar gott ... den är tätt att göra

Du behöver En glas bunke med tillslukade lock 1.5 -2l( lätt att se igenom när jäst partiklarna ut vigar sig).

dag 1-3
1dl vatten
200g vetemjöl eller råg

värm upp vattnet till 35 g blanda i mjölet till en jämn smet, skappa ner det i burken o sluttill locket. plasera burken i rumstepratur.

Dag 4

2dl vatten
200g mjöl
degen från burken

Ta en plastbunke ca; 4l töm ur degen från glas burken. blanda i mjölet värm upp vattnet till 35g blanda i vattnet rör väl. plasera bunken i rumstemratur lägg på en duk
dag 5

färdig att andvända. förvara den i kylskåp .

tex bröd på 1l väska ca 1dl surdeg.

Ett lätt recept 2limpor

1/5 pkt jäst
5dl vatten ljummet vatten, 37g
25g smör eller milda rumsvarmt
2tsk salt
2 mask mörk sirap
1dl surdeg
600g Mörk lantbröds mjöl
200g rågmjöl

Ta en bunke ca 4,4-5L Smula ner jästen tillsätt vattnet rör ut jästen väl. ta i sirapen saltet klicka i smöret tillsätt surdegen blanda väl. Blanda ner mjölet börja med Lant mjölet. det är viktigt att ta det försiktigt så degen blandas väl. avluta med rågmjölet . spara 100g av rågmjöet till utbaket.

Degen ska jäsa nu i 1h under duk. efter utbaket ska bröden jäsa 1h därför att surdegen har en längre tid att värka..

Nu har ni ett Kanon bröd...Mvh Carl

MissTuss2008-01-19 14:53
Antal inlägg: 149

Hur länge och vid vilken temperatur ska brödet gräddas då Carl?

systerrebell2008-01-19 18:58
Antal inlägg: 427

Mitt olivbröd med hommus (stavas?), tomat och gurka. Skulle kunna leva på det, men då brödet blir bäst när jag bakar det med vetemjöl så skulle jag väl rulla fram till slut.

brava2008-01-19 19:22
Antal inlägg: 1636

Jag är brödoman. Inte mackor - bröd. Just nu är en favorit ett lantbröd som de säljer här på bageriet. Franskt lantbröd seghård skorpa segmjukt innanmäte rättså salt. Mmmmmmm äter det som det är utan nånting på. Finncrisp med kummin och smör är gott. Ostfrallor alltså såna som har fullt med ost utanpå. Smörcroissanter, färska limpmackor med marsvinsholms herrgårdsost - ett gäng som delas på längden och doppas i hemgjord varm choklad. Vikabröd 2:an som är lite brända (knäcke) med västerbotten och Ruccolasallad. Huga va hungrig jag blev.

calle342008-01-19 21:34

Hej! Jo så klart .. 225grader
Grädda Brödet i nedre del av ungnen ca:20-25minuter

mvh carl

Miss_jk2008-01-19 21:48

"Inte mackor - bröd"

5 rader senare:

"färska limpmackor med marsvinsholms herrgårdsost"

calle342008-01-19 23:21

Jag gillar bröd med pastej o gurka och slutar med några glas mjölk..

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?