Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 976

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snucke162008-01-27 19:20
Antal inlägg: 505

Reflektion om att vara ny i forumet
En liten tanke; När jag började hänga här i forumet var jag helt ny i forumvärlden, ställde nån fråga om nått fick till svar att det redan var besvarat samt några kommentarer som jag blev stött över. Nu när jag är aningen mer van förstår jag varför jag fick dessa anmärkningar och har varit på väg själv att skriva liknande inlägg själv. Har ni kännt samma sak och hur undviker man detta fenomen?

mamman - Ej medlem längre2008-01-27 19:24
Antal inlägg: 6379

Jag tror att en viktig sak på forumet är att inte ta allt så himla bokstavligt. Att ta det på allt för stort allvar.
Ibland kan det vara lite roligt eller ironiskt om man ser på inläggen då det uppkommer upp till 10 med samma fråga (oftast seghet, utloggning eller nåt, som inte alltid har med betapet att göra utan kan ha med internetlevrantören att göra)...
Men inte kan man bli upprörd över sånt...

Inget direkt råd om hur man undviker det, men en liten tanke om allvaret här inne...

snucke162008-01-27 19:39

Visst! Ok det förekommer ju trådar som aldrig borde startats också för den delen. Det här är kanske en...

Birgerkung - Spelvärd2008-01-27 19:46
Antal inlägg: 2392

Den här frågan är redan besvarad i en annan tråd!

Birgerkung - Spelvärd2008-01-27 19:47

Nej jag skojar. När man säger att frågan redan är besvarad och hänvisar till en annan tråd så gör man ju det för att vara hjälpsam. Det är enklare att hänvisa än att skriva in hela svaret en gång till. Det är ju tråkigt om någon uppfattar det som att man inte får ställa frågor om dom redan har ställts någon gång tidigare. Självklart får man det, och en hänvisning till en annan tråd ska inte tolkas som att "du borde ha läst i den här tråden innan du startade en ny, pucko". Det är inte så det är menat.

Lillråttan2008-01-27 20:27
Antal inlägg: 4623

Visst. Däremot tycker jag att man gärna kan länka till den andra tråden i så fall, för en ny medlem kanske inte vet hur man hittar bland trådarna.

Birgerkung - Spelvärd2008-01-27 20:32

Men det brukar vi väl alltid göra här?

ordsvall - Ej medlem längre2008-01-27 20:36
Antal inlägg: 425

lillråttan har en väsentlig poäng! om man bemöter en (fjantig) kommentar eller en (för tusende gången ställd) fråga med att säga precis som birgerkung illustrerar här ovan (första inlägget), utan så mkt som en länk till det man hänvisar till, då kan man lika bra skita i att skriva nåt alls. sök-funktionen funkar inte alltid sådär himla heltäckande och för den som är helt grön på internet-forum är det säkert till större hjälp om man får lite extra skjuts. internet-forum har ju helt enkelt den egenskapen att en del frågor aldrig upphör att bli ställda...

ordsvall - Ej medlem längre2008-01-27 20:38
Antal inlägg: 425

birgerkung: ja, det gör man rätt ofta och det är tacknämligt, men inte alltid och det är både användare och övervakare som är "lata" på den punkten!

Lillråttan2008-01-27 21:59

Det finns liksom olika "skolor" i såna här fall..... dels dem som artigt och pedagogiskt, till synes med oändligt tålamod, vänligt hänvisar den nye fåkunnige till Betapets infosidor och liknade trådar hjälp av med lämpliga länkar. Och så finns det dom som tar sig för pannan, suckar högt , himlar med ögonen och skriver "Men herregud, det finns väl redan typ två hundra trådar om det här, måste du skapa en till din tjockskalle, JAG BLIR SÅ LESS". Och så finns det som vanligt några mittemellan.

Lillråttan2008-01-27 22:00

...med hjälp av .... skulle det vara

veggie_d2008-01-27 22:04
Antal inlägg: 1187

Jag tycker nog ändå forumkulturen har kommit en liten bit på vägen sedan den tid då RTFM var standardsvaret när någon ställde en "dum" fråga.. :)

TomasLeonard2008-01-27 22:17
Antal inlägg: 1563

rutten tomat-fromage?

vulcan2008-01-27 22:24
Antal inlägg: 7666

Ni har rätt i att man bör hjälpa nya till rätta och ha överseende med misstag och kanske också lite slarv man kan göra sig skyldig till i början. Förmodligen får man också ha överseende med den lättja som yttrar sig i att man inte orkar läsa FAQ:n (vanliga frågor), det är väl också så att alla människor fortfarande inte snappat denna typiska och användbara internetgrej.

Vad jag däremot aldrig kommer att acceptera - övervakare eller inte - är folk som utifrån ovanstående startar trådar med ett aggressivt eller hånfullt tonfall och kommer med anklagelser som baserar sig på att man inte förstått eller snarare orkat ta reda på hur saker fungerar. Typexempel: Den spelare som häromdan startade en tråd med gnäll kring godkända respektive inte godkända ord. Om jag låter bli att vara öppet otrevlig tillbaka så är det enbart för att jag antingen inte orkar eller tycker att det inte befrämjar stämningen i forumet som sådan. Rent moraliskt tycker jag dock att den typen av personer mer än väl förtjänat en åthutning. Att det sen inte lär hjälpa mycket i de flesta fall är väl en annan sak...

veggie_d2008-01-27 22:39
Antal inlägg: 1187

Read The Fucking Manual.

Lillråttan2008-01-28 12:46

Övervakarna är för det mesta duktiga på att svara på ett bra sätt. För det är ju inte synonymt att ge nån en "åthutning" och att vara "öppet otrevlig tillbaka" som du skriver Vulcan. Man kan huta åt folk på ett schysst sätt, utan att förfalla till att svara med samma mynt eller med samma taskiga attityd som de.

snucke162008-01-28 13:09

I de fall någon har varit öppet otrevlig (vilket har hänt givetvis) så har kontona blivit avslutade utan dröjesmål och pardon.

vindsus862008-01-28 16:22
Antal inlägg: 3785

detta har ingenting med det hela att göra och många kommer säkert himla med ögonen då de läser mitt inlägg här, men... alltså... jag trodde man reflekterade Över saker, inte om dem? eller?
hehe

vulcan2008-01-28 17:36
Antal inlägg: 7666

Nu saknar jag än en gång Norstedts handordbok som jag än gång gifte mig till, men sedan skiljdes ifrån. Den är bra för att få svar på just såna frågor. I en konstruktion som den rubriken tycker jag personligen att man både kan reflektera ÖVER, KRING och OM utan att det känns helt helt uppåt väggarna fel.

skitlångatår - Ej medlem längre2008-01-28 20:18
Antal inlägg: 560

Jag hajar metaforiken vulcan- mitt ex var också ett smartass utan dess like ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?