Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 508

Forumkategorier

Användare Inlägg  
E Solu - Ej medlem längre2008-01-29 00:39
Antal inlägg: 4715

Potatis
I år är det potatisens år, som vi alla känner till. Därför bör även potatisen föräras en egen tråd.

Idag köpte jag bakpotatis, istället för vanlig potatis. Det sägs att det är smidigare eftersom förhållandet mellan potis och skal blir några procentenheter högre, vilket minskar arbetsbördan för rätter som kräver att man avlägsnar skalet från potatisen.

Hur det förhåller sig med denna sak skall jag strax lista ut då jag tänker riva potatisen, salta den, låta vatten sugas ur den, krama ur vattnet, forma till en plätt, och steka i olivolja och salt.

Hur brukar du tillaga potatis?

Här finns ett tips till dig som kokar din potatis men inte gillar skal:

video.google.com/vid...32 38845150

kartoffel2008-01-29 09:43
Antal inlägg: 456

Jag bävar inför alla kannibalistiska inlägg i denna tråd om hur jag bäst tillreds..;)
Men vad skoj att få veta att det är mitt år iår..:)

Absoluta favvon är färskpotatis i foliepaket med färska örtkryddor(citrontimjan, salvia..mmm) och en liten klick smör på grillen.

Lillråttan2008-01-29 11:13
Antal inlägg: 4623

Jadu, Kartoffel. En vällagad potatisgratäng, det hör till livets absoluta höjdpunkter. Potatis och lök skivas, förkokas i grädde med salt och svartpeppar så att det blir lite simmigt, Allt häves i en ugnsform, blandat med riven god ost och får stå i ugnen, ev övertäckt med folie första stunden för att inte bli alltför brun på ytan. Serveras med lök- och tomatsallad (ett måste) och ev köttbit om man är kannibalistisk åt det hållet.
Bakpotatis tycker jag är torr och smaklös, då skalar jag hellre fler. Mandelpotatis är godast!

efrezina2008-01-29 11:50
Antal inlägg: 541

usch mandelpotatis är det äckligaste som finns blää
däremot gillar jag mammas bakpotatis i mikron med vitlöksgräddfil o rödlök eller färdig köpt skagenröra, det e gott!! bakpotatis kanske visserligen inte passar till så mycke mer än just BAKpotatis :)

Vigdir2008-01-29 13:00
Antal inlägg: 3722

Potatis är gott! Vårt lilla tvåpersoners hushåll gör åt med kilovis - stekt, kokt, klyft-, hasselbacks-, kall samt bakpotatis. Potatisgratäng, raggmunk, potatisbullar, rårakor, i grytor, pajer, potatissallad osv... Det enda varken dottern eller jag gillar är potatismos. Fast Shephard pie är gott, det äter vi stundom. Den tråkigaste perioden på året är för min del när det bara finns färskpotatis, då kan man ju bara koka.

Första gången jag serverade min Asienfödda dotter litet kokt potatis lade hon dock upp ett gapskratt och tittade på mig med en blick som tydligt sade: "Du måste skämta! Det här _kan_ inte vara mat".

mamman - Ej medlem längre2008-01-29 13:12
Antal inlägg: 6379

Vi äter inte så himla mycket potatis, men det är mest för att jag har så taskig fantasi när det gäller denna knöl.
Nu har jag dock fått en massa uppslag av era inlägg.
Idag blir det dock råstekt potatis i pytt-i-pannan. Pytt-i-panna SKA vara hemgjord, inget köpt färdig och fryst skräp här!!!!
Den blir såå god och jag får en chans att städa kyl och frys....

veggie_d2008-01-29 13:21
Antal inlägg: 1187

När en potät av rätt storlek och modell är kokt till perfektion med en aning socker i vattnet, då finns det helt enkelt ingenting i det kända universum som kommer ens i närheten av att vara hälften så gott.
Fast råstekt potatis med cajunkryddning, franska rårakor, raggmunkar och pommes frites (om de är gjorda av någon som kan göra dem, dvs. inte ett hamburgerhak modell McD eller BK) är sjukt gott å.

mamman - Ej medlem längre2008-01-29 13:25

Potatisklyftor i ugn som bara har en aning olja, salt och peppar på sig... MUMS!!!!
Standard-potatisgratäng med vitlök... MUMS!!!

Salon - Ej medlem längre2008-01-29 13:30
Antal inlägg: 471

knaperstekt hackad bacon som blandas i potatismos med smör, supergott.

Lillråttan2008-01-29 13:42

Vigdir: färskpotatis kan bakas i ugn tillsammans med späda lökar och färska vitlöksklyftor i sina skal........ mmmmmmmmmmmmmmm

Kokt potatis som skalas, skärs i bitar och sen får ligga och mojsa i en dressing av olja, vinäger, vitlök, svartpeppar och lite salt. Kan blandas i en matig sallad med div grönsaker

mamman - Ej medlem längre2008-01-29 15:37

recept lillråttan!! Recept!!!

(alltså på de kokta potatisarna, kan inte med att göra något om det bara står sådär....)

temperance2008-01-29 20:33
Antal inlägg: 2314

Åh, jag älskar potuttisar! Klyftade, i gratäng, bakade, mosade- eller varför inte råstekta i omelett? Mer potäter åt folket, glöm GI-tjafset.

Faderullan2008-01-29 20:41
Antal inlägg: 87

Ååh håller helt hundra med temperance! Men vill gärna lägga till potatiskroketter med bearnaisesås också ;)

Lillråttan2008-01-29 20:45

Apropå GI så kan man faktiskt äta potatis även om man äter enligt de principerna! Man kokar potatisen som vanligt, men låter den kallna. Sen kan man äta den antingen kall eller tex ugnsgratinerad.

Mamman: Oj! Jag har inget recept, har bara hittat på och grejat själv på en höft så där... Men dressingen skulle jag gissa består av ½ dl raps- eller olivolja av fin kvalitet, en skvätt (0,25 dl kanske) äppelcidervinäger eller vit balsamvinäger, 1 tsk salt och 8 krossade svartpepparkorn, en krossad vitlöksklyfta. Dressingen får stå en stund medan potatisen (till fyra personer)kokar, man skalar den och delar den i bitar på direkten och häller dressingen på den varma potatisen. Sen får den stå och dra medan man gör i ordning grönsakerna. Tomater, gurka, paprika, sallad, oliver, fetaost, morot... man tager vad man haver och skär i bitar eller river. Blandar alltihop med de ännu ljumma potatisbitarna och äter med ett gott bröd till, och gärna gräddfil också.

beatrice2008-01-29 20:51
Antal inlägg: 30

Det där med GI tror jag inte på för allt man blir glad av är bra för en och det inkluderar även ätligt. Speciellt nykokt färskpotatis och kokt blomkål med smör o salt :-)

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-29 21:23
Antal inlägg: 3157

Blå kongo, om man vill ha roligare mos eller gratänger =)..
Annars hänger jag med på de flesta recepten här ovanför.. Potatis är mums.. kall skivad på hårt bröd är också gott, helst med bara lite salt på...

Lillråttan2008-01-29 21:35

Rårakor är också en höjdare! Lite frasiga i kanten och lingonsylt till.

Morristown - Ej medlem längre2008-01-29 21:39
Antal inlägg: 7710

En god och bra potatisgratäng görs på ENBART potatis (King Edvard), grädde och vitlök. Ost och lök kan man ha i annan mat.

Men den godaste potatisen är givetvis grillchips!

MissTuss2008-01-30 00:32
Antal inlägg: 149

Ingen har ju nämnt den alla godaste potatisrätten! Kroppkakor! det bästa.
med lingonsylt, en skvätt grädde och en klick smör.

ciaobabe - Ej medlem längre2008-01-30 00:38
Antal inlägg: 383

Ååhh vad sugen jag blev på kroppkakor nu. Det ska jag göra i veckan, mums!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?