Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 517

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jssfrk2006-01-01 10:49
Antal inlägg: 771

Ordmärkare
Jag är fanatisk ordmärkare när det kommer till en del felaktiga uttal, men släpper många andra.

Något som jag blir helt oproportionerligt rosenrasande av är när folk uttalar Schweiz som "sveitsch". En annan "favorit" är "chevré" för den goda chevreosten.

Har ni något som driver er till vansinne på samma sätt eller är det så att jag, vilket jag länge misstänkt, har någon sorts störning?

HappyU2006-01-01 11:42
Antal inlägg: 6836

Då delar vi störning..
Min mor har blandat i hop "engagera" "arrangera".. vilket gör att jag får bita mig i tungan flertalet gånger. ex orkar hon inte arrangera sig i div saker.. Så har jag en av mina forna jobbarkompisar som "missbrukar" ordet hellre.. Om jag säger att jag inte kan stå på händer, kan hon inte det hellre..
Jag då, som ordpolis, hade sagt, att det kan inte jag heller..

Jag vet ju vad de menar så jag behöver ju inte "gå i taket" för det, men det är svårt..

willas - Ej medlem längre2006-01-01 12:04
Antal inlägg: 59

Jag tycker att jag ofta här "schärsilt" och "maschas" (=massage). Sje-ljuden tycks vara svåra...

HumbleBug2006-01-01 12:26
Antal inlägg: 1836

Det finns inget som heter ordmärkare, där måste jag faktiskt märka ord.

Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-01 12:28
Antal inlägg: 158

Ja, folk som säger "sikunder" och inte SEKUNDER.

Men något jag ofta rättar är när folk använder "på grund av" i sammanhang där det ska vara "tack vare" och tvärtom.

Eller när folk inte kan skilja på "avvisa" och "utvisa".

Stör mig också på när en idrottsmatch slutat med bortaseger och det då sägs att "MoDo" (i det här exemplet bortalag då) vann mot Färjestad med 3-5".

För att inte nämna en massa andra exempel!

Quarryman2006-01-01 12:41
Antal inlägg: 38

När nån använder "utlämnad" där det ska vara "utelämnad" och tvärtom.

TantGrön2006-01-01 13:34
Antal inlägg: 51

Folk som säger situationstecken när det faktiskt heter citationstecken...

Ensamrätt2006-01-01 13:57
Antal inlägg: 88

Folk som skriver DEM där det ska vara DE. Det är ett fenomen jag sett oftare och oftare. Det måste vara ett tecken på att lärare tjatat sönder sina elever om att man ska skriva DEM och inte DOM. Nu blir det därför DEM i alla sammanhang för säkerhets skull. USCH!

ursidae2006-01-01 14:06
Antal inlägg: 20

Ensamrätt:
Jag har också märkt detta!
Det är så irriterande!
Jag föredrar att de (dem? ;) ) skriver "dom" i stället, om de nu inte kan använda språket rätt.

Vigdir2006-01-01 15:25
Antal inlägg: 3722

"Asseptera" får jag fullkomliga frossbrytningar av. Särskilt när folk hävdar "men så säger vi ju här". Min stillsamma fråga brukar alltid vara om deras bilar asselerar också... Och folk som inte kan skilja på "före" och "innan".

Usch ja, som språkfascist får jag dessutom smärre ångestattacker av allt ovan nämnt. Och massor av andra vedervärdigheter. Alldeles särskilt när journalister varken kan tala eller skriva korrekt svenska. Jisses, folk väsnas om dialekter och brytningar i radio och TV, men "assepterar" gladeligen de mest hårresande grammatiska och uttalsmässiga katastrofer enligt ovan.

Birgerkung - Spelvärd2006-01-01 18:37
Antal inlägg: 2392

"Asseptera" tycker jag snarare känns dialektalt än direkt felaktigt. Och jag tycker inte alls att man kan kräva att folk ska vara konsekventa i sitt uttal. Språk följer sällan några exakta regler.

En felsägning man hör (och ser) ofta är "han uppträdde misstänksamt" när man menar misstänkt. Jag läste det till exempel just i min dagstidning.

ingenting - Ej medlem längre2006-01-01 18:41
Antal inlägg: 13

i skåne säger många "ändån" när de menar ändå

*ryser*

TURBONY2006-01-01 19:33
Antal inlägg: 62

mmm...finns nog mycket man kan reta sig på...
Jag retar mig på folk som säger "Möggel" när det stavas "MÖGEL"
För det uttalas väl med ett "G" eller ??

eurythmech - Ej medlem längre2006-01-01 20:02
Antal inlägg: 567

TURBONY: Jag har då alltid sagt "möggel", det är nog dialektalt vilket man säger, men min gissning är att du är i minoritet faktiskt.

Skumgodis: Men dom vann ju med 3-5! Matchen slutade så. Och eftersom MODO var bortalag innebar 3-5 en seger för modo.

Det jag stör mig på mest av allt (tror jag)är att det tycks vara något slags krav på personer som vill starta egna butiker eller restauranger att man ska leva i något vanföreställning att svenskan har apostrofgenitiv.

vulcan2006-01-01 20:09
Antal inlägg: 7666

eurythmechs's inlägg är som alltid lite småelaka. Hoppa på våra stackars företagare så där!

jssfrk2006-01-01 20:22
Antal inlägg: 771

Det där med bortamatchen har jag för mig att Catharina Grünbaum skrivit om i sin spalt i DN nån gång. Det är ju en litet konstig formulering, men man förstår ju vad som menas oavsett hur det skrivs. Om MoDo som bortalag vann matchen med 5-3 borde man kunna skriva åt båda hållen, men helst "MoDo vann med 5-3 över Färjestad i Karlstad" eller "Matchen mellan Färjestad och MoDo slutade 3-5" eller liknande.

Den före/innan-distinktion som Vigdir förfasar sig över brottet mot tror jag är på väg bort. Jag får inga frossbrytningar av det "felaktiga" bruket av dessa ord, och jag tror många håller med mig.

Dem-fenomenet är extremt obehagligt. Det gör dessutom dessa skribenters texter väldigt svårlästa; man reagerar så enormt när en objektsform dyker upp på fel plats i meningen. Det bäddar nog också för rätt många tvetydigheter, kan jag tänka.

Jag är litet förvånad över att inte självmords-"felet" kommit upp i tråden än, men det är kanske litet för billigt?

eurythmech - Ej medlem längre2006-01-01 21:01

du menar "ta självmord"?

Älgbom2006-01-01 21:04
Antal inlägg: 7

Folk som säger "till exempelt" klarar jag bara inte av.

TomasLeonard2006-01-01 21:06
Antal inlägg: 1563

Jag retar mig på att alla uttalar namnet Fred amerikanskt.. typ Frädd Åkerström istället för Fred Åkerström.

eurythmech - Ej medlem längre2006-01-01 21:08

Hur mycket stör sig folk på användandet av "han" ist för "honom"?
Det är så jävla märkligt tycker jag, för folk använder inte "hon" ist för "henne" i samma utsträckning.
Själv stör jag mig inte betänkligt på "honom-felet" eftersom jag är så van sedan uppväxten :) Men "henne-felet" har alltid retat mig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?