Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MissT2008-04-24 10:11
Antal inlägg: 1110

Homosexuell en modefluga
Jag har funderat en hel del, så som jag gör ibland, men det är ite ofta ;)
Man får ofta höra av den äldre generationen att det är en modefluga att vara bisexuell eller homosexuell. Min tanke kring det är att det är mer accepterat nu än för 30 år sedan vilket gör att fler vågar visa sin läggning öppet, vad tror ni?

Även fast homosexualitet och bisexualitet är mer accepterat nu så är det lång väg kvar till att det ska accepteras fullt ut. Jag känner många homosexuella och bisexuella några av dessa är offentliga personer och/eller har jobb där man träffar mycket människor. Dessa personer ljuger om sin läggning. Säger att de är sambo med någon av motsatt kön, att de är singlar eller annat. Tycker ni att man ska stå för sin läggning eller? Tror ni att man skulle bli accepterad/respekterad överallt om man var öppet homo eller bi?

Lite svamligt inlägg men jag tror ni fattar grejen...

trashone - Ej medlem längre2008-04-24 10:17
Antal inlägg: 18678

Bra fråga.
Klart man skall stå för sin läggning men att ständigt försvara den verkar drygt, jag förstår de som tänjer på sanningen i vissa avseenden.

Jamo2008-04-24 10:18
Antal inlägg: 438

ÄR inne på samma sak när det gäller den äldre generationen, att det skulle vara en modefluga tror jag inte på. Att samhället (i stort) är mer accepterande när det gäller sexuell läggning tror jag är den största orsaken att fler vågar komma ut. Är väl inte så konstigt att folk inte kom ut förr när det ansågs vara en psykisk sjukdom :)

Sen det om folk ska stå för sin sexuella läggning, hmmm....svår fråga. Måste ju vara upp till var och en. Gäller ju heller inte bara homosexuella. Ingen som har med det att göra egentligen. Samma fråga skulle man kunna ställa till offentliga personer som tycker om att piska eller bli piskad, ska dom stå för det? :)

Ballerina2008-04-24 10:46
Antal inlägg: 1726

Min pappas moster som är 90år har aldrig haft ett förhållande och tycker att det är jätte pinsamt att prata om sex. Min faster som är psykoterapeut tror att hon är homosexuell. Men jag vet inte. :)

Jamo2008-04-24 10:57

Du är bara patetisk kronprinsen.

MatsJoel2008-04-24 11:00
Antal inlägg: 686

Jag tror att vara äldre är en modefluga, det verkar som att de flesta som valt att vara äldre dör efter ett tag, jag undrar om det kan vara direkt skadligt att vara äldre.

Anna-Belle2008-04-24 11:04
Antal inlägg: 8

Om det är en modefluga så är det enda gången i mitt liv som jag lyckats pricka in en trend! ;)
Fast egentligen är det ju bara så att ingen väljer sin läggning... Det enda man kan välja är ju om man vill vara ärlig mot sig själv eller om man vill leva i förnekelse. Jag tycker fortfarande att det är kämpigt när man träffar nytt folk, på jobbet t ex, och får de där vanliga frågorna om var man bor och om man bor med någon och i så fall vad "han" heter. Jag har aldrig ljugit och sagt "han" i stället för "hon", men jag har i vissa lägen slingrat mig ur situationen genom att bara kalla min sambo för just sambo. Jag vill inte att folk ska missförstå mig eller tro att jag är översexuell just för att jag är homosexuell. Jag vill att folk ska lära känna mig som människa i stället för en sexuell läggning.... Det märks en stor skillnad om man tittar tillbaka tio år. I dag är det ingen big deal i de flesta läger... Men visst är det tröttsamt att man ska behöva förklara och försvara något som heterosexuella aldrig ens behöver fundera över!

MissT2008-04-24 11:05

Kronprinsen du är så jävla blåst. Jag vet inte om du försöker vara rolig men det är bara osmakligt och äckligt.

engrymstek2008-04-24 11:05
Antal inlägg: 46

Kronprinsen: riktigt lågt o inte särskilt lustigt.

Själv tror jag faktiskt det är en kombination utav båda, men främst att det är lite mer accepterat med en avvikande sexuell läggning. Då man ser att person 1, 2 och 3 vågar stå för sin läggning är det nog lättare att själv göra det. Vilket är bra! Fortfarande tycker jag att vi kan bli bättre på att behandla alla lika oavsett läggning.

MEN jag tror även det är en liten fluga, om inte i samhället iaf i media. Men kanske även i samhället, se bara på damfotbollen. Det måste vara 3-4dubbla procentsatsen som är homosexuella där jämfört med icke-fotbollsspelare. Och det är ingen hemlighet. Men jag säger inte att det gör mig någonting, det jag säger är att det är intressant att fundera varför det blivit så. Om vår sexualitet kommer från vår DNA eller kulturellt/socialt.

MissT2008-04-24 11:06

Anna-Belle jag förstår dig. För mig är det självklart att man blir kär i en person oavsett kön. Jobbigt att behöva försvara sig hela tiden.

beaujolais - Ej medlem längre2008-04-24 11:11
Antal inlägg: 338

Jag har känslan av att kvinnor lättare visar sin homosexuella läggning. Är det mer accepterat att kvinnor är homo än att män är det? Mer rumsrent? Och eggar manliga fantasier?

Ibland har jag också (fast jag inte är så "äldre") känslan av att det är ett mode, spec att vara bisexuell. Alltså själva läggningen homo- eller heterosexuell är ju något man har från början, men man kan liksom fylla på det för att liksom aldrig bli utan :)

Ballerina2008-04-24 11:12
Antal inlägg: 1726

Jag vet inte om jag är bisexuell. Jag hade en väldigt nära kompis, vi ungicks jätte mycket. Hon hade problem hemma så hon bodde hos mig vissa perioder. Vi visade oss knappt nakna för varandra, det fanns någon spänning. Hon sa upp kontakten med mig för ett par år sedan och jag har aldrig fått något svar på varför. Jag kan inte släppa tankarna från henne, hela hon var så vacker och jag älskade henne verkligen. Jag vet inte om det var som kompis eller något mer. Vi kom för nära varandra in på livet och det kan vara en anledning, men jag vet inte. Känns jätte konstigt, har aldrig känt så för en kompis tidigare. :/

bodhiswatwa - Ej medlem längre2008-04-24 11:12
Antal inlägg: 13

Sluta klaga på Kronprinsen, han skämtar ju bara.

Visst måste det vara okej att skämta?

Jamo2008-04-24 11:14

engrymstek: skulle tippa på mer DNA än social/kulturellt eftersom homosexualitet finns i alla kulturer och sociala sammanhang :) Bara en amatörtolkning :D

Anna-Belle, förstår dina tankar, men så blir det när vi lever i ett samhälle som har en hetro-norm. Samtidigt är det förståligt (om ej försvarligt) att det är så. Man räknar ju med att ca. 10% av befolkningen är homosexuella. Vi som är hetro är ju i "majoritet" och är det inte alltid så att man noterar om någon är "annorlunda"? Synd att det är så men så funkar människan. Är det inte samma för dig som är homo/bi, att du snappar upp om du hör att nån annan har samma läggning?

MissT2008-04-24 11:15

Bodhiswatwa det är OK att skämta om det är det minsta roligt. Det där var bara vidrigt, fanns inget roligt i hans inlägg överhuvudtaget.

Anna-Belle2008-04-24 11:16

Tack, MissT!
Fast jag tror att jag nojar för mycket! Jag jobbar t ex med en massa tjejer, som ofta byter om efter jobbet, och då är jag så himla noga med att titta bort så att de inte ska tro något! =) De säger själva att det bara finns i mitt huvud, och att de aldrig skulle tro att jag var ett pervo!
Vad gäller damfotboll, så är jag en typisk stereotyp! Jag tyckte det var skitkul att spela fotboll redan som liten, och eftersom jag var en "pojkflicka" så var det okej. Mina mer tjejiga kompisar var lite mer osäkra där, om det var okej att stå och sparka en boll mot husväggen hela dan och skita ner sig på lerplanen, eller om de egentligen borde sitta inne och kamma en docka! Kanske märker man tidigt att man inte passar in där man förväntas passa in, och då kan man lika gärna ha kul i stället. Och lira boll!
Jag tror för övrigt att man befinner sig någonstans på en skala. Jag vet att jag är väldigt långt ute på homo-kanten, och de flesta människor verkar känna sig säkra på att de är i stort sett 100% hetero. Men där emellan finns ett enormt spektra. Visst kan man få känslor och känna attraktion på olika plan för olika personer och kön. Det är nog väldigt få som egentligen är 100% det ena eller andra.

-Proletären- - Ej medlem längre2008-04-24 11:18
Antal inlägg: 333

"Bodhiswatwa det är OK att skämta om det är det minsta roligt. Det där var bara vidrigt, fanns inget roligt i hans inlägg överhuvudtaget."

Alla kan inte gilla Stefan och Krister eller AFV, jag anser att Kronprinsen var rolig. Vem är du att bestämma vad som är roligt eller inte?

Anna-Belle2008-04-24 11:20

Jamo, absolut! Jag tror också på DNA, och jag blir förstås jätteglad och känner mig trygg när jag hör att någon annan i rummet är öppet bi eller homo. Vi är väl något slags trygghetssökande flockdjur... I alla fall känner inte jag mig helt bekväm i att oftast vara i minoritet. Hur som helst. Öppenhet är väl enda vägen. Om jag är öppen vågar flera, och det blir mindre och mindre uppseendeväckande och konstigt. Senaste åren har det i alla fall känts som en positiv utveckling i vår del av världen!

EssQ - Ej medlem längre2008-04-24 11:24
Antal inlägg: 1433

Jag är öppen flata och folk får ta mig som jag är annars kvittar det :). Än har jag inte fått nån negativ reaktion. Att det är en modefluga är bullshit. Man föds med sin läggning och vet ni vad? Jag är STOLT över den jag är :D

MissT2008-04-24 11:31

Proletären så du tycker det är roligt att påstå att någon blev avrättad för att han var homosexuell? Då är ju du lika sjuk som kronprinsen...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?