Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 636

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HME2008-04-27 18:21
Antal inlägg: 50

Rankingreglerna behöver ändras!
Rankingreglerna är inte bra. Det finns ingen anledning att man ska sänka sin poäng för att man spelar med en med lägre poäng. Det borde räcka med att man räknar efter poäng o vinst. Rankingen speglar inte hur bra man är utan bara hur taktiskt man lyckats klättra uppåt. Om man klättrat högt kan sen inte tillåta sig att spela med nybörjare. Trist. Det skulle också vara bättre om man räknar efter de sex bästa av de tio senast spelade matcherna eller något sånt. Tre avbrutna matcher ger ett rejält kliv neråt. (Om barnen är magsjuka behöver man inte sätta igång. Det är lite ojuste mot den/dem man spelar med.)

Kolla in rankingreglerna inom orientering. De är jättebra!

/HME

le-lou2008-04-27 18:23
Antal inlägg: 17500

men ingen tvingar en att spela mot lågrankade? Håll dig till de i din egen ranking så slipper du problemet. :)

-Proletären- - Ej medlem längre2008-04-27 18:23
Antal inlägg: 333

Haha orientering? ratingsystemet som det är nu är utmärkt tycker jag. Lite skevt åt hållet för de som spelar slump, men för standard funkar det bra.

F I S T O - Ej medlem längre2008-04-27 18:28
Antal inlägg: 675

Men vad är problemet.

Rankingsystemets viktning är ju till för att man ska kunna spela med alla oavsett vad man har för ranking.

Om man nu inte vill spela med en lågrankad för att man är så rädd om sin ranking har man inte fattat nått.

Det är som golf och handikappsystemet, och om man nu tycker att den där abstrakta siffrans som utgör ens rankingen är så jädrans viktig så får man väll neka de spelare som man inte tycker duger.

Jag håller på min tes att de trevligaste motspelarna är de med lägre rating.

vulcan2008-04-27 18:33
Antal inlägg: 7666

Jag skulle säga att du nog inte förstått mycket av spelets inneboende utmaningar och komplexitet om du tror att alla rankningskillnader handlar om taktiskt val av motspelare. Om du och jag skulle ta oss för att spela 100 rankade matcher mot varandra så lovar jag att våra inbördes rankingförändringar efter det inte skulle vara mer än max ett par hundra uppåt eller neråt.

Däremot är jag intresserad av att få en tydligare beskrivning av rankingsystemet i orientering. Man ska alltid vara öppen för att bättre lösningar kan finnas på gamla problem.

ingson2008-04-27 18:36
Antal inlägg: 4285

Rankingsystemet inom orientering är alldeles åt skogen

vulcan2008-04-27 18:47

:)

Bejbiie_vås2008-04-27 18:50
Antal inlägg: 22

Jag tycker rankingen är väldigt konstig ibland, för när man vinner och sen förlorar rank pga det så tycker jag att det är fel oavsett vem man spelar mot. Om man vinner så tycker jag att man iaf ska gå plus och inte minus annars tycker jag rankingen fungerar utmärkt.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:02
Antal inlägg: 7710

Självklart ska vi köra med orienteringsranking i stället. Kan det bli enklare?

Beräkning av rankingpoäng

Snittet av de sex bästa resultaten
Löparens rankingpoäng enligt Rankinglistan beräknas som medelvärdet av de sex bästa resultaten under exakt ett år tillbaks i tiden. Max två utländska resultat får räknas in i dessa.

Aktuell beräkningspoäng
Vid beräkning av löparens rankingpoäng vid en tävling används medelpoängen av de tre lägsta rankingpoängerna bland de startande
De tre lägsta rankingpoängerna utgörs av de s k aktuella beräkningspoänger som var och en av de tre startande löparna har
Aktuella beräkningspoänger finns presenterade på rankingsidan och uppdateras tre gånger per år:
- 1 mars
- 1 maj
- 1 augusti

Löparens beräkningspoäng blir alltså densamma som dennes rankingpoäng är vid det aktuella datumet, inklusive eventuellt tillägg/avdrag.

Beräkning av rankingpoäng vid en tävling
Beräkning av rankingpoäng för en löpare sker i följande steg:
1. Medeltiden (Tm) beräknas på de tre bästa tiderna gjorda av rankade löpare. För att förhindra orealistisk låg segrarpoäng vid alltför "tunna" klasser tillåts dock medeltiden ligga högst 10 % efter segrartiden.
2. Medelpoängen (Pm) för de tre lägsta rankingpoängen (OBS! Aktuell beräkningspoäng används, se ovan!) bland de startande beräknas. Klasser med färre än tre startande med rankingnummer bedöms ej.
3. Korrektionskvoten (Kk), som anger förhållandet mellan korrektionstiden och medelpoäng/tid, beräknas. För damer är Kk = (60 + Pm)/Tm och för herrar är Kk = (75 + Pm)/Tm
4. Bastiden (Tb), det vill säga den tid som landets bäste teoretiskt sett skulle fått på aktuell bana, beräknas enligt Tb = Tm - Pm/Kk
5. Rankingpoängen (P) beräknas för varje löpare enligt P = (Egen tid - Tb) x Kk
6. Uträkningen kan förenklas något genom att först beräkna Kk och sedan använda sambandet P = Egen tid x Kk - 60 (damklasserna) eller P = Egen tid x Kk - 75 (herrklasserna)

Kommentarer:
Alla tider räknas om till minuter och hundradels minuter. Vid datorbearbetning används fritt antal decimaler. I exemplet nedan används ett begränsat antal decimaler.
Vid tävlingar i Sverige tas ingen hänsyn till utländska deltagare eller orankade svenska deltagare vid beräkning av rankingpoäng.
SOFT kan om särskilda skäl föreligger korrigera segrarpoängen i enskilda klasser.

Exempel (herrar)

Tider för de främsta, 84.86 - 87.14 - 87.93

Egen tid, 94.75

Tre lägsta rankingpoängen bland de startande, 0.38 - 1.08 - 1.11

Medeltiden (Tm) = (84.86 + 87.14 + 87.93)/3 = 86.64

Medelpoängen (Pm) = ( 0.38 + 1.08+1.11)/3 = 0.86

Korrektionskvoten (Kk) = (75 + 0.86)/86.64 = 0.8756

Bastiden (Tb) = 86.64 - 0.86/0.88 = 85.66

Egen poäng = (94.75 - 85.66) x 0.88 = 7.96

Segrarens poäng = (84.86 - 85.66) x 0.88 = -0.70

Kontinuerlig kompensationsfaktor för juniorer
Som kompensation för den poäng juniorer generellt förbättrar sig under juniortiden är en kompensationsfaktor införd för poäng tillsprungen i juniorklass på en tävling. Detta betyder att rankingpoängen på resultat uppnådda i juniorklass bättre kommer att motsvara löparens prestation, vilket samtidigt inte motiverar juniorer att gå upp i seniorklass i syfte att springa till sig bättre ranking.

Av rankinglistor har det gjorts en analys som ger att juniorer under juniortiden (17-20 år) generellt förbättrar sig cirka 40 % mot den poäng som erhölls subjektivt vid 17 års ålder. Detta motsvarar en kompensationsfaktor på 0,96 vid varje beräkning av ranking vid en tävling.

Följande gäller:
Efter beräkning av medelpoängen ska denna multipliceras med 0.96 för klasserna HD20 och HD18
Kompensationen är införd i formeln för rankingberäkning
Kompensationsfaktorn kan komma att justeras inför kommande år i framtiden

vulcan2008-04-27 19:07

I jämförelse med den där är ju vår ratingformel riktigt enkel :D

Jag säger nog tack men nej tack till orienteringsranking på Betapet.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:07

Men kan vi inte åtminstone ha
Kontinuerlig kompensationsfaktor för juniorer

Funkee2 - Ej medlem längre2008-04-27 19:08
Antal inlägg: 72

Varför inte spela mot lägre rankade? Så här gick det när jag spelade mot Elody som hade 237 i ranking mot mina 2765. Snacka om ett korrekt rankingsystem !!

Elody_ förlorade 128 143 237 +0 = 237
Funkee2 vann 329 498 2765 +0 = 2765

Michelin2008-04-27 19:09
Antal inlägg: 2802

Menar du att det var några oklarheter i Morris inlägg Vulcan .. jag tycker det var glasklart... ;)

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:09

Snacka om onödig match ;o)

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:10

Skönt att i alla fall någon förstår. Tack Michelin. Som vi orienterare säger...du har full kontroll!

matss - Ej medlem längre2008-04-27 19:23
Antal inlägg: 217

Morristown, jag tror du härmed har övertagit ledningen från mig i den föga hedervärda Forum-tävlingen "dagens längsta inlägg"...

HME m fl, hur troligt är det att en 1500-ratad skulle vilja möta en 2700-ratad om en spelförlust även skulle resultera i en rating-förlust? En hedersam förlust med några ynka poäng i en sån match är ju ändå en viss bedrift och ska premieras. Och eftersom ratingpoängen måste tas nånstans ifrån så får den högratade släppa ifrån sig ungefär motsvarande antal ratingpoäng. Jag ser inga konstigheter i det, eftersom det - precis som vulcan skriver - jämnar ut sig i längden. Dagens rating-system gör det ju möjligt att möta i princip vem som helst, vilket bara gör spelet roligare.

Kirkelina2008-04-27 19:34
Antal inlägg: 972

Och om man inte vill riskera nåt så kan man ju alltid spela orankat. Men det är ju en helt annan fråga förstås.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:35

Absolut. Och man kan orientera orankat också. Det gör alltid jag.

Michelin2008-04-27 19:36
Antal inlägg: 2802

Morristown får jag bli din pann-slampa .. eller finns det inte på kartan?

Morristown - Ej medlem längre2008-04-27 19:43

Det var en "skärmig" fråga, som får mig att tappa kontrollen.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?